We vliegen er nog eens over

ci-1943kCapcom was in de jaren 80 van de vorige eeuw een pientere ontwikkelaar. In 1985 sloeg men munt uit hun hit Commando door de code ervan te recyclen voor Gun.Smoke. Meer doen met minder leek het devies, iets wat in 1988 zou uitmonden in de shoot ‘em up 1943 Kai – Midway Kaisen.

1943 Kai is wat je tegenwoordig met een beetje spot als een ROM hack kunt zien. Capcom nam hun populaire shoot ‘em up 1943, veranderde hier en daar wat graphics, paste de wapens aan en bracht het opnieuw uit. Het is zonder meer een leuke update van een populaire game, maar het is tegelijkertijd zo low budget uitgevoerd dat het makkelijk met het origineel is te verwarren.

Een groot verschil met het origineel is dat je in 1943 Kai als een Boeing vliegtuigje speelt, in plaats van de typische P-38. Leg screenshots van beide games naast elkaar en het valt nauwelijks op, maar het is wel degelijk zo. Belangrijker is dat de Boeing een vernieuwd arsenaal met zich meebrengt, zodat je als piloot een betere kans maakt om de tien nieuwe levels te overleven.

De meeste wapens kennen we nog uit 1943, hoewel ze hier zijn aangepast. De spread gun schiet iets gesprijder en de torpedo vuurt nou twee stuks per schot. Ook het shotgun keert terug, waarmee je nou cirkels in een groter bereik dan eerst schiet. Nieuw is een sterke lazer, die de torpedo eigenlijk overbodig maakt. Omdat de shotgun nog steeds vijandelijke kogels onschadelijk maakt blijft dit echter het meest nuttige allround wapen.

Andere veranderingen zijn meer van cosmetische aard. Je vliegt nog steeds over eindeloze zeeën, maar doet dit nu op verschillende momenten van de dag. De vijanden zien er iets anders uit, alsof de ontwerpers de originele sprites hebben genomen en deze lichtelijk hebben gewijzigd. Het moeten nog steeds Japanse vliegtuigen voorstellen, maar volgens mij nam men wel degelijk een loopje met de geschiedenis.

Maar ja, tien nieuwe levels die verder geen potten doen breken qua originaliteit zijn natuurlijk geen goede reden om je als operator aan zo’n kast te wagen. Dat zal dan ook verklaren waarom de game ten tijde van release niet buiten Japan was uitgebracht. 1943 Kai was een makkelijke revisie gemaakt door een handjevol developers, vooral bedoeld om de catalogus van Capcom te spekken.

Toch is het als variant op 1943 niet helemaal zonder meerwaarde. Het is dankzij beter kleurgebruik in sowieso visueel aantrekkelijker. Voor diehard fans van het origineel is het verder een uitdaging om de vernieuwde wapens en levels te meesteren. Je wilt uiteindelijk toch een high score neerzetten, wat niet eens zo moeilijk zal zijn, want de score valt hier al snel hoger uit dan voorheen.

Gestrand in Japanse speelhallen genoot 1943 lange tijd een exclusieve status. De PC Engine werd nog geëerd met een verbeterde port, maar ook die zou Japan niet verlaten. In het Westen moesten we nog tot eind jaren 90 wachten voordat het gebundeld werd met 1942 en 1943 op de Playstation en Saturn, waarna overigens wel het hek van de dam was en het nog vaker opnieuw uitgebracht werd.

Of het voor Capcom een bijzonder winstgevende release was valt moeilijk te zeggen. Toch leerde men een wijze les van deze release. Een populaire game kan je met een paar simpele aanpassingen namelijk makkelijk opnieuw uitbrengen. Jaren later zou dit uitmonden in de ene Street Fighter II iteratie na de ander… en bakken vol geld!

[1943 Kai – Midway Kaisen | Arcade]

Screenshots gesourced via Mobygames en Hardcore Gaming 101

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “We vliegen er nog eens over

  1. Pingback: Voor de liefhebber van oud | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s