Mooie ballon heb je daar

ci-bafBalloon Fight blijft een opmerkelijke game. Niet alleen is het een vrij opzichtige kloon van de speelhal klassieker Joust, maar de NES versie is ook gecodeerd door wijlen Nintendo president Satoru Iwata. Zijn code is het DNA van deze titel, die nog verrassend verslavend is.

Wat bovenal opvalt aan Balloon Fight is hoe Nintendo deze titel is. Het mag dan wel overduidelijk een imitatie van een andere game zijn, maar in plaats van elkaar met lansen te lijf te gaan moet je hier elkaars ballonen laten knappen. Jaren voordat Super Mario Kart met een Battle Mode kwam aanzetten waarin je hetzelfde moest doen draaide deze arcadegame al om hetzelfde idee.

Een interessant detail is dat de game voor het eerst in de speelhal was te zien, op het Nintendo VS. System. Deze hardware was gebaseerd op de Famicom chipset, waardoor ports heen en weer makkelijk gerealiseerd konden worden. Een jaar na het debuut van Balloon Fight, in 1985 om precies te zijn, verscheen de game ook op de Famicom, maar dan in opgepoetste vorm.

Balloon Fight

Dit was geheel te danken aan de input van Satoru Iwata, die een alternatieve manier had bedacht om de game te programmeren. In VS. Balloon Fight reageerde de zogeheten Balloon Fighters een beetje stijfjes op de input van de speler, iets dat Iwata wist op te lossen met zijn tovercode. Schijnbaar was men zo onder de indruk van deze code dat het later in Super Mario Bros. werd gebruikt om de onderwater levels te programmeren.

Draaiende op de code van Iwata werd Balloon Fight een van de leukste games die je in de vroege dagen van het systeem kon spelen. Niet alleen was er een modus die je samen met een vriend kon spelen, maar er was ook een verslavende Balloon Trip modus waarin je een obstakelparcours in je eentje moet zien te overleven. Niet verkeerd voor een game uit 1985.

De hoofdmodus van Balloon Fight is meteen herkenbaar voor fans van Joust. Je bestuurt een naamloze Balloon Fighter, die vijanden moet aantikken zodat de ballon waaraan ze hangen knapt. Zelf heb je ook twee ballonnen op je rug hangen, dus het is oppassen geblazen dat niemand hetzelfde bij jou doet. Gelukkig is de computer niet bijzonder snugger, waardoor je de eerste paar levels lekker op je eigen tempo kan spelen.

bf2

Deze formule wordt helemaal op de kop gegooid zodra speler twee zich ook meldt. De opzet van de game is ook met z’n tweeën hetzelfde – versla alle vijanden op het scherm – maar je kan elkaar ook raken. Hierdoor moet je of heel voorzichtig en goed gecoördineerd over het scherm bewegen, of juist je innerlijke hufter loslaten en je makker net zo hard neersabelen als de normale vijanden.

Dit is precies het soort dynamiek dat moderne Nintendo multiplayer games zo sterk maakt. Ik weet niet hoe vaak ik wel niet iemand opzettelijk de afgrond in heb geholpen in de New Super Mario Bros. games en dat stoute gevoel leeft ook enorm in Balloon Fight. Met z’n tweeën komt deze titel echt tot leven, waardoor de levensduur sprongen vooruit maakt.

Maar deze modus is wonderwel niet mijn favoriete onderdeel van de game. Als bonus is er ook een Balloon Trip modus, waarin je in je eentje een Balloon Fighter bestuurt op een automatisch scrollend scherm, dat barst van statische en bewegende obstakels. Deze modus omarmt de geest van het skill-based arcade gamen en hier maken al die uurtjes coderen van Iwata echt het verschil.

Balloon Fight

Je bestuurt je personage door de A-knop snel achter elkaar te tappen. Met het juiste ritme krijg je bijna perfecte controle over zijn vlucht, waardoor je in volle concentratie door alle shit op het scherm kan vliegen. Rechtsboven in beeld houdt een teller bij hoe ver je van het einde verwijderd bent, en je moet je concentratie en zenuwen onder controle houden om niet kansloos ten onder te gaan.

Voordat ik de NES Classic Mini kocht zag ik Balloon Fight altijd als een extraatje, vergelijkbaar met simpele titels als Pac-Man en Galaga. Nou ik dit systeem al heel wat uurtjes heb gespeeld is die mening echter achterhaald. Balloon Fight is een van de sterkste titels op dit fraaie stukje plastic, dankzij een leuke multiplayer modus en de ijzersterke Balloon Trip modus.

Ik kan me nou ook voor m’n kop slaan dat ik jaren geleden niet Balloon Kid op de GameBoy heb opgepikt toen ik de kans had. Wetende wat ik nu weet is dat waarschijnlijk een verborgen pareltje, maar zie die nog maar eens compleet op de kop te tikken. Nou ja, ik heb Balloon Fight in ieder geval, en dat is ook wat waard. €2 om precies te zijn, als je de prijs van de Mini deelt door het aantal games dat erop staat. Een koopje zeg ik!

[Balloon Fight | NES Classic Mini]

Balloon Fight

Screenshots gesourced via The Video Game Museum

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Mooie ballon heb je daar

  1. Pingback: Wegdromen bij nummer 3 | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s