Verslaafd aan snelheid

ci-nfsmwAl jaren lang kan ik op de Media Markt in Duitsland rekenen dat ze twee keer per jaar de bezem door het assortiment halen. We gaan als Nederlanders prat op onze handelsmentaliteit, maar ik ben persoonlijk toch meer onder de indruk van die Duitse efficiëntie.

Sinds jonge leeftijd weet ik al dat de beste koopjes even over de grens zijn te krijgen. Ik weet nog goed hoe we af en toe naar “die elektronica zaak” in Duitsland gingen, waar ze altijd veel meer leken te hebben dan in Nederland. Na het wegvallen van grenscontroles en de invoering van de Euro was het helemaal feest, want de Media Markt was ineens een stuk toegankelijker geworden.

Een tijdje terug was ik er weer eens, want de najaarsuitverkoop was begonnen. Traditiegetrouw betekende dat een wandeling naar de tweede verdieping, waar je altijd de budgetbak kan vinden. Deze keer viel het vooral op dat Amiibo’s massaal gedumpt werden voor €5 per stuk. Vorig jaar nog een grote hype, maar nu lagen ze weg te kwijnen naast de andere toys-to-life hebbedingen.

Interessanter was dat het schamele Vita assortiment er ook in lag. Dat de Vita geen daverend succes is moge duidelijk zijn, maar dat in navolging van Nederlandse zaken als Bart Smit en Intertoys nou ook de Duitse Media Markt het apparaat laat vallen is toch zorgwekkend. Aan de andere kant kan een nieuwe Vita titel er altijd wel bij. Helaas waren de toptitels echter al uit deze bak gevist.

mw1

Toch wist één game mijn aandacht te pakken: Need for Speed – Most Wanted. Voor €3 liet ik die niet liggen, des te meer omdat het aanbod racegames op de Vita niet echt indrukwekkend is. Eenmaal buiten met m’n koopje sloeg m’n hart nog een paar keer over, toen ik las dat de game geheel in het Duits was. Gelukkig kon ik de drang om het direct te retourneren onderdrukken.

Ik beredeneerde dat de Vita elke game aanpast aan de systeemtaal en dat bleek in dit geval ook te kloppen. Bij het opstarten geen gedoe met Duitse teksten, maar gewoon de Jip en Janneke taal die we allemaal kennen. De game sommeerde me nog online een EA Origin account aan te maken, maar daar had ik geen zin in. Ik speel mijn oudere racegames op een kansloze handheld wel offline.

Dit is echter geen ouderwetse game. Most Wanted kan buigen op een hele stad, waarin je naar hartenlust illegale street races kan houden. Wat dit betreft handicapte ik mezelf door het offline te spelen, want online heb je in theorie een onbeperkt aanbod aan concurrerende snelheidsduivels. Maar aan de andere kant weet ik niet eens of de servers überhaupt nog online zijn.

Het zou me in ieder geval niks verbazen als de krentenknijpers van EA de servers voor de Vita versie van Most Wanted al lang offline hebben gehaald. Want als je een game uit 2012 anno 2016 geseald in een budgetbak voor €3 aantreft dan zegt dat natuurlijk ook iets over de populariteit ervan. Maar goed, dat terzijde. Ook zonder concurrenten ga ik de uitdaging wel aan om de snelste, meest roekeloze illegale racer van het fictieve Fairhaven te worden.

mw2

Fairhaven is best nog een grote stad. Compleet met haven, vervallen vliegveld, een binnenstad en zelfs bergen is dit veruit de meest ambitieuze game die ik tot nu toe in mijn Vita heb gestopt. Aan laden wordt hier niet gedaan, dus je kan probleemloos van de ene kant van de stad naar de ander rijden. Tenminste, als je op je snelheid let. Ga te hard en je hebt in no-time de politie achter je aan.

Ja, dat was altijd al een dingetje met Need for Speed he? Enerzijds krijg je alle gelegenheid om je hele benzinetank leeg te branden, maar anderzijds zijn ze daar bij de politie niet echt blij mee. Het leuke aan Most Wanted is dat het is ontwikkeld door Criterion Games, die een duidelijk Burnout stempel op de actie hebben gedrukt. Hier is de interactie met de politie – en alle andere weggebruikers – een stuk heftiger dan normaal.

