Pas op voor kikkers

FroggerWat kan ik nog melden over Frogger dat al niet honderd keer eerder is gezegd? Deze game uit 1981 was zo succesvol dat het een soort cultureel erfgoed is geworden. Een echte klassieker, en al tot in den treure ontleedt. Maar we zijn hier gelukkig niet om kikkertjes te ontleden. Is ook maar zielig.

Nee, vandaag gaan we terug naar het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw. Een periode waarin speelhallen nog bruisend waren. Men begon langzaam maar zeker de simpele opzet van oergames als Pong en Space Invaders een beetje achter zich te laten. Vernieuwende titels verschenen met de bosjes, waaronder ook een speciale game met zo’n natte kikker in de hoofdrol.

Mijn eerste ervaring met Frogger was in de vorm van een kloon. Medio jaren 80 had mijn vader in zijn wijsheid een MSX in huis gehaald. Tot op heden weet ik niet echt waarom, maar als kind maakte ik natuurlijk dankbaar gebruik van het feit dat deze unit ook games kon spelen. Het gros hiervan waren imitaties van betere games, waaronder ook Frogger. Of Jumping Jack zoals ik ‘m kende!

Een goede naam is het niet, he? Niet dat Frogger bijzonder origineel is, maar een kikker springende Jack noemen getuigt niet van veel creativiteit. Maar dat is dan ook niet waar dit soort nepproducten het van moesten hebben. De hoofdtaak was zo schaamteloos mogelijk het bronmateriaal imiteren, zonder dat je hierbij als ontwikkelaar in juridische problemen belande.

fr1

Veel staat me niet meer bij van die goede oude Jumping Jack. Het voordeel van een slap aftreksel spelen op jonge leeftijd is dat die herinneringen vanzelf vager worden zodra je beter bekend bent met het originele werk. En in het geval van Frogger kan je moeilijk om de echte klassieker heen. Dit is een gelouterde productie, een mega-hit die van Konami in één klap een grote speler maakte.

De enige titel van naam die dit bedrijf voor Frogger had uitgebracht was Scramble, eerder in 1981. Hoewel het tegenwoordig geen bijzondere game is, was dit toentertijd opvallend omdat het brak met de shoot ‘em up conventies die voortvloeiden uit games als Space Invaders. Frogger was minstens zo innovatief als die shoot ‘em up. Het bracht spelers dichter bij de natuur, in een makkelijk te begrijpen setting.

Werp een blik op een scherm van de game en je weet meteen wat je moet doen. Een groen kikkertje staat moederziel alleen beneden in beeld, klaar om een drukke weg over te steken. Per level moet je vijf kikkers naar hun burcht zien te loodsen, zonder dat ze hierbij in roadkill veranderen. Een oersimpel concept, dat dermate toegankelijk was dat de game door jong en oud werd gespeeld.

fr2

Maar zo transparant als de mission statement is, zo moeilijk kan het zijn om levend van beneden naar boven te bewegen. In eerste instantie moet je verkeer van links en rechts ontwijken, maar eenmaal aan de overkant van de weg moet je via boomstammen ook nog een riviertje oversteken. Vreemd genoeg kunnen deze kikkers niet zwemmen, waardoor ze moeten springen voor hun leven.

Deze opzet is precies hetzelfde voor elk level, hoewel de game gestaag moeilijker wordt. Het verkeer gaat harder rijden, krokodillen verschijnen in het water en op een gegeven moment duiken er ook nog slangen op. De moeilijkheid escaleert tot aan level 5, waarna de game zich weer herhaald. Er komt in principe geen einde aan Frogger, maar op een gegeven moment laat je concentratie je in de steek en dan is het snel einde oefening.

De kracht van Frogger zit ‘m in het feit dat je makkelijk nog een potje speelt. Je hebt per level slechts een minuut om de klus te klaren, dus je komt er redelijk snel achter of de lokale kikkerpopulatie in stand blijft of wat hulp nodig heeft. Vermoedelijk zal deze uiteindelijk afnemen, want speelhal operators moesten natuurlijk wel wat geld aan hun klanten verdienen.

Frogger

Hoewel Frogger een onbetwiste klassieker in de speelhal was, kwam het op thuissystemen minder goed uit de verf. Als arcadegame werkt de escalerende moeilijkheid als een perverse prikkel om het meeste uit je speelgeld te halen. Voor de televisie zal je echter snel verveeld raken omdat je constant dezelfde levels aan het herhalen bent, zonder dat hier iets tegenover staat.

Maar dat maakt de game er natuurlijk niet minder iconisch om. Ook nu nog is het appeal van Frogger duidelijk – kijk maar naar de stroom van klonen die bijna dagelijks op de iStore uitkomen. En wat te denken van het legendarische eerbetoon in een aflevering van Seinfeld, waarin George een Frogger kabinet van de ondergang wilde redden en er vervolgens een straat mee moest oversteken?

Ja, Frogger is een iconische game. Wat mij betreft mag het in één adem genoemd worden met titels als Space Invader, Pac-Man en Donkey Kong. Natuurlijk is het tegenwoordig enorm verouderd, maar het heeft zijn plaats in de videogame paddenbak dubbel en dwars verdiend. En zonder Frogger hadden we wellicht nooit de andere klassiekers van Konami gehad, dus tel uit je winst.

[Frogger | Arcade]

fr4

Screenshots gesourced via The International Arcade Museum en Arcade-history.com

3 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

3 Reacties op “Pas op voor kikkers

  1. Pingback: Speklapjes vechten terug | patraversus

  2. Pingback: Vliegen door de tijd | patraversus

  3. Pingback: Ga voor goud | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s