Het spookt in je pocket

Gargoyle's Quest

Als je in de oudheid je afdak eens van iets anders wilde voorzien liet je bij de lokale beeldhouwer een demon met een gaatje in z’n mond maken. Een zogeheten waterspuwer. In 1990 – toch best lang geleden – voorzag Capcom de GameBoy ook van iets anders. Ze brachten Gargoyle’s Quest uit, waarin je zelf de waterspuwer bent!

Iedereen die ooit Ghosts ’n Goblins heeft gespeeld kent ze wel; die rode monsters die Arthur net zolang lastigvallen totdat ie dood is. De zogenaamde Red Arremer is zo notoir dat je ‘m waarschijnlijk zelfs kent als je die game nooit hebt gespeeld. Iemand bij Capcom zal een groot fan zijn geweest van dit beestje, want in Gargoyle’s Quest speel je als Firebrand, een rode gargouille zo legendarisch dat hij zijn eigen game verdiende.

Waarom ie op de Europese verpakking is afgebeeld met een groene huidskleur weet ik ook niet, maar daar zie je verder niks van op het monochrome beeldscherm van de GameBoy. Technisch gezien zou ie als waterspuwer – want dat is een gargouille – met water moeten spuwen, maar met een naam als Firebrand is het hem vergeven dat ie liever vuurballen schiet.

Voor een GameBoy-game van deze leeftijd is het avontuur van Firebrand in het demonenrijk erg goed verjaard. Gargoyle’s Quest breekt met de tradities van de Ghosts ’n Goblins-reeks en presenteert een toegankelijke mix tussen een 2D actiegame en een traditionele Japanse RPG-speelstijl. Net als bijvoorbeeld The Adventure of Link of Actraiser, maar dan met een demonischer tintje.

Zoals haast gebruikelijk was op het systeem heeft Gargoyle’s Quest slechts zes actielevels te bieden. Tussen de bedrijven door moet je echter ook door het demonenrijk reizen. Dit rijkdom wordt belaagd door een leger verwoesters uit een ander rijk en het is aan Firebrand om de juiste demonen uit de brand te helpen en zo passage naar andere delen van het demonenrijk veilig te stellen.

Tijdens de RPG-gedeeltes beweeg je over een topdown overworld, waarin je wordt lastiggevallen met random battles. Deze gevechten switchen het perspectief echter weer naar zijaanzicht, waarin je steeds een kleine groep vijanden moet verslaan. Het verslaan van vijanden levert je geen experience points op, maar wel valuta waarmee je in de dorpjes items kan kopen.

In het handjevol dorpen dat over het demonenrijk is verspreidt zal je verder belangrijke items moeten uitwisselen en gesprekken aangaan met de lokale adel. Deze demonen hebben allemaal een probleem dat alleen jij natuurlijk voor ze kan oplossen. De items die ze zoeken liggen uiteraard in de actielevels, waarin de game gelukkig ook het best tot zijn recht komt.

Het leuke aan Gargoyle’s Quest is dat Firebrand in grote lijnen net zo vervelend speelt als de Red Arremers waarop hij is gebaseerd. Hij spuwt vuurballen, kan korte stukjes vliegen en kan zelfs tegen muren aanspringen. Dat is toch best ambitieus speldesign voor een handheldgame van deze leeftijd. Zeker als je bedenkt dat je ook allerlei upgrades voor je vaardigheden kan bemachtigen.

De ambitie van de makers zie je zeker ook terug in de spelwereld zelf. De overworld en dorpjes zijn relatief simplistisch vormgegeven, maar de actielevels ontbeert het niet aan schedels, hellevuur en troosteloze landschappen. Ze worden ook bewoond door wezens die toepasselijk monsterlijk zijn, waarvan met name de bazen gruwelijke ontwerpen hebben.

Het is mooi dat een game met dergelijke unieke insteek ook nog eens lekker speelt. Kortgezegd is er niks mis met de besturing van Firebrand in de actielevels en je hebt in principe alle middelen tot je beschikking om het demonenrijk te bevrijden van de foute King Breager. Deze eikel probeert aan het einde van de game nog een deal met je te sluiten, maar daar kan je natuurlijk beter niet op ingaan.

De opzet van de game is zo sterk dat het vervolg in eerste instantie uitkwam op de NES, iets dat echt zeldzaam was. Gargoyle’s Quest II zou uiteindelijk ook naar de GameBoy komen, maar die versie kwam alleen in Japan uit. Beide games kan je tegenwoordig echter wel downloaden op de 3DS, dus voor een paar ongebruikelijke maar leuke actiegames kan je daar nog terecht.

Sterker nog, als je een New 3DS hebt kan je meteen Demon’s Crest op de Super NES erbij kopen en heb je de hele trilogie bij elkaar voor een vriendenprijsje. Demon’s Crest is zonder meer de meest begeerlijke game van het trio, maar het had nooit bestaan als Capcom niet eerst een gokje nam met Firebrand op de GameBoy. En gelukkig maar, want complexe actiegames als deze zijn maar al te zeldzaam op het systeem.

Gargoyle’s Quest | GameBoy | 1990

Screenshots gesourced via Mobygames.com

Advertenties

3 gedachten over “Het spookt in je pocket

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s