Geef gas!

Ah, de lente. Is er een mooiere tijd om je Ferrari uit de garage te halen en een ritje met een blondine te maken? Ik vermoed van niet, hoewel ik het bij gebrek aan een Ferrari met de iconische racegame OutRun moet doen. Dit pareltje uit 1986 kwam in 2014 opnieuw uit op de 3DS als 3D OutRun en staat garant voor uren spelplezier.

Ja, OutRun. Het blijft meer dan 30 jaar na release een bijzondere game. Sega en het team van Yu Suzuki leverden een fraaie technische prestatie, waardoor het ook nu nog in het oog springt. En dat ondanks de simpele opzet van de game, die eigenlijk gelijk is aan die van het antieke Road Fighter van Konami. Het enige wat je doet is van checkpoint naar checkpoint scheuren binnen de toegestane tijd.

OutRun onderscheidt zich echter van zijn eenvoudige tijdgenoten door het gebruik van een 3D perspectief. Je raast met snelheden rond de 290km/u over de weg, terwijl op de horizon bochten en andere weggebruikers opduiken. De wegen in OutRun zijn bezaaid met zondagsrijders, die ook ruim boven de 200km/u rijden. Zie dan nog maar eens je Ferrari zonder blikschade over de eindstreep te trekken.

Sega had in de aanloop naar OutRun natuurlijk al de nodige ervaring opgedaan met dit soort 3D graphics. Denk bijvoorbeeld aan Hang-On en Space Harrier. OutRun draait op dezelfde Super-Scaler­ technologie als die games en presenteert een zeer kleurrijke omgeving om in te racen. Kenmerkend voor de game zijn de vorken in de weg, zodat je alle ruimte hebt om je eigen route uit te stippelen.

3D Outrun

Een ritje in OutRun beslaat, als alles meezit, uiteindelijk vijf gebieden. De meest iconische hiervan is natuurlijk de ronde waarin je start. Hier staat publiek klaar om je uit te zwaaien, waarna je begint aan een roadtrip door een zonovergoten gebied, compleet met blauwe lucht en grote witte wolken. Sega zou later hetzelfde idee op Sonic the Hedgehog loslaten, met vergelijkbaar groot succes.

De grote kracht van de game zit, voor mij althans, dan ook in de geweldige presentatie. Het team van Yu Suzuki had gelukkig door dat een Ferrari Testarossa Spider alleen niet genoeg zou zijn om de aandacht te trekken in de speelhallen eind jaren 80, dus droop men hun high-tech racegame voor de goede orde ook in een zomerse presentatie waarbij in totaal vijftien locaties te doorkruisen zijn.

Hoewel je onderweg prachtige decors ziet blijft mijn favoriete onderdeel van de game het highscorescherm. Als liefhebber van de betere zonsondergangen vind ik dit een ongelijk stijlvol vormgegeven scherm, dat extra kracht wordt bijgezet door relaxte muziek als je een highscore hebt neergezet. Alleen al dit scherm maakt het voor mij de moeite waard om in die virtuele Ferrari te stappen.

En over muziek gesproken, OutRun innoveerde zowaar op dit punt. Voordat je begint kan je via de autoradio uit drie nummers kiezen. Dat is misschien een beetje weinig, maar ze passen allemaal uitstekend bij de locaties die je doorkruist. Geniaal is dat de muziek op subtiele manier verandert na bepaalde checkpoints, waardoor er des te meer reden is om zoveel mogelijk alternatieve routes te rijden.

3D Outrun

Sega investeerde destijds ook in luxe varianten van het arcadekabinet. Het was niet vreemd om in 1986 een speelhal binnen te wandelen en een rood kabinet te zien dat gevormd was als een auto. Het was het ultieme eerbetoon aan de Ferrari-ervaring, hoewel het ook een vroege indicator was dat gamefabrikanten wel eens veel geld konden kwijtzijn om het hoofd boven water te houden in deze industrie.

Tegenwoordig hoef je echter je huis niet meer uit voor de betere wegligging. Zoals gezegd is OutRun ook op de 3DS van Nintendo te krijgen, als onderdeel van de befaamde Sega 3D Classics-reeks. Ontwikkelaar M2 nam natuurlijk de taak op zich om de ultieme versie van deze klassieker op de 3DS aan de praat te krijgen, iets waarin ze met vlag en wimpel slaagden.

Men bewaarde OutRun bewust voor de tweede reeks 3D Classics, zodat de ontwikkelaars eerst de nodige ervaring kon opdoen met het overzetten van dit soort oude technologie naar de 3DS. Het resultaat is niks minder dan geweldig, want OutRun draait nu op 60fps in plaats van de 30fps in het origineel. Alles is natuurlijk ook in 3D, zelfs het simpele parcoursoverzicht aan het einde van de rit.

3D OutRun

In 3D krijgt de game letterlijk diepgang, iets dat erg lekker oogt in combinatie met de vlotte framerate. Je zou zelfs bijna over het hoofd zien dat je niet langer in een Ferrari rijdt! Vanwege licentieperikelen moest de iconische rode Ferrari op stal blijven staan, maar ik denk dat iedereen het wel met me eens is als ik zeg dat dit een acceptabele prijs is voor het verkrijgen van deze versie die zoveel beter speelt dan het origineel.

Onveranderd is trouwens de hoge moeilijkheid. Je kan duidelijk merken dat de game ontworpen was om je zoveel mogelijk geld af te troggelen in de speelhal, want je vliegt met groot gemak door de bocht en tegen vrachtwagens aan. Kan die highscore ook weer in de prullenbak, want elke fout die je maakt werkt later tegen je als er simpelweg geen tijd meer is om het einde van de rit te halen.

Maar gelukkig speelt de game dermate goed dat je met plezier blijft oefenen om betere tijden neer te zetten. Door het uitspelen van het parcours krijg je nou ook upgrades, waarmee je de manier van rijden en de kleur van je imitatie Ferrari kan aanpassen. In de regel wordt de game hier makkelijker door, waardoor je in ieder geval langer blijft spelen om meer upgrades te bemachtigen.

3D OutRun

Typerend voor de 3D Classics-reeks is de mogelijkheid om de presentatie naar je eigen voorkeur aan te passen. Zo kan je kiezen tussen de authentieke 30fps arcadeversie of de opgepoetste 3DS variant. Verder kan je de beeldverhouding aanpassen en er voor kiezen of je in een virtueel arcadekabinet wil spelen. Laatstgenoemde is geinig, want de game schotelt je dan een imitatie van een speelkast voor – inclusief omgevingsgeluiden!

En wederom over geluid gesproken, in 3D OutRun zijn twee extra stukken achtergrondmuziek te beluisteren op de radio. Deze nummers zijn op de originele hardware gemaakt en klinken daardoor net alsof ze 1986 komen. Cruising Line en Camino a Mi Amor voegen op hun eigen manier een nieuw geluid aan de game toe en vallen letterlijk niet uit de toon bij de bestaande muziek. Beter kon niet.

Blij ben ik in ieder geval wel dat Sega ook deze klassieker een tweede leven gaf op de 3DS. Ik ben sowieso niet vies van een goede racegame en als ze dan ook nog eens zo lekker spelen als OutRun dan is het wel een heel gemakkelijke keuze om het in huis te halen. Wat wil je nog meer op een zonnige lentedag?

3D OutRun | 3DS | 2014

3D OutRun

Screenshots gesourced via Sega Blog

Advertenties

2 gedachten over “Geef gas!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s