In de schaduw van papa

Donkey Kong Jr.Ah, Donkey Kong Jr. Je bent een leuk ventje met je wifebeater en vrolijke gelaat. Dat je paps wilt bevrijden van die dierenbeul Mario moedig ik hartelijk aan. Tijd dat die spaghettivreter eens manieren leert! Maaruh, die oude game van je, die kan beter he.

Om dit verhaal positief te beginnen, het idee achter Donkey Kong Jr. is leuk gevonden. In Nintendo’s superhit Donkey Kong presenteerde de gelijknamige aap zich nog als een kleptomane liefhebber van vrouwen. Een klein mannetje genaamd Mario vond het maar niks dat een aap met zijn meisje aan de wandel ging en deed verwoede pogingen om haar heelhuids thuis te krijgen.

Blijkbaar is er off screen het een en ander gebeurd sinds de grote doorbraak van Donkey Kong in 1981, want in het vervolg zijn de rollen omgedraaid. Hier zit Donkey Kong gevangen in een kooi van Mario, die met een zweep in de hand toch een tikkeltje sadistisch overkomt. Gelukkig heeft Donkey Kong ook een zoon gevaderd, die papa uit het illegale stroperscircuit komt redden.

Jr. ziet er nog best vrolijk uit voor iemand wiens vader is ontvoerd door iemand met mogelijke maffia connecties. Het kleine aapje klimt vol vertrouwen door de wereld en draagt nonchalant zelfs een hemdje met hierop zijn naam. Toch is het oppassen geblazen. De rancuneuze Mario heeft namelijk een pittig parcours ontworpen, vol afgronden, elektriciteit en hongerige beestjes.

Donkey Kong Jr.

Zoals wel vaker het probleem is met nazaten staat de game Donkey Kong Jr. een beetje in de schaduw van zijn vader. Donkey Kong is een legende, een icoon uit een tijdperk waarin je kwartjes in spelautomaten moest stoppen om high-end videogames te kunnen spelen. Jr. doet zijn best, maar weet de geïnspireerde momenten van zijn vader nooit helemaal te evenaren.

Jr. bestuurt ongeveer hetzelfde als Mario in de vorige game, maar kan zich ook vastklampen aan touwen en lianen. Waar mogelijk pak je beter twee touwen tegelijkertijd vast, zodat je twee keer zo snel omhoog klimt. Je moet nog steeds over vijanden springen om ze te ontwijken, hoewel je nou ook stukjes fruit naar beneden kan laten vallen om ze direct uit te schakelen.

Wat meevalt is dat er in de conversie van arcade naar de Famicom – en dus de NES – er veel minder verloren is gegaan dan bij Donkey Kong het geval was. Alle vier de levels uit de arcadegame zijn ook op de console speelbaar. Behoudens wat achtergrond graphics en animaties is dit een redelijk complete conversie. Helaas betekent dit wel dat de problemen van de game intact zijn overgezet.

Voor mijn gevoel is Donkey Kong Jr. namelijk maar een slappe platformgame. Niet dat de levels uit Donkey Kong tijdloze meesterwerkjes waren, maar die game heeft – per toeval of per design – een lekkere flow. Jr. flowt echter een stuk minder lekker. Vaak moet je op bewegende achtergrondelementen wachten of onderbreken vijanden het optimale pad naar de uitgang.

Donkey Kong Jr.

Een goed voorbeeld van wat mij niet bevalt is de trampoline in het tweede level. Spring hier goed op en je kan een deel van het level overslaan, maar spring hier net verkeerd op en je knalt pardoes de afgrond in. De physics voor dit object hebben iets spastisch, waaraan je goed kan merken dat Miyamoto en co wellicht niet helemaal bij de les waren toen ze de game ontworpen.

Vermoedelijk is dit de keerzijde van succes. Ik kan me voorstellen dat hun baas stond te schuimbekken van ongeduld om een vervolg op Donkey Kong uit te brengen. Zo’n man ziet natuurlijk liever dat je gisteren al een vervolg uitbracht dan dat je de tijd neemt om de formule te perfectioneren. En zo sluipen er foutjes in een game die qua opzet in ieder geval wel positief opvalt.

Jammer genoeg is Donkey Kong Jr. een van de meer overbodige keuzes op de NES Classic Mini. Als vervolg op Donkey Kong kan je de inclusie rechtvaardigen vanuit een historisch perspectief, maar voor de gemiddelde gamer waren er veel leukere alternatieven om deze collectie mee te vullen. Het doorstaat mijn €2 test – zou je €2 neerleggen om deze game te spelen? – dan ook totaal niet.

Een schrale troost voor geïnteresseerden in de Mini is dat Donkey Kong Jr. niet de meest zinloze game op dit plastic stukje nostalgie is. Spoiler alert: Die eer gaat naar de tragische conversie van Ghosts ’n Goblins. Ja, het kan altijd slechter. Jr. heeft overigens aan alle kritiek schijt. Aan het einde van level 4 bevrijd ie niet alleen zijn vader, maar vermoordt ie ook Mario. Duidelijk een aap om niet te onderschatten.

[Donkey Kong Jr. | NES Classic Mini]

Donkey Kong Jr.

Screenshots gesourced via Mobygames.com

Advertenties

3 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

3 Reacties op “In de schaduw van papa

  1. Pingback: Puk pakt pillen | patraversus

  2. Pingback: Het is koud aan de top | patraversus

  3. Pingback: Mama mia! | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s