De omega der alfa’s

Als er in 1998 ergens geen noodzaak voor was dan was het nog meer Street Fighter. Street Fighter Alpha 2 deed het nog goed in de speelhal en Street Fighter III: 2nd Impact kon elk beetje relevantie goed gebruiken. Toch verscheen in dat jaar Street Fighter Alpha 3 – een game voor gevorderden.

De makers van de Alpha-games zullen gedacht hebben dat ze het stokje niet helemaal aan hun collega’s van de zieltogende Street Fighter III-reeks konden overdragen. New Generation en 2nd Impact waren niet het overtuigende succes dat ze eigenlijk moesten zijn, iets waar Capcom eerder al op inspeelde door een tussentijdse update voor Street Fighter Alpha 2 op de markt te brengen.

Met de release van Street Fighter Zero 2 Alpha – zoals het in Japan heette – wist Capcom die game min of meer te perfectioneren. Dat deed het appeal van Street Fighter III verder weinig goed, maar de gezondheid van de arcadedivisie stond op het spel. Street Fighter Alpha 3 moest het hierdoor echter ook over een andere boeg gooien, want Alpha 2 was maar moeilijk te evenaren.

Het Alpha-team had het voordeel dat ze in de loop der jaren al flink wat sprites hadden getekend. Hierdoor had het team de ruimte om veel ontwikkeltijd te investeren in het vernieuwing van de engine van de game. Niet alleen dat, maar de vele sprites die ze al hadden konden ook gebruikt worden om alternatieve speelstijlen voor de vechters te ontwikkelen.

Street Fighter Alpha 3

De nieuwe engine is dermate complex dat het met een dikke handleiding wordt geleverd. Je hebt niet alleen verschillende speelstijlen, maar ook een compleet nieuw combosysteem. Tel hierbij op een flink aantal nieuwe personages en je hebt een game die op zijn eigen manier nog technischer is dan het complexe Street Fighter III: 2nd Impact. Alle kennis uit de vorige game kan in ieder geval de prullenbak in.

De primaire vernieuwing is het opdelen van de speelstijl in drie zogeheten ISMs. Je hebt X-, A- en V-ISM. X-ISM is de meest simpele variant en is gebaseerd op Super Street Fighter II Turbo (of X in Japan). De moveset van de vechters is hierin enigszins beperkt en je hebt maar één Super Combo. Om dit te compenseren doen aanvallen meer schade, waardoor het een potente vechtstijl is voor personages die het van hun pijnlijke aanvallen moeten hebben.

A-ISM vertegenwoordigt de Street Fighter Alpha-games. Terugkerende vechters hebben in deze stijl toegang tot al hun reguliere aanvallen, inclusief meerdere Super Combo’s. De supermeter is ook onderverdeeld in drie niveaus en zaken als Alpha Counters werken zoals je gewend bent. De perfecte instapstijl dus voor terugkerende spelers die niet om vernieuwing staan te springen.

Voor wie wel de stoute schoenen aandurft is V-ISM de aangewezen stijl. Deze vechtstijl staat in het teken van de Custom Combo’s die we eerder al in Alpha 2 zagen, hoewel ze nou anders werken. Eenmaal geactiveerd kopieert een schaduw nog steeds je aanvallen, maar je bent nou vrij om zelf voor- en achteruit te bewegen. Activatie van deze combo’s is hetzelfde als in Zero 2 Alpha, wat wel zo handig is.

Street Fighter Alpha 3

Bovenstaande is slechts een globale opsomming van de verschillende speelstijlen. Je moet een kleine spelersguide schrijven om alles duidelijk te maken, dus ga er maar van uit dat je veel tijd in de game moet steken om alle onderlinge nuances op te pikken. Iets dat wel universeel is is het nieuwe combosysteem, dat nog het beste als een product van zijn tijd gezien kan worden.

Als een game van 1998 moest het immers opvallen in de speelhal om een kans op slagen te hebben. Tijdgenoten als Tekken 3 en Marvel Super Heroes vs. Street Fighter hadden dit ook begrepen en konden buigen op spectaculaire juggle combo’s. Alpha 3 ging mee in die trend en laat je vechters jongleren alsof je auditie doet voor het wereldkampioenschap clownstreken.

Letterlijk elke aanval kan je gebruiken om het concept van zwaartekracht belachelijk te maken. De enige vereiste is dat een aanval op tijd is begonnen om iemand te raken. Omdat dit wel heel smerige praktijken in de hand werkt is er ook een uitweg. Druk twee punchaanvallen in en je personage flipt uit de lucht. Druk twee kickaanvallen in als je bijna de grond raakt en je maakt een kleine rol naar tijdelijke veiligheid.

Het probleem van Alpha 3 – als je dat zo wilt zien – is dat bovenstaand systeem niet optioneel is. Het spelen van de game betekent dat je vroeg of laat de nukken van het combosysteem moet meesteren, omdat het anders wel eens een vervelende ervaring kan worden. Dan was 2nd Impact met zijn pareersysteem en beperkte juggle combo’s nog zelfs vriendelijker voor de speler.

Street Fighter Alpha 3

Die game kon echter niet buigen op de robuuste cast van Alpha 3. De ontwikkelaars konden de game maken vanuit een soort luxepositie, want het meest tijdrovende deel – sprites tekenen – was voor een groot deel al gedaan. Alle personages uit de vorige games keren natuurlijk terug, aangevuld met de nodige nieuwe en oude gezichten.

