Samen sta je sterk

ContraHet grote voordeel van de push voor 60hz heruitgaven van oude 8-bit games is dat we eindelijk die brakke PAL conversies achter ons kunnen laten. Klein nadeel is wel dat we soms een stukje Europese identiteit hiervoor moeten inleveren. Waar is bijvoorbeeld Probotector? Ik zie tegenwoordig alleen maar Contra.

Niet dat er iets mis is met Contra. Of, in het specifiek, de NES versie van Contra. Vraag aan de gemiddelde Amerikaanse dertiger wat zijn favoriete NES titel is en de kans is groot dat hij Contra antwoordt. Militair exceptionalisme en vlotte sci-fi actie, het kan bijna niet Amerikaanser. Hoe ironisch dan dat deze puike actiegame eigenlijk geboren was in de Japanse speelhal.

Maar ook dat is best Amerikaans, want onze westerburen gingen in de jaren 80 opzichtig door een fase van Japanse aanbidding heen. Daar plukte niet alleen menig autofabrikant de vruchten van, maar ook bedrijven als Konami, die op het succes van de NES meeliften. Deze ontwikkelaar stond garant voor kwaliteit en groeide binnen no-time uit tot een grote speler op de videogamemarkt.

Zo groot zelfs dat hun output te gortig was voor de regelementen van Nintendo. Je mocht als third party ontwikkelaar maar een bepaald aantal games per jaar uitbrengen, iets dat Konami enorm remde in hun groei. Dus creëerden ze dochterbedrijven als Ultra Games en Palcom, om via een omweg alsnog hun games uit te brengen op de Amerikaanse en Europese markten.

Contra

Contra werd echter gewoon netjes door Konami zelf uitgebracht. De verpakking van de game is meteen herkenbaar dankzij die treffende zilveren Konami stijl, met hierin niet één, maar twee herinterpretaties van Arnold Schwarzenegger, en een Alien in hun midden gewoon omdat het kon. Contra moest verkocht worden en daarbij mocht best wat off-brand promotioneel artwork gebruikt worden.

Hoewel deze foute boxart ondertussen een van de meest iconische tekeningen van het tijdperk is, verscheen het bij ons in Europa nooit in de schappen. Sterker nog, het hele Contra fenomeen was ons toen onbekend. De arcadegame kwam hier uit onder de naam Gryzor, maar wist verder geen potten te breken. Is ook logisch, want zo bijzonder was die game verder niet.

De NES versie was dat wel, maar regelgeving in Duitsland stond die release in de weg. Konami wilde ongetwijfeld maar al te graag een slappe PAL conversie van hun hitgame maken, maar voordat dat mogelijk was moest eerst al het geweld tegen mensen eruit gepoetst worden. Dat is best lastig in een game die geweld tegen mensen niet schroomt, maar waar geld verdiend kan worden is altijd een weg.

Contra

De oplossing? Verander iedereen in robots. Het was een extreme maatregel, maar Contra kwam uiteindelijk toch in Europa uit, onder de naam Probotector. De titel is een samenvoeging van robot en protector, en spreekt eigenlijk boekdelen. Bill Rizer en Lance Bean werden in Europa twee naamloze Probotectors, die verder even bedreven waren in het neermaaien van vijanden.

Het mooie aan Probotector is dat je als kind verder niks over deze game hoefde te weten om het te willen spelen. De nieuwe boxart is zo intens dat de game in feite zichzelf verkoopt. Plaats twee robots in een ruimte vol aliens, plak die bekende zilveren Konami strepen aan de zijkant en de game vliegt uit de winkel. En het mooie is dat iemand destijds doorhad dat we een zwaar gecensureerde versie van Contra zaten te spelen, laat staan een gemankeerde PAL conversie.

Ongeacht of je nou bekend bent met Contra of toch Probotector, het blijft grotendeels dezelfde game. Samen met een vriend neem je het op tegen de buitenaardse Red Falcon en speel je door acht steeds moeilijker wordende levels. De hoge moeilijkheid zal je op een gegeven moment nekken, hoewel er drie continues zijn om je terug het zadel in te helpen.

Contra

En als zelfs dat niet genoeg is dan kan je altijd nog op het titelscherm de Konami code invoeren. Dit was al een lifesaver in de NES port van Gradius, maar het is hier nog effectiever. Doe de bekende knoppendans en je krijgt maar liefst dertig levens. Met zo’n grote marge kan iedereen Red Falcon wel verslaan, des te meer als je het met z’n tweeën speelt.

Ondanks de goede reputatie van de game is het al een tijdje verdwenen van digitale download services. Zowel Contra als Probotector zijn missing in action, terwijl het vervolg Super C / Probotector 2 wel online is. Of was, in het geval van Probotector 2. Zoals gezegd heeft de push voor 60hz games de Probotector games overbodig gemaakt, waardoor we in Europa met enige vertraging kennis maakten met Super C.

Wie de gloriedagen van heftige boxart wilt herleven kan dus maar beter nog zo’n oud exemplaar van de game ergens hebben slingeren. Of de Nintendo DS game Contra 4 in huis hebben, waarop je emulaties van Contra en Super C kan spelen. Het is soms behelpen om met dit soort vergane glorie aan de slag te gaan, maar zodra je in de game zit weet je precies weer waarom het vroeger zo populair was.

[Contra | NES]

Con04

Screenshots gesourced via The Video Game Museum

Advertenties

9 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

9 Reacties op “Samen sta je sterk

  1. Pingback: Het beste van het alfabet | patraversus

  2. Pingback: Knallende kogels | patraversus

  3. Pingback: Klaar voor de aanval | patraversus

  4. Pingback: Laat het maar aan de robots over | patraversus

  5. Pingback: Nu nog moeilijker! | patraversus

  6. Pingback: Woeste commando’s | patraversus

  7. Pingback: Totale crash | patraversus

  8. Pingback: Wees vervloekt | patraversus

  9. Pingback: Hersenloos aanvallen | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s