Jubileum zonder climax

Mega Man 8

In 1997 werd Mega Man alweer 10 jaar. Dat is best een aardige leeftijd voor een gamepersonage, zeker als je bedenkt dat een heleboel vaak geen tweede kans krijgen. Gelukkig zat het met de populariteit van Mega Man wel snor, die voor zijn jubileum Mega Man 8 cadeau kreeg.

Hoewel Mega Man het grootste deel van zijn populariteit op Nintendo-systemen had verworven kwam het grote jubileum juist op de Playstation van Sony uit. De game had ook makkelijk op de Nintendo 64 kunnen draaien, maar Capcom had in die tijd nou eenmaal betere betrekkingen met Sony. Het was wellicht ook beter voor de game, want op de Playstation had het een groter bereik.

Aan de andere kant was het ook best een grote verandering. Het feit dat de Playstation games van een CD moest aflezen betekende dat Capcom op een andere manier dan voorheen te werk moest gaan. Mega Man 8 volgt zodoende het voorbeeld van Mega Man X4 op hetzelfde systeem, waarbij levels noodgedwongen in tweeën zijn gehakt om in het werkgeheugen van het systeem te passen.

Maar verandering paste op dat moment wellicht juist bij de serie. In navolging van maar liefst zes delen op de 8-bit NES leek Capcom niet echt te weten hoe ze verder moesten met Mega Man. Mega Man 7 op de Super NES brak al met enkele tradities door zich ook te spiegelen aan de Mega Man-games die Capcom op de GameBoy uitbracht en Mega Man 8 gaat op dezelfde vernieuwende voet verder.

Mega Man 8

Het neemt voor het gemak dezelfde structuur van zijn 16-bit voorganger over. Dat wil zeggen dat de game in drie stukken is verdeeld, waarbij je het eerst tegen een set van vier Robot Masters opneemt, waarna nog eens vier volgen en je vervolgens in het kasteel van Dr. Wily belandt. Ook is er weer een winkel aanwezig, waar je gevonden boutjes kan omwisselen voor power-ups en upgrades.

Capcom maakte ook wel degelijk gebruik van de nieuwe mogelijkheden die de Playstation bood. Met name de grote opslagruimte van het CD-medium wordt benut, door het te vullen met animatiefilmpjes. Hierin wordt het verhaal met iets meer verve uitgebeeld dan alleen met sprites gedaan kan worden, hoewel het tegenwoordig natuurlijk hopeloos verouderd is.

Een andere manier waarop men de CD vulde is met heel veel animatieframes. Mega Man 8 is een visuele tour de force, waarbij duidelijk niet werd beknibbeld op de kosten. Het mag wat kosten zo’n jubileumfeestje en de spelwereld in een Mega Man-game was nog nooit zo vloeiend geanimeerd als hier. Je krijgt de indruk dat de makers niet onder wilden doen voor de artiesten van de arcadedivisie van Capcom en Mega Man 8 ziet er toepasselijk high-end uit.

Wat zeg ik? Het ziet er niet alleen high-end uit, maar het klinkt ook zo. Mega Man had ons in zijn tienjarige bestaan al op heel wat fraaie muziek getrakteerd en hij zet die traditie hier door. De soundtrack heeft een typisch Playstationgeluid en is een waardige toevoeging aan de serie. Favoriete nummers van mij zijn onder andere het introlevel, het stageselectdeuntje en het level van Frost Man.

Mega Man 8

Audiovisueel was het de makers dubbel en dwars gelukt om een game neer te zetten die lange tijd mee kon gaan. Toch is dit feestje niet helemaal zonder party poopers. Sterker nog, louter als actiegame genomen is het verder niet zo speciaal. Ik noemde het in een eerder stukje al eens “Mega Man Eh” en ik blijf erbij dat dat een treffende titel is.

Ik heb die naam trouwens niet zelf verzonnen. Als je de game opstart wordt je getrakteerd op een animatie dat elke fan van het eerste uur in extase zal brengen. Op het moment van de climax hoor je op het titelscherm echter een vrouw de eight in Mega Man 8 uitspreken als “eh.” Het blijkt in een later filmpje de stem van Mega Man te zijn, die op zijn tiende duidelijk nog niet de baard in de keel had.

