Vrouw tegen vrouw

SNK Gals FightersWellicht ken je ze wel, van die vechtgames waarin alleen maar animemeisjes speelbaar zijn. Het is een beetje een vies subgenre, dat al verdacht lang meegaat. Een van de betere voorbeelden hiervan is SNK Gals Fighters, een bonte vechtgame die begin 2000 op de NeoGeo Pocket Color uitkwam.

Nou waren dit soort vechtgames in die tijd nog een relatief onbekend fenomeen in het Westen. In Japan was Asuka 120% Burning Fest een dingetje, maar dat bleef jarenlang een obscuur verschijnsel. Zodoende is SNK Gals Fighters misschien wel de meest mainstream verschijning van vrouwelijke vechtgames uit haar tijd, hoewel “mainstream” natuurlijk een relatief begrip is voor een NGPC game.

SNK Gals Fighters had in ieder geval nog wat vooroordelen om tegenop te boksen. Niet alleen kwam het uit toen het sublieme Match of the Millennium al op de markt was, maar de cast bestond dus ook geheel uit vrouwelijke personages. Op papier een kansloze missie, maar in de praktijk bleek het nog een verrassend vooruitstrevende vechtgame te zijn, met een toegankelijke manier van spelen.

De opzet is dat tien vrouwelijke vechters uit de SNK spelwereld het tegen elkaar opnemen in het zogeheten Queen of Fighters toernooi op uitnodiging van de schimmige Miss X. De inzet is niet zozeer eeuwige roem, maar meer een wensvervullende talisman. De game neemt zichzelf totaal niet serieus, dus vechten de dames voor zaken als langer haar, genezing van kiespijn en een beter leven voor hamsters.

Hoewel de opzet simpel van aard is, draait de onderliggende vechtgame op de meest geavanceerde engine op het systeem. Ironisch genoeg maakt deze complexe engine juist hele luchtige gevechten mogelijk, iets dat in die tijd een verademing was voor SNK vechtgames. Wie verder kijkt dan de hardware en het thema van de game ziet dus een ongebruikelijk vooruitstrevende game.

Stom genoeg hebben we SNK zelf hier niet eens aan te danken. De game opent met een niet te missen Yumekobo logo. Dit zijn dezelfde prutsers die eerder nog half werk afleverden met Fatal Fury: First Contact, maar men had duidelijk iets goed te maken. SNK Gals Fighters is technologisch en speltechnisch zo veel verder dan zelfs Match of the Millennium dat je je afvraagt waarom die simpele overzetting van Fatal Fury eerder nog zo mislukte.

De nieuwe manier van spelen doet in ieder geval denken aan een opgefokte versie van The King of Fighters R-2, maar met zo’n beperkte omschrijving bewijs je de game verder geen eer. In de basis zijn traditionele KoF elementen als voor- en achteruit rollen, super jumps en speciale heavy attacks hier mogelijk, maar er komt nog heel wat meer bij een potje QoF kijken.

Zo vecht je niet in teams van drie tegen drie, maar gewoon vrouw tegen vrouw. Dat lijkt een beperking, maar hiertegenover staan zaken als chaincombo’s, een nieuw jugglesysteem, een speciale launcher aanval, catfights en de mogelijkheid om specials in super aanvallen te cancellen. De dames hebben zelfs elk een unieke Pretty Burst aanval, wat onderling voor extra variatie zorgt.

De nieuwe mogelijkheden zijn zo divers dat je uren, zo niet dagen bezig bent om de unieke flow van de gevechten een beetje onder de knie te krijgen. SNK Gals Fighters doet zich voor als een luchtige vechtgame voor meisjes, maar dat is het niet per sé. Het is zeker ook een lust voor spelers die zich graag vastbijten in complexe engines en spelnuances graag zelf ontdekken in de Training Mode.

Een fijne bijkomstigheid is dat de actie hier veel vloeiender over het beeld beweegt dan in de andere vechtgames op het systeem. Ik weet niet wat er voor een tovenaars bij Yumekobo werkten, maar deze lui leken de hardware beter onder de knie te hebben dan SNK zelf. De game heeft zelfs een snelheidssetting, variërend van het trage nummertje 1 tot het onspeelbaar snelle standje 4.

Het grote aantal vernieuwingen lijkt wel ten koste te zijn gegaan van nieuwe personages. Elf is een erg laag nummer als het op speelbare vechters aankomt, des te meer als je alweer met Mai, Yuri, Leona, Athena en Shermie moet spelen. De aanwezigheid van Akari, Nakoruru en Shiki is op zich niet verkeerd, hoewel ook deze al eens eerder in vechtgames op de NGPC opdoken.

Beter zijn de drie extra personages. Whip komt overwaaien uit het nooit uitgebrachte KoF R-3, Yuki is de vriendin van Kyo en is hier voor het eerst speelbaar, en Miss X is de eindbaas – en tevens Iori Yagami in een Japanse outfit voor schoolmeisjes. De cast voelt als geheel net iets te bekend aan als je het mij vraagt, hoewel daartegenover staat dat de dames nog nooit zo wild speelden.

