Kleurrijke actie

Toen ik in 2013 mijn exemplaar van Mega Man 7 voor €400 op Marktplaats verkocht wist ik dat het even zou duren voordat ik het weer opnieuw zou spelen. Maar Marco Borsato heeft gelijk. Afscheid nemen bestaat niet. Capcom bracht de game onlangs opnieuw uit op Mega Man Legacy Collection 2!

Als nieuwe eigenaar van een Nintendo Switch was Mega Man Legacy Collection 2 eigenlijk een inkoppertje. Een collectie met klassieke games is altijd leuk en van Mega Man weet je dat je kwaliteit kan verwachten. De emulatiekwaliteit van dit soort collecties is tegenwoordig ook een stuk beter dan begin jaren 2000, dus voor €15 verwelkomde ik Mega Man 7 en co met plezier terug in mijn leven.

Wat meteen opviel tijdens het spelen is hoe goed de zevende Mega Man-game uitziet. In 1995 werd het nog vooral belachelijk gemaakt om de kinderlijke tekenstijl. Maar laten we eerlijk zijn, de doelgroep voor dit soort games is toch zeker ook kinderen? Ik kocht mijn exemplaar destijds in ieder geval in een speelgoedwinkel en dat zal geen toeval zijn geweest.

Tegenwoordig doen we gelukkig niet meer zo krampachtig over de tekenstijl van dit soort games. En het is ook juist dankzij die kleurrijke en bonte tekenstijl dat Mega Man 7 zo sierlijk is verjaard. De ingame vormgeving is een duidelijk herkenbare evolutie van de iconische tekenstijl van de NES-games die iedereen kent, waarbij ook de hardwarekracht van de Super NES goed naar voren komt.

Mega Man 7

Kleurrijke sprites, goede animatie, een stabiele framerate: Het was par for the course voor Capcom in de jaren 90. Mega Man 7 past qua stijl helemaal in het rijtje van andere klassiekers als Super Ghouls ’n Ghosts, The Magical Quest en Aladdin. Capcom was in die tijd on top of the game, iets dat ook naar voren komt in de ontwikkeltijd van de game; Men had naar verluid slechts drie maanden nodig om de game af te maken.

Nou lijkt mij dat persoonlijk onwaarschijnlijk. Zoals bij elke Mega Man-game ging er eerst een designwedstrijd aan vooraf, waarbij kinderen hun ontwerpen voor bazen konden insturen. Alleen al daaraan ben je aardig wat tijd kwijt en dan moet je alles ook nog programmeren. Tel daarbij op zaken als levelontwerp en het maken van muziek en die drie maanden lijken een beetje krap.

Maar goed, Mega Man 7 is hoe dan ook een verrassend aangename game. Niet alleen omdat het erg fris uitziet, maar zeker ook omdat het goed speelt. De game speelt iets slomer dan de Mega Man X-games op hetzelfde systeem, maar borduurt op zijn eigen manier wel voort op zowel Mega Man 6 op de NES als op Mega Man V op de GameBoy.

De link met Mega Man 6 is overduidelijk. In het intro wordt het einde van die game naverteld, waarna het nieuwe avontuur in gang wordt gezet. De mogelijk voor Mega Man om met zijn hondje Rush te fuseren keert ook hier terug, in iets efficiëntere vorm zelfs. De makers waren Mega Man 6 duidelijk niet vergeten, maar ze keken dus ook naar de vernieuwingen die ontwikkelaar Minakuchi Engineering doorvoerde in hun reeks op de GameBoy.

Mega Man 7

De inspiratie van de GameBoy-games komt het sterkst naar voren op het levelselectscherm. In plaats van acht Robot Masters op dit scherm kan je uit slechts vier kiezen. Pas nadat je deze hebt verslagen kan je aan de slag met het overige viertal. Het is een opmerkelijke breuk met traditie, maar het doet weinig af aan de flow van de game, mede dankzij een leuk intermezzolevel tussen de bedrijven door.

Iets anders dat van de GameBoy overwaaide is de aanwezigheid van valuta, waarmee je power-ups en upgrades kan kopen. Denk bijvoorbeeld aan de handige Energy Balancer die het wapen met de minste energie automatisch oplaadt als je over een energie-item loopt. Bovenstaande zaken zijn prima veranderingen en het is leuk om te zien dat ook de simpele GameBoy-games op deze manier invloed uitoefenden op het verloop van de serie.