De verspreking op het titelscherm is een voorbode van voice acting van een zeer bedenkelijk niveau. Sterker nog, de website Audio Atrocities heeft een groot deel van zijn bekendheid te danken aan deze game. Capcom sloeg met de stem voor Mega Man al redelijk de plank mis, maar het is de stemacteur van Dr. Light die amateurisme naar een kunstvorm tilt.

De mentor van Mega Man klinkt alsof ie er helemaal doorheen zit. Per zin weet zijn bejaarde tong meerdere klanken te verbasteren, met als hilarisch dieptepunt zijn uitspraak van Dr. Wily als Dr. Wowie. Het is ergens fantastisch dat zo’n slechte voice acting in het eindproduct belande, maar het is natuurlijk ook totaal ongepast voor een jubileumgame die Mega Man aan een nieuw publiek introduceerde.

Mega Man 8

Hoewel ik nog best kan lachen om de voice acting word ik minder vrolijk van een aantal andere zaken. In een drang om te vernieuwen zit de game vol met setpieces, die doorgaans ten koste gaan van de traditionele platformactie waar de serie bekend om staat. Elk level is opgedeeld in twee delen, waarbij eentje vaak in het teken staat van gimmicks als een doolhof of autoscrolling.

Dat Capcom niet vies was van autoscrollende onzin bewezen ze hetzelfde jaar ook al met Mega Man X4, maar het is hier net wat erger. Mega Man 8 introduceerde namelijk het gevreesde hoverboard. Wat een feestelijke aangelegenheid had moeten zijn verandert al snel in ellende, als een pratend verkeersbord in het level van Frost Man je lastig valt met “Jump, Jump! Slide, Slide!” commando’s.

Het komt later in de game nog eens terug en het heeft niks te maken met de actie waar Mega Man bekend om staat. Een mildere variant zijn twee autoscrollende gedeeltes in het level van Tengu Man, waarin je wordt bijgestaan door je robotische makkers. Het is zeker leuk om met z’n allen ten strijde te trekken, maar ook deze secties nemen ruimte in beslag dat beter was gebruikt om legendarisch leveldesign ten toon te spreiden.

Zo is er eigenlijk in elk level wel iets waarvan je denkt: “dit heeft helemaal niks met Mega Man te maken.” De game is dermate fraai vormgegeven dat je het de eerste keer allemaal wel door de vingers ziet, maar als je het zoals ik meerdere keren hebt gespeeld dan gaan deze innovaties al snel tegen de game werken. En dat is toch jammer voor een game waarin Capcom duidelijk veel heeft geïnvesteerd.

Mega Man 8

Bij Capcom moet ook iemand niet helemaal tevreden zijn geweest over het eindproduct, want een jaar later verscheen in Japan namelijk Rockman & Forte, op nota bene de Super Famicom van Nintendo. Voor deze game werden veel assets uit Mega Man 8 hergebruikt om een totaal nieuwe game te maken, gericht op de harde kern van Rockmanfans. Weg waren de gimmicks en terug was traditionele platformactie.

Die game zou echter pas in het GameBoy Advance-tijdperk hier uitkomen, dus lange tijd had je daar als Westerse fan weinig aan. Wij moesten het doen met een game waarin de levels zijn opgedeeld in kleine gimmickstukjes en voorzien van slapstick voice acting. Dat het als een tekenfilm in lage resolutie uitziet doet daar verder weinig aan af.

Maar toch, ondanks mijn kritiek hierboven heb ik het laatst voor de vierde keer uitgespeeld. Voor het eerst natuurlijk op de Playstation, gevolgd door de Mega Man Anniversary Collection en als PSOne Classic op de Playstation Vita. De versie die ik onlangs op Mega Man Legacy Collection 2 speelde is feitelijk hetzelfde als de eerdere versie, met als bonus de mogelijkheid om van savestates gebruik te maken en om een scanlinefilter over het beeld te leggen.

Ook nu nog ziet het er uit en klinkt het als een hoogwaardige actiegame, maar schijn bedriegt. Ik vermaakte me in ieder geval een stuk beter met Mega Man 7, een game die toch geen beste reputatie heeft. Het is in ieder geval niet het jubileumfeestje dat je ervan verwacht. Een dronken opa zorgt nog voor de nodige hilariteit, maar of dat nou zo positief is? Nee, Mega Man Eh blijf best een toepasselijke titel.

Mega Man 8 | Playstation | 1997

Mega Man 8

2 gedachten over “Jubileum zonder climax

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s