Het is moeilijk om het precies te verwoorden, maar de gevechten in SNK Gals Fighters verlopen erg vlot. De game reageert heel snel op je inputs, terwijl de hitstun die aanvallen veroorzaken aan de korte kant is. Dit zorgt ervoor dat aan de ene kant jouw aanvallen in theorie sneller zullen raken, maar ook dat je tegenstander sneller een tegenaanval kan beginnen. Je kan die lange combos in ieder geval maar beter niet verprutsen, want je krijgt ze dubbel zo hard terug.

Voor komisch effect zijn een heleboel aanvallen extra overdreven. Handen en voeten zijn net wat groter getekend als in voorgaande games op het systeem en speciale aanvallen hebben vaak ludieke special effects. Zo gebruik Athena haar makker Kensou als een reflector, gooit Leona met komisch grote granaten (en incidenteel haar baas Heidern) en verweert Yuki zich door “NO” te schreeuwen.

Ten opzichte van eerdere games is het Yumekobo ook gelukt om simpele infinite combo’s uit de game te weren. De grote reden hiervoor is de verkorte hitstun die aanvallen doen, waardoor makkelijke loops nou onmogelijk zijn. Sommige personages als Yuki en Yuri hebben nog steeds oneindige combo’s, maar deze zijn alleen mogelijk als je de game op snelheid 1 speelt.

Iets anders dat de spelpret verbetert is het feit dat er nou degelijke damage scaling is. Het nieuwe combosysteem maakt in principe allerlei geavanceerde combo’s mogelijk, maar de schade die deze doen wordt een beetje de kop ingedrukt. Dat was in eerder games op het systeem wel eens anders, maar matches eindigen hier gelukkig niet altijd in een vroegtijdige climax.

Een belangrijk aandachtspunt is verder de besturing. Dit was eerder nog de grote reden dat Fatal Fury: First Contact een enorme aanfluiting was, maar ook hier is het niet helemaal perfect. SNK Gals Fighters heeft namelijk een beetje last van het tegenovergestelde probleem als haar voorganger en gaat juist erg soepel om met je inputs. Dit kan problematisch zijn, want sommige inputs willen nog wel eens overlappen.

Als je bezig bent met een lange combo moet je de input eigenlijk 100% accuraat doen, want anders is de kans groot dat je per ongeluk een super move of een andere ongewenste aanval triggert. Juist in een game waarin de makers voor de rest alles tot in de kleinste details hebben uitgedacht is dit een spijtige constatering, hoewel het de game natuurlijk ook weer niet onspeelbaar maakt.

Het enige andere punt waarop de game niet helemaal lekker voor de dag komt is de extra content. SNK had ondertussen toch een reputatie opgebouwd dat haar handheld vechtgames altijd iets extra’s voor hun speler had te bieden, maar SNK Gals Fighters komt niet verder dan een Training Mode en de mogelijkheid om prullaria te winnen door Arcade Mode uit te spelen.

Omdat de engine vanaf de grond op gemaakt lijkt te zijn kan ik de karige content en het kleine roster aan vechters zeker door de vingers zien, maar dit betekent wel dat de game lang niet voor iedereen geschikt is. Wie meer zoekt dan alleen een Arcade Mode doet er zeker beter aan om Match of the Millennium, The King of Fighters R-2 of The Last Blade te checken.

Voor die overige doelgroep, de diehard SNK fans die een top-of-the-line vechtgame willen ervaren, komt SNK Gals Fighters een stuk beter voor de dag, mits je iemand hebt om tegen te spelen. De nieuwe engine gaat toch een beetje verloren als je in je eentje speelt, tenzij je zieke combo’s wilt oefenen in Training Mode. Maar dan nog is het beter als je tegen iemand kan spelen, al was het maar om te pronken met die vette combo’s.

Spijtig genoeg kregen SNK en Yumekobo niet meer de gelegenheid om een completere opvolger te maken. Een paar maanden na de Japanse release van Gals Fighters werd SNK overgenomen door de Pachinko producent Aruze en was het snel gedaan met de NGPC en de kleine studio’s als Yumekobo die SNK al die jaren trouw hadden ondersteund.

Net zoals de andere NGPC vechtgames is SNK Gals Fighters nooit meer opnieuw uitgebracht. Liefhebbers moeten dus hun toevlucht zoeken op de tweedehandsmarkt als ze het willen spelen, maar dat kan nog wel eens lastig zijn. Europese exemplaren van de game wisselen namelijk voor een paar honderd euro van eigenaar. Dat is aan de hoge kant als je het mij vraagt, hoewel ik niemand scheef zal aankijken voor het zwichten van de charmes van deze game.

[SNK Gals Fighters | NeoGeo Pocket Color | 2000]

Advertenties

3 gedachten over “Vrouw tegen vrouw

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s