Nablijven verplicht

Detention

Soms zie je een trailer voor een onbekende indiegame die je zo raakt dat je spontaan een download aandurft. Dit overkwam me laatst toen ik Detention op de eShop van de Switch voorbij zag komen, een 2D horrorgame uit 2017 gemaakt en afspelend in Taiwan.

Een echte arthousestroming is er nog niet in de videogamewereld, maar als die er wel was dan paste Detention zonder meer in die categorie. Het is gemaakt door een (in het Westen) onbekende Taiwanese ontwikkelaar, behandelt Taiwanese problematiek en is gestileerd als een horrorgame. Een tweedimensionale nog wel, waarbij je alles van een fraai uitziend zijaanzicht ziet.

Het vloog totaal onder mijn radar, maar in mijn zoektocht naar een koopje om op mijn Switch te spelen sprong het dankzij de ijzersterke presentatie meteen in het oog. De game heeft in beweging een beetje een low-budget uitstraling, maar de vormgeving is niettemin zo sterk dat je er als fan van het genre toch niet omheen kan.

Het helpt natuurlijk dat de game kan leunen op een authentieke Aziatische uitstraling. Tijdens het avontuur ben je getuige van de aftakeling van de studente Ray, die op school gevangen zit. Deze school staat middenin een platteland ergens in Taiwan, iets dat je er ook aan afziet. Het verhaal speelt zich verder af in de jaren 60, toen het land gebukt ging onder de zogenaamde witte terreur.

Detention

Dit specifieke aspect alleen al maakt de game bovengemiddeld exotisch. Als we aan Oost-Aziatische geschiedenis denken zijn het toch vooral China en Japan die tot de verbeelding spreken. Dat Detention het juist over een heel andere, voor de gemiddelde Westerling veel onbekendere boeg gooit maakt de game als geheel des te interessanter om te spelen.

De keuze voor een horrorgame zal niet geheel toevallig zijn. Ontwikkelaar Red Candle Games is Taiwanees en de bloedige periode van witte terreur zit daar nog vers in het collectieve geheugen. Het is een haast ideale setting voor een goed horrorverhaal, waardoor het verhaal ook een sterke, zei het ietwat voorspelbare, psychologische invalshoek heeft.

Hoofdpersoon Ray gaat sterk gebukt onder schuldgevoelens. In eerste instantie over de gang van zaken op school, maar ook de problemen in haar privésituatie worden uiteindelijk belicht. Als speler ben je niet bij machte om deze problemen op te lossen, maar gaandeweg kom je er wel achter waar het allemaal foutging in het leven van dit meisje.

Het psychologische aspect drukt een zware stempel op het geheel, waardoor je de game zeker niet als survival horror moet zien. Het doet eerder denken aan een soort Silent Hill waarbij gevechten en tegenstand grotendeels achterwege zijn gelaten. Iets als Silent Hill: Shattered Memories zeg maar, maar dan veel artistieker vormgegeven en zonder flauwekul als een ijswereld met vreemde mannetjes.

Detention

Je zou kunnen zeggen dat de game nauwelijks weerstand biedt om het uit te spelen. Een handjevol monsters spookt door de gangen van de school, maar deze ontloop je simpelweg door je adem in te houden. Ook de vele puzzels zijn niet bepaald hersenkrakers te noemen. Doorgaans is het simpelweg een kwestie van een key-item ergens oppikken en deze naar een specifieke plek mee te nemen.

Het gebrek aan uitdaging wordt goedgemaakt door de duistere atmosfeer. Ray beweegt in een wereld die bij vlagen schilderachtig is, maar zich ook niet schroomt voor de betere kitsch. Het ene moment loop je door een stormachtig veld en het andere moment zwemmen er goudvissen in beeld. De spelwereld wordt steeds vreemder naarmate het verhaal ontrafelt, iets dat ongetwijfeld symbool staat voor de geestestoestand van Ray.

Verder is het lastig om al te veel over de game uit de wijden zonder in spoilerland te belanden. Wel moet ik de Engelse titel props geven, want Detention is toepasselijk dubbelzinnig. Je kan het zowel interpreten als nablijven op school als gevangen gezet worden. Beide interpretaties slaan op bepaalde delen van het verhaal, dat verrassend serieus omgaat met de zware materie.

Detention

De Switchversie die ik speelde heeft verder geen noemenswaardige toeters en bellen of gebreken. Het is een beetje een low-tech game, die vooral simpele visuele trucjes gebruikt om de spelwereld van sfeer te voorzien. Aan de andere kant betekent dit dat je niet tegen problemen met de framerate en dergelijke aanloopt, wat natuurlijk mooi is meegenomen.

Hoewel de game perfect speelbaar is in handheldmodus zou ik het persoonlijk eerder op een televisie spelen. Technisch gezien mag de vormgeving dan wel simpel zijn, maar de spelwereld zit vol details die het best tot hun recht komen op een groot scherm. Speel het zeker ook in een rustige omgeving, want het sounddesign is erg goed en zorgt voor een groot deel voor de duistere sfeer op school.

Enfin, ik heb me in ieder geval bovengemiddeld goed vermaakt met Detention. Dit is precies het soort game waarvan er van mij wel meer op de markt mogen komen. Het gebrek aan uitdaging en de relatief korte speelduur (pak ‘m beet drie uur) zal niet iedereen aanspreken, maar mij heeft het vanaf het zien van de trailer tot het uitspelen weten te fascineren.

Detention | Switch | 2018

Detention

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s