In de aap gelogeerd

Het geheugen is een vreemd iets. Jarenlang was ik in de waan dat Donkey Kong Land 2 een directe overzetting van Donkey Kong Country 2: Diddy Kong’s Quest naar de GameBoy was. Niks bleek echter minder waar toen ik deze matige platformer een tijdje terug naar mijn 3DS straalde.

Vermoedelijk waren de recensenten vroeger niet helemaal thuis in de materie die ze besproken. Anders kan ik ook niet verklaren waarom de game een reputatie heeft van één op één overzetting van Diddy Kong’s Quest. Dat dit niet het geval is heeft wel het positieve bijeffect dat ik de game door een andere filter kon bekijken, want de meeste van mijn vooroordelen konden de prullenbak in.

Nou scheelt het sowieso dat mijn interesse om de game te spelen vooral stamt uit het feit dat ik niet zo lang geleden nog het eerdere Donkey Kong Land had uitgespeeld. Ik was simpelweg nieuwsgierig hoe het vervolg hierop zou voortborduren en zo’n game downloaden via de Virtual Console is toch gemakkelijker dan Marktplaats opduiken en hopen dat je een werkend exemplaar op de kop tikt.

Maar goed, Donkey Kong Land 2 doet dus vooral zijn eigen ding. Vermomd als Diddy Kong’s Quest weliswaar, maar het is ontegenzeggelijk meer een origineel product dan een overzetting. Wie bekend is met bijvoorbeeld de GameBoy versies van Mega Man en DuckTales weet wat ie hier ongeveer kan verwachten. Nieuw leveldesign, een ander savesysteem en natuurlijk concessies aan de hardware.

Donkey Kong Land 2

Wat hetzelfde is gebleven is de opzet van de game. Nog maar net bijgekomen van zijn problemen in Diddy Kong’s Quest is Donkey Kong alweer ontvoerd door de Kremlings en moeten Diddy en Dixie Kong hun harige oom zien te redden. Diddy speelt hetzelfde als in de vorige game, terwijl Dixie net als op de Super NES korte stukjes kan zweven door de lucht door met haar lange lokken te spinnen.

Het mag gezegd worden dat de besturing van de aapjes erg goed is. Ze lijken net wat preciezer op je inputs te reageren dan in de vorige game, waardoor je met enige acrobatiek door de levels kan bewegen. Er komt wat oefening bij kijken, maar je kunt hier hordes vijanden van het scherm boppen, terwijl je links en rechts klauwen vol bananen meepikt. Niet slecht voor twee jonge aapjes.

Een onhandige keuze van de makers is dat de levels dezelfde namen hebben als op de Super NES. Fans van Diddy Kong’s Quest zullen bepaalde associaties hebben bij het zien van namen als Lava Lagoon of Gangplank Galley op de worldmap, maar die stroken niet met de realiteit. Donkey Kong Land 2 speelt met je verwachtingen, waardoor je goed kan merken wanneer iemand uit zijn nek lult als ie zegt dat dit een overzetting van de Super NES game is.

In hun ijver om een nieuwe game op het geraamte van Diddy Kong’s Quest te bouwen sloegen de makers wellicht een beetje door op het punt van de moeilijkheid. Dat ligt zeker niet aan de besturing, maar meer aan het leveldesign. Niemand zit op een game zonder uitdaging te wachten, maar Donkey Kong Land 2 is bij vlagen meedogenloos.

De game is net te vaak simpelweg niet leuk om te spelen, en dat is jammer. De hoge moeilijkheid nekt niet alleen de speelpret, maar doet ook een uitzonderlijke technische prestatie de das om. In navolging van Donkey Kong Land en Killer Instinct is dit namelijk high-tech tovenarij voor GameBoy begrippen.

De mannen en vrouwen van Rareware geven hier een heuse masterclass softwaredesign weg. Donkey Kong Land 2 laat de GameBoy dingen doen waar de vader van de hardware, Gunpei Yokoi, eind jaren 80 niet eens van kon dromen. Sprites zijn groot en gedetailleerd, en bewegen met ongekende souplesse over het miniatuurscherm van de GameBoy.

Ten opzichte van Donkey Kong Land een jaar eerder introduceert de game ook een flink aantal nieuwe vijanden en diervrienden en je vraagt je af hoe het de makers is gelukt om zoveel content in één banaangele cartridge te persen. Maar goed, technologisch vernuft moet natuurlijk niet worden verward met goed gamedesign, want juist aan het laatste schort het hier dus.

Typerend voor GameBoy games in het algemeen is de matige Super GameBoy ondersteuning. Speel de game op je televisie en je wordt getrakteerd op een border met bananen. Daar heb je verder ook niks aan. Zoals gebruikelijk delen de achtergronden dezelfde kleuren als de sprites, dus voor beter contrast hoef je de game ook niet in je Super NES te pluggen.

Nee, voor de optimale spelervaring moet je het op een GameBoy Color of latere hardware spelen. Hierop worden de sprites immers wel met een eigen kleurpalet afgebeeld, waardoor de zicht- en speelbaarheid met sprongen vooruit gaat. Spelende op de Virtual Console van de 3DS zit je overigens vast aan de mindere, “authentieke” ervaring uit de jaren 90.

Authentiek staat tussen haakjes, want ondanks de monochrome presentatie heeft Nintendo wel degelijk gesleuteld aan de game. Paranoïde als ze zijn voor epileptische aanvallen zijn een paar levels aangepast zodat bepaalde beelden niet meer zo snel knipperen. Dat is op zich prima, maar geef me in ieder geval de optie om deze aanpassing uit te zetten voor de optimale echte ervaring.

Mja, dat is eigenlijk wel het minste probleem van de game. Wie aan Donkey Kong Land 2 begint mag zijn of haar borst natmaken voor grote sprites in een klein beeldscherm, die ook nog eens moeilijk te onderscheiden zijn van de achtergronden als je het op de verkeerde hardware speelt. Dit in combinatie met de hoge moeilijkheid zorgt voor een game waar ik in ieder geval niet van kan genieten.

Voor GameBoy begrippen is het technologisch gezien state-of-the-art, maar daar koop je anno 2018 natuurlijk niks voor. Dan speel ik liever iets simpels als Super Mario Land, dat in ieder geval de juiste concessies aan speelbaarheid maakt. Rest de vraag of mijn terugblik op de apenstreken van de familie Kong op de GameBoy hier ophoud. Liever wel natuurlijk, maar ik heb Donkey Kong Land III al gedownload…

Donkey Kong Land 2 | Super GameBoy | 1996

Screenshots gesourced via Mobygames.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s