Eerste indruk kon beter

Fatal Fury: First ContactDe NeoGeo Pocket was dan wel in een zucht en een adem verdwenen, maar dat betekende niet dat SNK haar ambities had opgegeven. 1999 verscheen de NeoGeo Pocket Color op de markt, klaar om zijn eigen niche te veroveren in de wereld van handheld consoles. Laat maar komen die games!

De Europese launch van de NGPC werd vergezeld door de nodige games die we nog van de Pocket kenden, maar dan in stralende “Color” varianten. The King of Fighters R-2 en Samurai Shodown! 2 deden wel heel sterk aan hun voorgangers denken, maar er waren gelukkig ook een paar nieuwe gezichten. Wat te denken van Fatal Fury: First Contact, de handheld versie van Real Bout Fatal Fury 2?

Fatal Fury was een van SNK’s meest bekende reeksen en zodoende een logische verschijning op de NGPC. De eerste Fatal Fury kwam rond dezelfde tijd uit als Street Fighter II en was ironisch genoeg ontworpen door de mensen die het originele Street Fighter hadden gemaakt. SNK positioneerde zich in de speelhal als de natuurlijke rivaal van Capcom en hield een heuse wedloop als het op zoveel mogelijk vechtgames uitbrengen aankwam.

Fatal Fury wist het bijzonder lang uit te houden en veranderde op een gegeven moment in de Real Bout Fatal Fury reeks om de strijd met de Street Fighter Alpha games van Capcom aan te gaan. Deze games kenmerken zich door bont kleurgebruik en een frisse invalshoek op de traditionele manier van spelen van Fatal Fury, met een nadruk op line switching en flitsende combo’s.

First Contact werd ontwikkeld in samenwerking met het Japanse Yumekobo. Dit droomatelier is geen onbekende voor fans van de NeoGeo, aangezien ze onder andere Blazing Star en Prehistoric Isle 2 hadden gemaakt. Laatstgenoemde was zelfs in samenwerking met Saurus, die andere Japanse studio die SNK bijstond bij het maken van vechtgames voor hun nieuwe handheld.

Hoewel de latere output van Yumekobo voor de NGPC zeker niet onverdienstelijk was, kan ik niet zeggen dat ik onder de indruk ben van First Contact. SNK verrichte eerder nog met KoF R-1 een klein wonder door KoF’97 op indrukwekkende wijze naar pocketformaat te vertalen, maar First Contact weet op geen enkel moment een sterke indruk achter te laten.

Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand. Werp een blik op de plaatjes bij dit stukje en je zou denken dat de game op dezelfde engine draait als KoF R-1, aangezien de sprites in precies dezelfde stijl zijn getekend. De makers van de game maakten inderdaad dankbaar gebruik van de assets uit KoF R-1, maar dat is slechts een oppervlakkige zaak. De essentie van een game gaat dieper.

Feit is dat First Contact zeker niet op dezelfde engine als KoF R-1 draait. Het is een nieuwe creatie, waarmee tot op zekere hoogte de unieke vechtsystemen uit Real Bout 2 werden geïmiteerd. Een deel hiervan heeft de overstap naar de NGPC overleefd, maar dat is slechts een doekje voor het bloeden. Wat heb je namelijk aan complexe vechtsystemen als de besturing ruk is? Vrij weinig natuurlijk.

De besturing in deze game is niet fris. Neem bijvoorbeeld de knoppenlayout. Als je A of B licht indrukt doe je een lichte punch- of kickaanval, terwijl je dezelfde sterke aanval doet ongeacht welke van deze twee je wat langer indrukt. Nou werkte de arcadegame waar First Contact op is gebaseerd ook met maar drie aanvallen, maar naar mijn mening is die tweede zware aanval overbodig en verwarrend.

Door knoppencombinaties uit te voeren kan je verder chaincombo’s doen. Dat klinkt goed op papier, maar in de praktijk is het ritme voor deze combo’s maar moeilijk te doorgronden. De ene keer tover je toevallig een 5-hit combo uit je vingers, terwijl je een andere keer niet verder komt dan twee hits. Deze onbetrouwbaarheid is symbolisch voor een groter probleem, want de besturing van First Contact kampt namelijk met vertraagde inputs.

Hoe het mogelijk is in een game die zoveel mogelijk klanten moest zien te winnen weet ik niet, maar First Contact begaat een van de ernstigste zondes in een videogame. De besturing van je personage en de aanvallen die je doet worden niet meteen gedaan zodra je de stick of actiekoppen aanraakt. De vertraging is slechts een fractie van een seconde, maar toch heel goed merkbaar. Dit is totaal niet acceptabel in een game die verder flink z’n best doet om een arcadegame te imiteren.

De inputvertraging zorgt ervoor dat de game als geheel niet te redden is, maar het is ook pijnlijk om te constateren dat de makers verder geen enkele moeite hadden gedaan om er nog iets van te maken. Andere vechtgames op het systeem konden in de regel buigen op speciale content voor single players, maar First Contact wordt geleverd zonder enig spek op de botten. Een simpele Arcade- en Versus Mode, daar moet je het mee doen.

De enige bonuscontent komt in de vorm van het nieuwe personage Lao. Deze gast is echter alleen maar speelbaar in Versus Mode, dus het is maar de vraag hoeveel spelers hem ooit zullen gebruiken. Met slechts twaalf speelbare personages is er sowieso niet zo heel veel keuze, hoewel de game in ieder geval nog kan buigen op favorieten als Geese Howard, Billy Kane, Yamazaki en Krauser.

De aanwezigheid van dat handjevol leuke personages maakt het des te spijtiger dat Yumekobo en SNK de sterke entree van KoF R-1 op de NeoGeo Pocket niet wisten te evenaren met First Contact. Het was uiteindelijk de eerste van maar liefst zes vechtgames op de NGPC, maar het is met stip de zwakste schakel. Erg jammer voor de Real Bout fans, die noodgedwongen moesten uitwijken naar andere titels om aan hun trekken te komen.

Deze flater betekende echter niet het einde voor Yumekobo op de NGPC. Men werkte vrolijk door aan andere titels als Biomotor Unitron en Puzzle Link, en ging zelfs terug naar de tekentafel om een betere vechtgame te ontwerpen. Die volgende vechtgame – SNK Gals Fighters – zou technisch gezien wellicht de beste op het systeem zijn, maar dat is een verhaal voor later…

[Fatal Fury: First Contact | NeoGeo Pocket Color | 1999]

Advertenties

4 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

4 Reacties op “Eerste indruk kon beter

  1. Pingback: Razende samoerai | patraversus

  2. Pingback: Match van het millennium | patraversus

  3. Pingback: Vrouw tegen vrouw | patraversus

  4. Pingback: Voorbij het noodlot | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s