Een man als vele anderen

Mega Man 4In zekere zin is Mega Man 4 het meest robuuste deel van de serie tot dat moment. Het wijkt nauwelijks af van de succesformule van zijn voorgangers en verfijnt een aantal details tot in de puntjes. Toch krijg ik sterk het idee dat deze game van een lopende band is afgerold.

Nou kijkt tegenwoordig niemand daar meer vreemd van op. Games als Assassin’s Creed, FIFA en Call of Duty verschijnen elk jaar opnieuw en hun fans lijken dat prima te vinden. Capcom had al vroeg door dat je populaire games enorm kon uitmelken en schroomde zich niet om Mega Man hiervoor te gebruiken. Maar liefst zes titels verschenen er op de NES, aangevuld met nog eens vijf op de GameBoy.

Het was regelrecht excessief, maar ik kan niet ontkennen dat deze games allemaal voortborduren op een solide basis. Het vierde deel gaat vrolijk verder op dezelfde voet als zijn voorgangers en presenteert acht nieuwe robotbazen om te verslaan. Mega Man is net wat capabeler dan voorheen en de game is in een gelikt jasje gestoken. Dr. Wily staat voor de verandering niet in de spotlight en staat zijn plekje als mastermind af aan ene Dr. Cossack.

In mijn stukje over Mega Man 3 merkte ik nog op dat de makers destijds niet tevreden waren over het eindproduct omdat een aantal ideeën onder tijddruk waren gesneuveld. Daar lijkt hier minder sprake van te zijn. De sliding en je robothond Rush keren terug uit Mega Man 3, aangevuld door een nieuw charge shot. De zogeheten Mega Buster is in de loop der jaren uitgegroeid tot een iconische aanval, hoewel ie hier nog een tikkeltje overpowered is.

MM401

Qua gamestructuur valt het vooral op dat het fort van Dr. Cossack de vier flashback levels uit de vorige game vervangt. Een goede keuze, want hierdoor voorkom je dat de speler verveelt raakt en het is thematisch gezien ook een logische plek om te bezoeken. Dat je hierna andermaal op bezoek gaat bij Dr. Wily is dan weer niet zo origineel, maar Capcom vernieuwt nou eenmaal in kleine stapjes.

Voor de bazen had Capcom Japan weer eens een wedstrijd georganiseerd waarin kinderen hun eigen ontwerpen konden opsturen. Ik weet niet wat ze daar in hun rijst eten, maar het stimuleert duidelijk de fantasie van kinderen. De Robot Masters variëren van de typische Drill Man en Toad Man, tot de bizarre Ring Man en Dust Man. Het is een bonte verzameling bazen, maar ik kan ze wel waarderen.

Klinkt goed zou je denken, maar toch is de game niet zonder problemen. Neem bijvoorbeeld de ongelijke moeilijkheid. Aan de ene kant trivialiseert de Mega Buster combat. Hiermee knal je met speels gemak door de meeste standaardvijanden en laat je een spoor van vernieling achter. Nou stonden de eerdere games niet bekend om hun lastige vijanden, maar de creaties van Dr. Cossack zijn duidelijk niet opgewassen tegen Mega Man.

Aan de andere kant heb je het leveldesign, dat bij vlagen best pittig is. Wat dit betreft gooide men een schepje op de moeilijkheid van de eerdere games. Zo moet je in Bright Mans level bijvoorbeeld vaak in het donker over dodelijke afgronden springen. Of neem Dust Mans level, waarin je op een gegeven moment de kans op blikschade wel erg vergroot als je door een vuilpers moet wandelen.

Mega Man 4

Een ander storend element zijn de tussenbazen die het momentum van de game ongedaan maken. Nou is dit op zich niks nieuws. We kennen immers ook die blauwe honden in Mega Man 2 en die reusachtige katten in Mega Man 3. In het nieuwe deel sloeg men echter een beetje door met dit soort ontmoetingen, waardoor je toch net iets teveel tijd doorbrengt op stilstaande schermen.

En als we toch azijn gaan pissen, wat maakt die Mega Buster een irritant geluid zeg! Ik vind het zo irritant dat ik er vrijwel geen gebruik van maak als ik de game speel, op een paar bazen na waarbij het logischer is om het wel te doen. Maar als de meest wezenlijke vernieuwing een hoge irritatiefactor heeft dan is dat natuurlijk geen goed teken.

Ook spijtig is het feit dat de acht wapens die je kan scoren vrijwel geen praktische applicatie hebben. Zelfs zonder Mega Buster loont het zelden om naar een ander wapen te switchen. De dagen van het Metal Blade uit Mega Man 2 zijn echt verleden tijd en in plaats daarvan moet je het doen met situationele wapens als het Pharaoh Shot, de Skull Barrier en Rain Flush. Flashy zijn ze zeker, maar praktisch? Niet echt.

MM403

De optelsom van zaken als de irritante Mega Buster, nutteloze wapens en matige flow in een groot aantal levels zorgt ervoor dat je de minder strak ontworpen, maar leukere Mega Man 2 en 3 niet snel vergeet. Zelfs de muziek, toch een signatuur van de serie, deelt in het net niet gevoel. De levels met goede muziek klinken echt goed, maar net iets te vaak blijven de deuntjes niet hangen.

Het stomme aan Mega Man 4 is dat het verder geen slechte game is. Vergeleken met tijdgenoten op de NES is de besturing meesterlijk en staat het audiovisueel als een huis. Het deelt dezelfde solide fundering als zijn voorgangers, maar het gaat dus gebukt onder een aantal zaken die net wat beter hadden gemoeten. Als je concurrentie bestaat uit klassiekers als Mega Man 2 dan vallen de mindere zaken toch net wat meer op.

Zodoende is Mega Man 4 vooral een soort tussenstap, een brug tussen de oude stijl en de modernere Mega Man 5 en 6. En dat is dan weer het voordeel van de iteratieve manier van werken van het oude Capcom, want beetje bij beetje werkte men naar iets geweldigs toe. Mega Man X zou echter nog een paar jaar op zich laten wachten…

[Mega Man 4 | NES]

Mega Man 4

Screenshots gesourced via The Video Game Museum

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Een man als vele anderen

  1. Pingback: Oud is weer nieuw! | patraversus

  2. Pingback: De kunst van het verfijnen | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s