De toekomst gaat hard

F-ZeroToen de Super NES uitkwam waren games als Super Mario World en F-Zero even niet weg te denken uit het beeld van de gemiddelde speelgoed- en elektronicazaak. Die demokiosken kwam je echt overal tegen, waarvan vooral laatstgenoemde spraakmakend was dankzij vlotte 3D beelden.

Je kan best stellen dat F-Zero de belichaming was van de toekomst. Deze launchgame had niet alleen een futuristische setting, maar omarmde het concept van 3D beelden ook volledig. Het maakte gebruik van een speciale functie van de Super NES genaamd mode 7, waarmee een bitmap afbeelding op ingenieuze wijze werd geroteerd om, in dit geval, een 3D parcours te simuleren.

Achteraf gezien is dit een ongelofelijk doeltreffende manier om een 3D game te presenteren op een systeem dat verder niet de rekenkracht had om polygonen te renderen. Het enige wat de makers van F-Zero hoefden te doen was een parcours in vogelvlucht uitstippelen en dit naar een bitmap afbeelding vertalen. Door het perspectief te kantelen leek het vervolgens alsof je door een 3D wereld bewoog.

In een recent interview deden de bedenkers van de game uit de doeken dat men voor inspiratie nota bene naar Batman keek. F-Zero zou in een vergelijkbare wereld afspelen, maar dan met futuristische racewagens. Omdat sprites met wielen te groot waren koos men er uiteindelijk echter voor om maar met jets te racen. Het is een onverwacht oorsprongverhaal, maar het eindresultaat mag er wezen.

F-Zero

Wat mij nog steeds erg opvalt is hoe vloeiend alles over het scherm beweegt. Toegegeven, dan heb ik het niet over de PAL versie, maar dankzij de Virtual Console en de Super NES Classic Mini is die 50hz versie hopelijk voor de meeste spelers verleden tijd. De toekomst draaide altijd al op 60hz, des te meer in racegames waarbij de refresh rate van het scherm duidelijk merkbaar is.

Je vliegt in F-Zero immers met snelheden boven de 400km/u over het scherm. De jets zijn een beetje houterig geanimeerd, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de souplesse waarmee je door de omgeving beweegt. Je zoeft als een malloot over de baan, maakt de meest onwaarschijnlijke bochten, knalt naar voren met turbo boosts en vliegt zelfs korte stukjes als je een drempel raakt.

Veel mensen doen de game een beetje lacherig af als een techdemo, maar ik deel die mening niet. Het is een pure arcadegame, waarin vooral het verbeteren van je tijden centraal staat. De grote misser is het ontbreken van multiplayer mogelijkheden, maar ook in je eentje haal je nog grote voldoening uit het racen tegen de CPU – al was het maar omdat dit het uiterste van je skills vereist.

In een ongebruikelijke twist lopen alle deelnemers aan de F-Zero Grand Prix een hoog risico op fatale blikschade. Je racet in principe om als eerste over de finish te komen, maar het is geen gegeven dat je deze eindstreep levend bereikt. Het parcours is afgezet met elektrische barrières, er liggen soms mijnen op de weg en je tegenstanders beuken maar al te graag op je fragile bolide in.

F-Zero

F-Zero is zodoende geen game voor watjes. De normale moeilijkheid is zeker goed te doen, maar voor een echte uitdaging zijn er ook de Expert en Master niveaus. Er zijn in totaal 15 tracks om te meesteren, iets waarvoor je nog veel tijd moet uittrekken op de hogere moeilijkheden. De game slaat braaf je beste tijden op, zodat je altijd later terug kan komen om het nog eens te proberen.

Iets waar ik persoonlijk wel gecharmeerd van ben is het feit dat de vier bestuurbare jets allemaal een eigen piloot hebben. Tijdens het spelen zijn deze nauwelijks herkenbaar in hun hyperdeluxe jet, maar ze voegen het nodige karakter toe aan de game in een mini-comic in de handleiding. Dit soort karakterisering zie je maar weinig in racegames, maar het is typisch zo’n detail dat je juist van Nintendo zou verwachten.

Terugkomend op dat interview dat ik eerder noemde, schijnbaar was Captain Falcon in eerste instantie bedoeld als de mascotte van de Super NES in plaats van het gezicht van F-Zero. Ergens past dat uitstekend in de tijdgeest van de vroege jaren 90, maar dat lijkt me toch meer een keuze die goed op de Mega Drive zou uitpakken. Captain Falcon is bij Nintendo toch meer op zijn plek op de racebaan als je het mij vraagt.

Die racebaan wordt trouwens bijgestaan door een tijdloze soundtrack. Rocknummers en jazz creëren in combinatie met de vormgeving van de parcours een unieke sfeer, waardoor elke race een eigen karakter heeft. Zo vind ik het nog steeds heerlijk om over Big Blue te racen, met die fraaie blauwe tinten en dat lekkere deuntje op de achtergrond.

F-Zero

Het slimme gebruik van mode 7, de dikke soundtrack en zelfs de karakterisering van de piloten in de handleiding zorgen voor een redelijk tijdloos geheel. Natuurlijk, de game is sterk gedateerd. Maar ik zie meer dan alleen een flitsende techdemo. F-Zero roept een puur arcadegevoel op, waarbij een simpele game zo speelbaar is dat je altijd nog een keer wilt proberen om je beste tijd te verbeteren.

Als onderdeel van de Super NES Classic Mini vind ik het dan ook een essentiële toevoeging. Ik kan me voorstellen dat veel fans snel doorschakelen naar Super Mario Kart, maar voor de enkeling die games als F-Zero op waarde kunnen schatten is het een geschenk uit de hemel. Arcadegames zijn sowieso niet sterk vertegenwoordigt op het systeem, dus koester Contra III, Super Ghouls & Ghosts en F-Zero.

Voor wie geen genoeg kan krijgen van F-Zero zijn er gelukkig nog veel alternatieven. De serie lijkt momenteel geen prioriteit te zijn voor Nintendo, maar met klassiekers als F-Zero X en F-Zero GX op respectievelijk de N64 en de Gamecube is er weinig reden tot klagen. De Super NES stijl werd zelfs voortgezet op de GameBoy Advance, met onder andere het sublieme F-Zero: Maximum Velocity. Niet vreemd dus dat een game met zo’n nalatenschap in 2017 eventjes opnieuw opduikt.

F-Zero | Super NES Classic Mini | 1990

F-Zero

Screenshots gesourced via The Video Game Museum

 

Advertenties

7 gedachten over “De toekomst gaat hard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s