Gevecht zonder bezieling

Rockman: Battle & FightersToen in 2000 de NeoGeo Pocket Color nog maar net begraven was in het Westen moest in Japan de releaselijst nog worden afgewerkt. Een langverwacht pronkstuk op die lijst was Rockman: Battle & Fighters, een exclusieve Mega Man game van Capcom.

Een jaar eerder wist de aankondiging van “Rockman Pocket” nog de nodige aandacht te generen. Een Mega Man game paste perfect in de strategie van SNK, dat met titels als Sonic Pocket Adventure, Match of the Millennium en Ogre Battle toch een redelijk respectabele line-up aan third party games had samengeraapt. Kwaliteit boven kwantiteit, dat wel, maar genoeg om de kar te trekken.

Na veel speculatie werd bekend dat de Mega Man game een overzetting zou zijn van de relatief obscure arcadegames Mega Man: The Power Battle en The Power Fighters. Hierdoor verloor het een beetje aan glans, hoewel een pseudo vechtgame natuurlijk niet misstond op een systeem dat juist geroemd werd voor haar sterke vechtgames.

Als fan van zowel Mega Man als de NGPC informeerde ik in ieder geval ergens in het jaar 2000 bij een speciaalzaak of ze de game op voorraad hadden. Het was een beetje aan de prijzige kant, maar als fan heeft zo’n exclusieve Japanse release toch een zekere allure. Na het eventjes gespeeld te hebben stuurde ik het echter resoluut terug. Wat bleek? Rockman: Battle & Fighters was geen hoogvlieger.

Het grote probleem zit ‘m natuurlijk in de aard van het beestje. Als overzetting ontkwam het niet aan de opzet van de games waarop het is gebaseerd. Dat wil zeggen, je speelt in feite niks anders dan een aaneenschakeling van boss battles. Deze gevechten waren altijd smakelijke toetjes na lange levels vol platformactie op de NES, maar ze komen minder goed voor de dag als het hoofdgerecht.

Nou viel dit niet eens zo erg op in de speelhal. The Power Battle en het vervolg The Power Fighters konden buigen op een ijzersterke presentatie en waren een audiovisueel spektakel voor fans. Visueel zijn ze sterk geïnspireerd door Mega Man 7 op de Super NES en het had iets episch om oude favorieten als Bubble Man, Guts Man en Centaur Man in kleurrijke nieuwe designs te zien.

En dan was de muziek ook nog eens top-of-the-line. Het bekende QSound dat zoveel werd gebruikt in arcadegames van Capcom bleek een prima match te zijn voor de oude Mega Man deuntjes. Genoeg oppervlakkige redenen dus om even een paar potjes van die arcadegames te spelen, hoewel je het na zes bazen ook wel weer gezien had. Je speelde deze games vooral om te kijken hoe men de Mega Man wereld nieuw leven had ingeblazen en niet zozeer omdat het zo’n belonende spelervaring was.

Het grote probleem met de arcadegames duikt onvermijdelijk ook in de NGPC versie op. De gevechten hebben totaal geen diepgang en het is simpelweg een kwestie van blijven schieten totdat je hebt gewonnen. Het is alleen een vechtgame in de zin dat twee robots tegenover elkaar staan in een arena, maar enige souplesse of technisch inzicht zijn totaal niet nodig om de game te spelen.

Wellicht de grootste fout in de opzet van de game is dat je alleen als Mega Man, Proto Man, Bass of Duo kan spelen. Je kan twee games linken, maar dan neem je het samen op tegen een baas. Leuker was het geweest als je zelf als een van de bazen kon spelen, al was het maar om een memorabele versus modus mogelijk te maken. Maar goed, dit was niet mogelijk in de arcadegames, dus het is niet vreemd dat het op de NGPC ook ontbreekt.

Een bijkomend nadeel van de NGPC is wel dat er weinig van die eens zo fraaie presentatie over is. Zowel de vechters als de achtergronden zijn meteen herkenbaar, maar de bezieling van de game ontbreekt. Met name de driekleurige sprites doen de ervaring weinig goed. Ik vind het in ieder geval maar pover dat de NGPC qua kleurgebruik niet eens de toen al antieke NES kon bijbenen.

Om toch een positieve kant van de game te belichten, de personages zien er desondanks toch goed uit. De sprites zijn ongeveer van hetzelfde formaat als in de NES games, maar deze zijn nou veel dynamischer geanimeerd. Dit is het enige sprankje leven dat de overstap van de arcade heeft overleefd en de game heeft er zichtbaar baat bij.

De muziek komt helaas minder goed voor de dag. Niet alleen ben ik geen fan van de chip die het geluid in de NGPC regelt, maar het valt ook erg op dat een heleboel deuntjes ontbreken. Mega Man is legendarisch als het op achtergrondmuziek aankomt, dus het is erg jammer dat slechts een handjevol nummers door beide games wordt herhaald. Je moet in totaal zes groepen van acht bazen verslaan, dus dat gaat op den duur erg vervelen.

Veel spijt heb ik dan ook niet dat ik deze game alweer 17 jaar geleden retour afzender heb gedaan. Wat lange tijd een bron van hoop was liep toch een beetje uit op een deceptie. Verheug je je al die tijd op originele Capcom content voor je favoriete handheld, komen ze met deze slappe hap aanzetten. Veel ondersteuning van derde partijen zat er tegen die tijd ook niet meer in het vat, waardoor het NGPC feestje eigenlijk als een nachtkaars uitging.

Stom genoeg zouden Mega Man fans de laatste lag hebben, want een paar jaar later bracht Capcom vrij onverwacht The Power Battle en The Power Fighters op de Playstation 2 uit. In Japan werden ze in een dubbelpak gebundeld, terwijl het in Amerika als onderdeel van Mega Man Anniversary Collection de waarde van die collectie nog wat hoger maakte. Europese fans moesten het zelf maar importeren, want Capcom is af en toe een beetje raar.

Voor de grap kan je ook eens eBay checken als je toch nog geïnteresseerd bent in Battle & Fighters voor de NGPC. Een recent exemplaar verwisselde van eigenaar voor zo’n €135, wat bizar veel is voor zo’n matige game. Ik begrijp dat het dankzij de naamsbekendheid en gelimiteerde release interessant is voor verzamelaars, maar geloof me als ik zeg dat dit geen prioriteit hoeft te zijn.

[Rockman: Battle & Fighters | NeoGeo Pocket Color | 2000]

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s