Bananen op de weg

Super Mario KartIs er een Super NES game die zo invloedrijk is geweest als Super Mario Kart? Deze simpele racegame inspireerde ontelbaar veel imitators en is tegenwoordig een van de meest populaire franchises van Nintendo. Niet slecht voor iets dat in eerste instantie niks met Mario of karten te maken had.

Als het op Nintendo racegames aankomt zijn er eigenlijk maar twee smaken: F-Zero en Super Mario Kart. Beiden kwamen vroeg in het leven van de Super NES uit, maar je zou kunnen zeggen dat alleen Mario de finishlijn heeft gehaald. De genadeloze arcadestijl van F-Zero verloor in de loop der jaren aan kracht, terwijl de meer coulante speelstijl van Mario Kart juist in populariteit steeg.

Het is op zich een begrijpelijke ontwikkeling, zij het met een ironisch randje. Nintendo deed in een interview immers uit de doeken dat Captain Falcon in eerste instantie de mascotte van de Super NES zou worden. Hij werd uiteindelijk echter het anonieme gezicht van F-Zero, waardoor hij deelname aan Mario Kart misliep. En dat terwijl die game juist verantwoordelijk is voor het hele mascotteracerfenomeen!

Ik geef toe dat het idee van Mario die een middagje gaat karten met z’n matties erg goed is bedacht. Karten straalt toch iets gezelligs uit en het is een stuk minder intimiderend dan een futuristische race waarin je op elk moment kan exploderen. De games van Nintendo hebben toegankelijkheid meestal hoog in het vaandel staan, iets dat je zeker goed terugziet in de opzet van Mario Kart

Super Mario Kart

Ook scheelt het dat elke Super NES eigenaar in die tijd wel een exemplaar van Super Mario World had. Hierdoor was de game niet alleen een nieuwe twist op het racegenre, maar ook een herkenbare spin-off van de Super Mario games. We zagen Mario eerder al dienst doen als dokter in Dr. Mario en als een sloper in Wrecking Crew en Nintendo zal gedacht hebben dat hij dit klusje ook wel aankon.

Volgens een recent interview met de makers van de game was Super Mario Kart in slechts een jaar tijd door maar acht mensen ontwikkeld. In hetzelfde interview wordt ook uit de doeken gedaan dat het in eerste instantie een vervolg op F-Zero was, met de toevoeging van multiplayer. De Super NES trok de lange parcours van F-Zero echter niet in splitscreen, waardoor men noodgedwongen op het idee kwam om dan maar met karts over compacte parcours te racen.

Ik vind het mooi dat deze superpopulaire reeks eigenlijk was geboren uit pure technologische noodzaak. Het was een toevalstreffer, maar wel eentje waarmee Nintendo het hele racegenre op z’n kop zette. De makers vonden het niet spannend genoeg om met acht coureurs over een klein parcours te rijden, dus werd de ervaring opgefleurd door de toevoeging van speciale items.

Deze items krijg je willekeurig toegespeeld door over gele itemboxen te rijden. Vanuit een gevoel van balans zorgden de makers ervoor dat de kans op een goed item toe- of afnam afhankelijk van je positie in de race. Rij je voorop dan krijg je waarschijnlijk een lullige bananenschil of wat muntjes, maar bungel je achteraan dan is de kans op een gamechanger als een super ster opeens erg groot.

Super Mario Kart

Het beïnvloeden van de race op deze manier is altijd al een heikel punt geweest met de Mario Kart games. Sommige spelers vinden het oneerlijk als mindere coureurs een handje worden geholpen, terwijl andere fans juist erg te spreken zijn over het feit dat je elkaar ook van de weg af kan knallen. Persoonlijk heb ik totaal geen probleem met de items in deze game. Sterker nog, ik vind het leuk om zo’n rood schild op iemand af te vuren.

Spelende als Mario en co is het wel belangrijk dat je een racer vindt die een beetje bij je past. De acht coureurs zijn opgedeeld in vier setjes van twee racers die hetzelfde rijden. Mario en Luigi zijn de all-rounders; Bowser en Donkey Kong Jr. komen langzaam op gang, maar halen hoge snelheden; Toad en Koopa Troopa hebben uitstekende versnelling en Yoshi en Peach hebben goede wegligging.

Met je favoriete personage achter het stuur kan je deelnemen aan vier cups, die elk uit vijf parcours bestaan. Deze zijn qua vormgeving hevig geïnspireerd door Super Mario World, iets dat je ook ziet aan namen als Donut Plains, Ghost Valley, Bowser’s Castle en Chocolate Island. De game voelt aan als een natuurlijk verlengstuk van Super Mario World, hoewel de muziek helaas vrijwel geen inspiratie uit die game haalde.

Iets dat helemaal losstaat van de vormgeving is hoe goed Mario Kart speelt als je het met een vriend speelt. De hele reden dat het überhaupt werd gemaakt is omdat Nintendo de Super NES van een competitieve racegame wilde voorzien en in die missie is men met vlag en wimpel geslaagd. De normale races zijn op de hoogste moeilijkheid best intens, om nog maar te zwijgen over de Battle Mode.

SMK03

Iedereen die de game met een vriend of vriendin heeft gespeeld zal beamen dat de Battle Mode een wezenlijk onderdeel van de game is. Hierin ligt de nadruk immers op het kapot knallen van elkaars ballonnen om zo te winnen. In een handjevol arena’s krijg je alle ruime om elkaar op te zoeken en af te maken, iets waarbij zowel je racevaardigheid als sluwheid uiteindelijk de doorslag geven.

Eigenlijk zijn de enige zaken die minder goed voor de dag komen alleen van technische aard. De game rendert altijd twee verschillende schermen – of je nou alleen speelt of met iemand anders – waardoor de framerate niet optimaal is. Dit, gekoppeld aan de lage resolutie van de mode 7 graphics, zorgt voor een zeer gedateerde look, hoewel dat de speelbaarheid verder niet echt ondermijnt.

Het ontwerp van Super Mario Kart is zo sterk dat je die gare graphics waarschijnlijk wel op de koop toe neemt. Gewoon als concept gezien is het een van de sterkste ideeën die Nintendo ooit presenteerde en het verbaast me niks dat het aantal fans alleen maar is gegroeid door de jaren heen. Logisch dus dat Nintendo het ook op de Super NES Classic Mini plaatste, want dit is een van de meest tijdloze games op het systeem.

Super Mario Kart | Super NES Classic Mini | 1992

SMK04

Screenshots gesourced via The Video Game Museum

Advertenties

6 gedachten over “Bananen op de weg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s