Mega Man 7 spiegelt zich ook op een onverwachte manier aan zijn monochrome voorgangers: De graphics zijn dermate groot dat het speelveld een stuk kleiner is dan op de NES. De Super NES hanteert dezelfde beeldresolutie als zijn 8-bit voorganger, waardoor je al snel plaatsgebrek hebt als ontwerpers grote sprites gebruiken in games. Maar ik moet zeggen, in de praktijk valt de nauwe beeldverhouding wel mee.

Mega Man en co nemen weliswaar veel plaats in beslag van het beeld, maar de actie is verder niet bliksemsnel. Je kan niet ver vooruit kijken als het beeld scrollt, maar je komt eigenlijk ook nooit een situatie tegen waarbij iets zomaar in beeld knalt. De speelbaarheid van de game komt feitelijk niet in het geding door de fraaie graphics, wat toch een overwinning is voor de ontwerpers.

Mega Man 7

Iets waar de makers ook rekening mee hielden is het nut van de speciale wapens die je van verslagen Robot Masters overneemt. Deze waren in voorgaande games lang niet altijd de moeite waard, maar hier probeerde men duidelijk het meeste uit Mega Man z’n arsenaal te halen. IJs kan lava bevriezen, vuur kan bladeren verbranden, elektriciteit kan machines aanzetten, enzovoort.

In het verlengde hiervan zijn de levels een stuk complexer dan eerst. Capcom experimenteerde eerder al met alternatieve routes in Mega Man 6 en men trok die lijn door in het vervolg. Verwacht hier veel geheime passages, verborgen items en alternatieve routes. Een leuke toevoeging is ook de Rush Search adapter, waarmee je hondje items kan opsnuffelen. Deze variëren van prullaria tot de Energy Balancer, dus het loont de moeite om je poedel op verdachte plekken uit te laten.

En over poedels gesproken, Mega Man 7 staat natuurlijk ook bekend als de game die Bass en Treble introduceerde – de slechte evenbeelden van Mega Man en Rush. Dit tweetal valt je op bepaalde momenten lastig en zijn een goede toevoeging aan de serie. We zagen een vergelijkbare antiheld al in Mega Man IV op de GameBoy in de vorm van Ballade, maar Bass is toch een duidelijk meer ontwikkeld personage.

Een ander punt waar de game bekend om staat is de moeilijkheid. Deze valt reuze mee, totdat je bij Dr. Wily aankomt. Wily lijkt een groot fan te zijn van Actraiser 2, want zijn tweede vorm vuurt vergelijkbare projectielen af als Satan in die game. Je kan dit belabberde gevecht alleen maar winnen met perfecte memorisatie of overmatig gebruik van E-Tanks. Ik ging voor de tweede methode, die toch net iets minder frustrerend is.

Mega Man 7

Helaas wist Capcom niet echt hoe ze de game een vervolg moesten geven. Mega Man X kon op maar liefst twee vervolgen rekenen op de Super NES, maar een Mega Man in deze stijl zou er nooit meer komen. Capcom bracht nog twee arcadegames uit met dezelfde tekenstijl – Mega Man: The Power Battle en The Power Fighters – maar dat waren allerminst mainline toevoegingen aan de serie.

Toch is men de game nooit helemaal vergeten. Mega Man 7 is in de loop der jaren meerdere keren opnieuw uitgebracht. Behalve Mega Man Legacy Collection 2 was het eerder al onderdeel van de Mega Man Anniversay Collection. Dat was nog eens collectie, met de kanttekening dat de emulatiekwaliteit van een relatief laag niveau was. Verder verscheen het ook nog op verschillende Virtual Consoles van Nintendo, die allemaal prima speelbaar zijn.

Hoewel de originele Super NES-versie altijd een speciaal plekje in mijn hart zal hebben ben ik zeker blij met het feit dat je het ook op moderne systemen als de Switch kan spelen. Als je het op een handheld speelt voelt het dankzij de grote sprites toch net wat meer aan als het verloren zesde deel in de reeks Mega Man-games op de GameBoy – iets dat ik als fan van die games wel kan waarderen.

Enfin, Mega Man 7 is hoe dan ook een prima toevoeging aan de serie, eentje die ook nog eens best ondergewaardeerd is. Het speelt vertrouwd, heeft een prima tekenstijl en barst van kleine innovaties. Tel hierbij op een dijk van een soundtrack en het feit dat je het tegenwoordig makkelijk kan bemachtigen en er is eigenlijk weinig reden om het niet een kans te geven. Ga ervoor!

Mega Man 7 | Super NES | 1995

Mega Man 7

 

Advertenties

5 gedachten over “Kleurrijke actie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s