Getermineerd

Terminator GenisysVoordat ik besloot om Terminator Genisys (2015) toch maar een kans te geven was ik natuurlijk al op de hoogte van de pijnlijke kritieken. Erg hoge verwachtingen had ik niet. Maar helaas. Zelfs mijn lage verwachtingen bleken te rooskleurig te zijn.

Ik weet nog goed dat mijn vader me vorig nog probeerde overtuigen om met hem deze film in de bioscoop te gaan kijken. In principe ben ik daar altijd wel voor te porren, maar ik had toen wel al de trailers voor Genisys gezien. En die beloofden weinig goeds. Als mens heb je maar zoveel tijd en geld in je leven om aan onzin uit te geven, dus de nieuwe Terminator ging het niet worden. Sorry paps.

Tot vandaag dan. Eindelijk was ik, naïef als ik ben, in de juiste stemming om deze puinhoop van een film te kijken. Arnold Schwarzenegger deed ook mee, dus zo erg kon het toch niet zijn? Nou… De naam impliceert het begin van iets nieuws, maar dit was zo’n waardeloze vertoning dat ik best wil geloven dat de komende 30 jaar uit pure schaamte niks meer met de Terminator serie wordt gedaan.

Genisys is in feite één lange aaneenschakeling van trieste fanservice en slechte ideeën. De film opent met het moment waarop het menselijke verzet Kyle Reese (Jai Courtney) terug de tijd instuurt om Sarah Connor (Emilia Clarke) te beschermen. Net als je denkt dat je naar een remake van The Terminator (1984) zit te kijken verandert het plot en neemt de geschiedenis een onverwachte wending.

In Genisys waren er namelijk al Terminators op Sarah Connor afgestuurd toen ze pas 9 jaar was. Een beschermende unit (Schwarzenegger) heeft die aanval afgeslagen en ontfermt zich sindsdien om haar, als een robotische vader. Als Kyle Reese in 1973 arriveert wacht Schwarzenegger hem al op, zodat Reese veilig met Sarah Connor kan paren. John Connor (Jason Clarke) moet en zal geboren worden.

Wat volgt is nog meer tijdreizen, verraad van geliefden, veel gelul en weinig reden om tot het einde te blijven kijken. In het begin van de film voel je een tinteling van nostalgie als twee Schwarzeneggers het tegen elkaar opnemen, maar dit gevoel maakt al snel plaats voor teleurstelling. Genisys raakt dieptepunten die zelfs Terminator 3 (2003) wist te vermijden.

Als we de totale overbodigheid van het verhaal op zich even negeren dan zit er een fundamenteel probleem in de casting. Ik weet niet onder welke steen ze Jai Courtney hebben gevonden, maar dit moet wel een van de minst charismatische acteurs zijn die ze in de schoenen van Michael Biehn hadden kunnen stoppen. Hij overtuigt geen moment als soldaat uit de toekomst, laat staan als de minnaar van Sarah Connor.

Maar als er iemand wel niet overtuigt in deze film dan is het wel Emilia Clarke als Sarah Connor. Haar uitstraling is haast kinderlijk en Clarke ziet er simpelweg te lief uit voor deze rol. Ze wekt geen moment de indruk dat ze dezelfde ijzeren vrouw uit de eerste twee films speelt. Bizar genoeg konden de makers ook haar Game of Thrones co-actrice Lena Headey casten voor deze rol, die ze nota bene in The Sarah Conner Chronicles serie speelde.

In vergelijking met bovenstaande twee komen Schwarzenegger en Jason Clarke – geen familie van – iets beter voor de dag. Schwarzenegger om goedkope nostalgische redenen en Clarke omdat ie het juiste soort kin heeft om een geloofwaardige leider te spelen. Wetenschappers weten nog steeds niet waarom mensen een kin hebben geëvolueerd, maar acteurs maken er dankbaar gebruik van.

Het trieste is dat de kin van Clarke een van de hoogtepunten van de film is. Schwarzenegger loopt er maar wat bij, terwijl Jai Courtney als hoofdpersoon me intens doet terugverlangen naar Nick Stahl uit Terminator 3. Emilia Clarke heeft hoe dan ook een fraaie carrière voor de boeg, maar vermoedelijk vooral in producties gericht op kinderen. Dat is evenwel een stap omhoog ten opzichte van Terminator Genisys, de film die eigenhandig de oorlog tegen Skynet beslecht lijkt te hebben.

[Terminator Genisys | TV]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Overige

Geef een reactie

