Heerlijk avontuur in de tropen

StarTropicsStarTropics was voor mij dé grote onbekende titel op de NES Classic Mini. Ik was natuurlijk wel op de hoogte van het bestaan ervan, maar tot spelen kwam het nooit. Dat is nou opgelost, want zo vlak voor het einde van deze NES Maand heb ik eindelijk kennis gemaakt met dit exotische avontuur.

De reden dat ik nooit eerder met StarTropics aan de slag ben gegaan ligt eigenlijk voor de hand. Het kwam pas in 1992 in Europa uit en tegen die tijd begon mijn interesse in de NES alweer te vervagen. Games als Mega Man 5 en Kirby’s Adventure zorgden ervoor dat ik nog even bleef hangen, maar obscure titels als StarTropics konden niet opboksen tegen de hype van de Mega Drive en Super NES.

Eigenlijk is dat zonde, want je kan aan alles merken dat dit een grote titel was voor Nintendo. Het werd exclusief voor de Westerse markt ontwikkeld door Nintendo Integrated R&D, die eerder ook al de ontwikkeling van de Punch-Out!! games op zich hadden genomen. StarTropics heeft echter niks met boksen te maken, maar is een ambitieuze adventure game die flink leentjebuur speelt bij Zelda.

Het ontstaan van deze game heeft ongetwijfeld iets te maken met de opmars van RPGs op consoles in het Westen. Nintendo probeerde hier eerder al op in te spelen door titels als Dragon Warrior en Final Fantasy flink te promoten, maar dat waren natuurlijk games van de concurrentie. Als je zeker wilt zijn dat iets goed gebeurt moet je het zelf doen en zo was StarTropics geboren.

StarTropics

Hoewel ik fashionably late ben met het spelen van deze game is de opzet meteen herkenbaar. Je speelt als Mike, een jongen die op zoek is naar zijn oom Dr. Jones. Deze is schijnbaar ontvoerd door buitenaardse wezens en zou ergens op een tropisch eiland gevangen zitten. Op een overworld die sterk doet denken aan The Adventure of Link beweeg je Mike van locatie naar locatie, terwijl je in The Legend of Zelda-achtige dungeons op zoek gaat naar bazen die je voortgang belemmeren.

Een kleine bijkomstigheid is dat de zee een grote rol speelt. Mike heeft een moderne boot tot zijn beschikking, compleet met een robotische navigator. Met je boot verken je de blauwe zee, op zoek naar eilanden waarop je hints kan vinden over de situatie van je oom. Het zal me niks verbazen als StarTropics op enige manier The Wind Waker heeft geïnspireerd, die veel latere Nintendo game waarin je per boot over de wereld reist.

Het mooie van zo’n oude game pas decennia na release spelen is dat alles nieuw is. Een heleboel kleine details deden me wellicht aan de Zelda games denken, maar StarTropics doet ook wel degelijk zijn eigen ding. De interactie met de eilandbewoners gaat vaak met een knipoog, terwijl de game ook is voorzien van kleurrijk artwork. Het is zichtbaar een latere release op het systeem, met grote sprites en goed kleurgebruik.

StarTropics

Een dingetje kon ik echter niet goed begrijpen en dat was de besturing in de dungeons. Hier is de actie nog steeds top-down, maar sterk ingezoomd. Dit heeft het voordeel dat de sprites een stuk gedetailleerder zijn, maar de besturing van Mike in deze grotten en kerkers is regelrecht whack. Telkens als je een bepaalde richting in wilt lopen is er een kleine vertraging tussen het indrukken van de knop en het bewegen van Mike, waardoor het lijkt alsof ie constant door een bak pudding loopt.

Dit is zeker geen dealbreaker, maar het valt toch enorm op als je de game even naast andere titels op de NES Classic Mini legt. Nintendo staat in de regel toch bekend om de goede besturing in hun games, dus ik vraag me af wat nou de precieze gedachte voor die vertraging is geweest. Maar goed, StarTropics is ondertussen alweer bijna 30 jaar oud, dus veel zin om bij die vraag stil te staan is er ook niet echt.

Nee, dan kan je beter gewoon zelf even een potje gaan spelen. Als ik de game met iets anders moest vergelijken dan zou ik het wellicht als The Adventure of Link omschrijven, maar dan met de zijaanzicht levels vervangen door de meer traditionele topdown dungeons uit The Legend of Zelda. Als dat niet aanspreekt dan weet ik het ook niet. Jammer dat ik het niet veel eerder heb gespeeld!

[StarTropics | NES Classic Mini]

StarTropics

Screenshots gesourced via The Video Game Museum

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