Het meest in het oog springen Cody, R. Mika en Karin Kanzuki. Cody kennen we nog uit Final Fight. Zijn gewelddadige levensstijl heeft hem zichtbaar slecht gedaan, want hij duikt hier op in een gevangenistenue. Hij heeft zijn vechtstijl nog flink verfijnd in de bajes, want hij vecht hier door met modder te gooien en kleine tornado’s op te wekken. Beat ‘em ups waren in 1998 al lang en breed uit de mode, dus zijn aanwezigheid is een mooie manier om het genre te eren.

Mika en Karin zorgen voor de nodige vrouwelijke vertegenwoordiging. Mika is een luidruchtige worstelaar met een redelijk unieke speelstijl. Karin is een rivaal voor Sakura en steelt de show een beetje met haar simpele, doch effectieve aanvallen. Het bovenstaande drietal zorgt voor een frisse wind en ik vind het niet vreemd dat ze jaren later opnieuw samen opdoken in Street Fighter V.

Ook nieuw zijn Juni en Juli. Deze dames zijn helaas niks meer dan alternatieve versies van Cammy, die in navolging van Zero 2 Alpha wederom speelbaar is. In de arcadeversie moest je deze meiden nog met een code unlocken, maar in de thuisversies zijn ze standaard speelbaar. Hetzelfde geldt voor de boxer Balrog, die in de speelhal vreemd genoeg alleen via een code toegankelijk was.

Street Fighter Alpha 3

Honda, Blanka en Vega zijn dan weer wel normaal speelbaar en zorgen voor de nodige nostalgie. Niet alleen dat, maar ze zagen er ook nog nooit zo goed uit als hier. Met name Vega ziet er indrukwekkend uit in de Alpha-tekenstijl, hoewel de rest hier niet veel voor onderdoet. In totaal zijn er 28 vechters speelbaar in de arcadeversie, wat de nodige verhitte vechtpartijen mogelijk maakt.

Wonderbaarlijk genoeg hebben de meeste van deze vechters hun eigen achtergrond, compleet met gloednieuwe muziek. Het is tegenwoordig moeilijk voor te stellen dat je zo veel nieuwe achtergronden en muziek maakt voor elk personage, maar in 1998 was dit gelukkig nog de norm. Niet alle achtergronden zijn even memorabel, maar in de regel leverde Capcom weer erg goed werk.

Controversiëler is de soundtrack. De muziek was niet alleen helemaal nieuw, maar de muziekstijl is nou ook overtuigend techno – uiteraard in stereo dankzij het gebruik van QSound. Al die nieuwe melodieën zijn toch even wennen na al die jaren remixes van dezelfde muziek gehoord te hebben. De soundtrack is zeker niet naar ieders wens, maar ik kan veel nummers toch nog goed waarderen.

Street Fighter Alpha 3

Zo hebben Vega en M. Bison muziek die waardig is voor hun status als bazen, hebben Rolento en Adon een toepasselijk agressief nummer en heeft het deuntje van Gen iets onheilspellends. De muziek van Cammy en Sakura is toepasselijk opbeurend, terwijl die van Rose juist mystiek klinkt. Het is slechts een kleine greep uit de soundtrack, maar ik vind ‘m goed.

Ondanks de controversiële soundtrack was de game verder een doorslaand succes. Lange tijd werd het op hoog niveau gespeeld in de speelhal en het kon ook rekenen op succesvolle thuisversies. Toen het naar de Playstation kwam werden Juni, Juli en Balrog reguliere vechters en werden DeeJay, Fei Long, T. Hawk, Guile, Evil Ryu en Shin Akuma toegevoegd om het feest helemaal compleet te maken.

De echte kracht in de nieuwe thuisversie zat ‘m echter in de befaamde World Tour-modus, waarin je vechters omhoog kon levelen en ze van unieke vaardigheden kon voorzien. Meer versies van de game zouden nog volgen, met Street Fighter Alpha 3 voor de GameBoy Advance als spijtige misser en Street Fighter Alpha 3 Max voor de Playstation Portable als voorlopig hoogtepunt.

Street Fighter Alpha 3

Het grote succes van Alpha 3 moet wel pijnlijk zijn geweest voor de makers van Street Fighter III. Die games – inclusief Third Strike – wisten nooit het succes van de Alpha-reeks te evenaren, ondanks de krachtige hardware waarop ze draaiden. Vreemd eigenlijk, want toen Street Fighter Alpha op de markt kwam in 1995 waren fans juist nog verontwaardigd dat Street Fighter III maar uitbleef.

Maar goed, als de arcadedivisie van Capcom zo robuust was dat het tegelijkertijd Street Fighter Alpha-, Street Fighter III– en Marvel vs. Capcom-games van een lopende band kon laten rollen dan deed men daar in Osaka toch iets goed. De merknaam Street Fighter was eind jaren 90 niet meer wat het ooit geweest was, maar mede dankzij Alpha 3 kon het nog steeds op genoeg aandacht rekenen.

Zo’n fraaie game zou meteen ook een goed boekeinde zijn voor de serie in die periode, maar Capcom had nog één troefkaart achter de hand. Street Fighter III: Third Strike kwam een jaar na Alpha 3 uit en was een waardig einde voor een lange reeks games die in de voetsporen van het eenvoudige Street Fighter traden. Het was de ultieme overtreffende stap, hoewel het verschil in kwaliteit met Alpha 3 eigenlijk minimaal is.

Street Fighter Alpha 3 | Arcade | 1998

Street Fighter Alpha 3

Bron Screenshots: Street Fighter 30th Anniversary Collection

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s