Klaar voor een nieuwe ronde

Het duurde even – een goede 2,5 jaar – maar Capcom kwam in 1993 dan toch eindelijk met een grote vernieuwing van Street Fighter II aanzetten. Super Street Fighter II: The New Challengers was niet alleen een flinke update voor de serie, maar ook een Trojaans paard om het nieuwe, dure Capcom Play System 2 (CPS-2) de speelhal in te loodsen.

De CPS-2 was eigenlijk grote bullshit. Het was een iets sterkere variant op de CPS-1, met als speerpunt krachtige kopieerbescherming. Een CPS-2 game kon je niet zomaar bootleggen, wat voor Capcom erg belangrijk was. De nieuwe hardware had echter ook de curieuze eigenschap om zelfmoord te plegen, want de bescherming was afhankelijk van een batterij. Zodra deze leeg was zat je als operator met een kast die het niet meer deed. Om dat te voorkomen moest je ‘m terugsturen naar Capcom, die het tegen betaling zou fixen.

Je moest dus wel gek zijn om deze hardware vrijwillig in je speelhal te plaatsen. Tenzij Capcom er een wel heel goede game voor had liggen. Nou waren ze in Osaka ook niet dom. Capcom stond synoniem met Street Fighter II en het was alweer bijna een jaar geleden sinds Hyper Fighting uitkwam. Street Fighter III was de gedoodverfde kandidaat om de CPS-2 als zoete broodjes over de toonbank te laten vliegen, maar die zou nooit komen. Gelukkig had men wel nog Super Street Fighter II klaarliggen.

Super is zeker geen kleine update. De twaalf vechters die we voor het eerst in The World Warrior zagen kregen een grondige make-over, achtergronden werden her en daar aangepast en – belangrijk – maar liefst vier nieuwe personages werden geïntroduceerd. De zogenaamde New Challengers introduceren het nodige verse bloed, waardoor de game tijdelijk nieuwe relevantie vond.

Super Street Fighter II: The New Challengers

Prominent is natuurlijk Cammy. Deze kleine Britse dame valt meteen op met haar blonde lokken en haar badpak. Het is een ongebruikelijke, zelfs ongepaste, outfit om aan te trekken als je aan een vechttoernooi deelneemt, maar niemand zal deze games spelen voor hun achterliggende logica. Ze is in ieder geval een frisse verschijning tussen al het mannelijke geweld en ze heeft een leuke speelstijl.

Opvallend is ook Fei Long, de karateka die schaamteloos op Bruce Lee is gebaseerd. Hij beweegt met de nodige souplesse over het scherm, gilt er lekker op los en tovert zelfs nunchakus tevoorschijn in een van zijn winposes. Dat hij die wapens niet gebruikt tijdens de gevechten is een beetje vreemd, maar dit soort vechters hebben natuurlijk een misplaatst gevoel van eerlijk vechten.

Nog zo’n goede kloot is T. Hawk. Hij is de Native American-variant op een wandelende sloophamer, eentje die toepasselijk stijf is. Spelen als deze semiworstelaar is nog best een uitdaging, maar spelers die zijn beperkte moveset optimaal kunnen gebruiken verdienen groot respect. Stel je Zangief voor, maar dan zonder zijn beste moves en je weet ongeveer waar je aan begint.

Rest nog Dee Jay. Deze smooth operator uit Jamaica straalt plezier uit, iets dat ook vertaalt naar zijn speelstijl. Hij is een soort Guile voor beginners – wat toch knap is aangezien Guile maar twee aanvallen heeft. Bizar genoeg zou Dee Jay een van de handlangers van M. Bison zijn in de verfilming van Street Fighter, maar hoe minder over die film hoe beter.

Super Street Fighter II: The New Challengers

De aanwezigheid van de nieuwe uitdagers overschaduwt een beetje de andere vernieuwingen die zijn doorgevoerd, maar ook daarover valt het een en ander te melden. Zo is de snelheid ietsjes naar beneden bijgesteld. De vorige game nam de subtitel Turbo wel heel letterlijk, dus het is begrijpelijk dat Capcom dit vervolg iets toegankelijker wilde maken door snelheid te minderen.

Een ander nieuwtje zijn de stemmen. Alle vechters hebben nieuwe voice samples, die beduidend beter klinken dan in de eerdere games. Zelfs de aankondiger is nieuw, hoewel je duidelijk kan horen dat de beste kerel ook Guile en Sagat heeft ingesproken. Is verder ook geen probleem, hoewel het wel een beetje goedkoop overkomt.

Voor een belangrijke update heeft de game overigens sowieso moeite om de plakkerige sensatie van een low-budgetproductie af te schudden. Het is ontegenzeggelijk een grote stap in de evolutie van Street Fighter II, maar een groot deel van de assets komen rechtstreeks uit 1991. Je zou Capcom haast beschuldigen van half werk – en dat zou ook zeker terecht zijn.

Niet veel later verscheen namelijk Super Street Fighter II Turbo in de speelhal. Hierdoor voelt het originele Super niet alleen halfbakken aan, het is ook aantoonbaar een vroege versie van wat Capcom eigenlijk voor ogen had. Dat maakt de game in de basis natuurlijk niet beter of slechter, maar veel reden om het tegenwoordig nog te spelen is er niet echt.

Super Street Fighter II: The New Challengers

Sterker nog, je zou in 1993 maar flink geïnvesteerd hebben in zo’n dure nieuwe CPS-2 kast, om een paar maanden later doodleuk te horen krijgen dat je beter kan upgraden omdat er een completere variant van die game uitkwam. Dat was duidelijk teveel gevraagd van zowel operators als spelers, want Super Turbo kreeg bij lange na niet zo’n wijde release als de voorgaande Street Fighter-games.

De afgang van Super Street Fighter II was ook merkbaar op de thuissystemen. Street Fighter II Turbo was een groot succes op de Super NES en Mega Drive, maar Super werd veel te optimistisch ingekocht, met als resultaat een snelle verhuizing naar de budgetbak. Het was een uitstekende game voor consolebegrippen, maar het was ook een grove overschatting van het appeal van de merknaam Street Fighter II.

Tegenwoordig is de arcadeversie van de game zonder problemen te spelen op bijvoorbeeld de Street Fighter 30th Anniversary Collection, maar veel reden hiertoe is er niet. Niet alleen is Super Turbo een betere game, maar je kan in die game ook spelen met zogeheten supervarianten van de personages. Deze zijn gebaseerd op hun tegenhanger uit Super Street Fighter II, waardoor het 100% een overbodige game is. Tja, het kan verkeren.

Super Street Fighter II: The New Challengers | Arcade | 1993

Super Street Fighter II: The New Challengers

Bron Screenshots: Street Fighter 30th Anniversary Collection

Een gedachte over “Klaar voor een nieuwe ronde

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s