Ze hakken er lekker op los

Samurai Shodown!Na de release van The King of Fighters R-1 op de NeoGeo Pocket konden andere vechtgames van SNK natuurlijk niet uitblijven. Een goed begin is het halve werk, maar om het publiek echt over de streep te trekken waren samoerai nodig. Dus kwamen deze, in de vorm van Samurai Shodown!

Nou gaat het niet te ver om te stellen dat Samurai Shodown! (inclusief uitroepteken) enigszins te laat op het feestje verscheen. De lancering van NeoGeo Pocket was dermate geflopt dat SNK binnen een half jaar al een nieuwe Color variant had aangekondigd. De samoeraigame was echter al een tijdje in ontwikkeling, dus die kon men net zo goed wel uitbrengen, gebrek aan kopers of niet.

SS! bewandelt, net als KoF R-1, het pad dat Takara eerder al op de GameBoy had ingesleten. De laatste Samurai Shodown game op dat systeem was gebaseerd op Samurai Shodown III en zodoende kreeg de NeoGeo Pocket een variant op Samurai Shodown IV. Een prima keuze, met als bijkomstigheid dat Zankurou Musouken op de GameBoy een ambitieuze titel was, dus dat beloofde veel goeds voor de nieuwe NeoGeo Pocket game.

Die hoge verwachten werden niet helemaal waargemaakt. SNK had als ontwikkelaar van arcadegames immers niet onbeperkte middelen om in hun handheldgames te steken. KoF R-1 werd nog volledig in-house gemaakt, maar voor SS! schakelde men de hulp van Saurus in. Dit was geen onbekende voor SNK, aangezien ze ook al hadden meegewerkt aan populaire NeoGeo titels als Shock Troopers en Quiz King of Fighters.

Toch zal het niet gemakkelijk zijn geweest voor dit bedrijfje om Samurai Shodown IV naar de nieuwe handheld van SNK over te zetten. Als vierde deel in een reeks was het dermate complex dat je het niet zomaar eventjes naar een zwart-wit handheld downscalet. Niet alleen dat, maar het moest ook nog eens uitkomen in de korte periode dat de NeoGeo Pocket op de markt was, terwijl de NGP Color al op de loer lag

Je voelt het al aankomen, maar SS! was geen onverdeeld succes. Tenminste, niet zoals KoF R-1 dat eerder wel was. Technisch gezien toont het wederom aan dat de NeoGeo Pocket een capabele machine was als het op dit soort games aankwam, met soepele animaties en een constante framerate. Maar dat moet natuurlijk niet al te overdreven worden, aangezien oudere systemen als de Game Gear en Atari Lynx dat ook waren.

Positief is dat je aan de slag kan met 14 vechters, die naar traditie opgedeeld zijn in zogenaamde Slash en Bust versies. Hierdoor hebben de personages twee verschillende movesets, waardoor er feitelijk genoeg variatie in speelstijlen mogelijk is. De sprites zijn in een andere stijl getekend dan die in KoF R-1, maar iedereen is meteen herkenbaar, evenals de acties die ze uitvoeren.

Kenmerkend voor een Samurai Shodown game is de vormgeving, die ook op de NGP redelijk relaxt en sfeervol is. Achtergronden bestaan voor een groot deel uit natuurgebieden en tempels, terwijl de muziek vaak aan de rustige kant is. De personages hebben verder zeer expressieve gezichtsuitdrukkingen, waarmee het gebrek aan voice samples op een slimme manier wordt omzeild.

Iets dat in het oog springt is hoeveel kinderlijker de game is vergeleken met de Samurai Shodown games in de speelhal. Bij harde klappen knallen de vechters vaak tegen de muur aan, waar ze op een cartooneske wijze platgedrukt worden. Gewelddadige zaken als bloed en die typische Samurai Shodown fatalities hoef je hier niet te verwachten, hoewel je ze verder ook niet mist.

Opvallend is dat de game forward compatible is met de NeoGeo Pocket Color. Het kwam zo laat op de markt dat de makers de mogelijkheid hadden om ook beperkte ondersteuning voor de NGPC in te bouwen. De nieuwe handheld zou niet veel later zijn eigen Samurai Shodown game krijgen, maar SS! verschilt wel degelijk van zijn opvolger. Dit in tegenstelling tot KoF R-1 en R-2, die op een paar personages na grotendeels uitwisselbaar zijn.

Bovenstaande is natuurlijk positief, maar er zijn dus ook problemen met SS! Zo zijn er tal van bugs. Op zich niks nieuws voor handheld vechtgames, waar van oudsher toch minder moeite in lijkt te worden gestoken, maar het valt toch op als hier personages zonder reden opeens door de lucht lopen. Nou had KoF R-1 ook last van een paar schoonheidsfoutjes, maar deze game maakt het wel heel bont.

De bugs in SS! maken het zeker niet onspeelbaar, maar ze zijn wel een pijnlijke herinnering aan het foute GameBoy tijdperk waar dit soort zaken schering en inslag waren. Als ik een matige imitatie van Samurai Shodown wilde spelen dan pakte ik de GameBoy variant van die game er wel bij, terwijl ik voor misplaatste hoop ook bij Nettou Zankurou Musouken terecht kon.

Een ander punt dat beter had gekund is het gebruik van kleur. De makers van KoF R-1 hadden al uitgevogeld dat op een zwart-wit beeldscherm de voor- en achtergrond goed moeten contrasteren. In SS! zijn de achtergronden echter aan de donkere kant en dan worden er ook nog eens donkere tinten voor speler 2 gebruikt. Leg de game naast KoF R-1 en het gemak waarmee je de actie op het scherm kan onderscheiden is een verschil van dag en nacht.

Ah, maar wellicht ben ik te streng. Feit is dat SS!, hoewel niet perfect, zeker redelijk speelt voor een handheldgame van zijn tijd. Er is zelfs een Survival Mode aanwezig, zodat eenzame spelers in ieder geval de game niet hoeven af te danken zodra ze klaar zijn met Arcade Mode. En als curiositeit komt het natuurlijk ook goed voor de dag, aangezien het compatibel is met de NGPC.

Aan de andere kant kan je wel zeggen dat het overklast wordt door de latere releases van Samurai Shodown! 2 en The Last Blade op de NGPC. Dat tweetal zit toch net wat beter doordacht in elkaar en plukken de vruchten van het feit dat de makers tegen die tijd beter bekend waren met de hardware. Het is de vloek van iteratief design, waarbij makers stap voor stap naar hun meesterwerk toewerken en de eerdere producties overbodig raken.

[Samurai Shodown! | NeoGeo Pocket | 1998]

Advertenties

2 gedachten over “Ze hakken er lekker op los

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s