Want ondanks dat je in de duurste auto’s op aarde kan rijden, lijkt niemand er mee te zitten om je wagen helemaal de prak in te beuken. Net zoals in de Burnout games kan je hier keihard crashen en takedowns doen, hoewel auto’s nooit echt als schroot uit elkaar spatten. In het begin is dit reuze vermakelijk, hoewel ik me tegen het “einde” er ook wel eens aan ergerde dat ik de zoveelste crash niet gewoon kon skippen.

Vreemd genoeg is het trouwens niet de politie die je het vaakst total loss rijdt. Nee, of je nou gewoon aan het cruisen bent, in een heftige race zit of aan de politie probeert te ontkomen, altijd rijdt er wel normaal verkeer op de weg. Dit is linke soep, want met het soort auto’s in deze game haal je met gemak snelheden boven de 250km/u. En zie dan maar eens zo’n lullige stationwagen te ontwijken.

mw3

Gelukkig ligt het niet aan de besturing als je weer eens flinke blikschade oploopt. Door de hele stad staan auto’s geparkeerd die je gewoon kan meenemen als je daar zin in hebt. Elke auto heeft vijf specifieke races die je kan doen om zijn eigenschappen te verbeteren. Na een beetje sleutelwerk heb je al snel betere banden en een lichter frame, die wonderen doen voor je wegligging.

Met een naam als Need for Speed ontkomt de game ook niet aan het gebruik van nitrous. Ik vond dit een verademing voor de Ridge Racer serie en ben blij dat turbo boosts ook een weg naar Need for Speed hebben gevonden. Je kan ervoor kiezen om op elk moment je nitro te gebruiken, of om alles in één keer op te branden met een upgrade. Ik zeg, wees geen mietje en knal alles in één keer eruit.

Behalve de races die je kan doen om je favoriete wagens te pimpen zijn er ook zogeheten unieke races. Dit zijn pak ‘m beet twintig extra races, waarmee je de levensduur van de game nog een beetje kan oprekken als je alles al gedaan hebt. Of als je gewoon nog wat street cred wilt opdoen om tegen de Most Wanted 10 te mogen racen. Want dat gaat natuurlijk niet zomaar.

Als een soort Gym Leaders in Pokémon moet je hier eerst je skills bewijzen door genoeg reputatie op te bouwen voordat je het tegen de Most Wanted mag opnemen. Dit doe je door normale races te rijden, politie uit te schakelen en stunts te doen. Zodra je genoeg notoriteit hebt krijg je een uitdaging om tegen Most Wanted #10 te rijden. Helaas voor hem is ie totaal kansloos, want de races tegen de allerbeste straatracers zijn nog best gemakkelijk.

mw4

Deze figuren lijken dezelfde simpele AI te hebben als normale straatracers, en ze komen dan ook even makkelijk vast te zitten achter muren, of knallen tegen normaal verkeer aan. Hun totale onkunde is een goed argument om toch maar zo’n Origin account aan te maken, maar ik ben koppig. Des te meer omdat de game op een gegeven moment ook aardig door zijn eigen brandstof heen is.

Toen ik mezelf tot Most Wanted #1 mocht kronen had ik in ieder geval genoeg gezien. Toch had ik er tegen die tijd al zo’n 15 uur opzitten, en het grootste deel van daarvan had ik me ook goed vermaakt. Fairhaven is een zeldzame blik in een open spelwereld waar we op de Vita helaas vrij weinig hebben gezien. Dit is een volwaardige consolegame, die ook prima speelbaar is op de handheld.

Wat dit betreft helpt het natuurlijk dat Criterion Games de game inhouse heeft ontwikkeld. Natuurlijk kan het grafisch niet vergelijken met de console versies, maar voor wat het is ziet het er goed uit. Helaas is de resolutie niet native, wat ik dan wel weer jammer vond. Voorspelbaar genoeg is de framerate een ramp, maar het zit de speelbaarheid niet echt in de weg.

mw5

Minder is dat de game maar liefst vier keer crashte. Dit gebeurde meestal op zeer heftige momenten, waarop er op het scherpst van de snede werd geracet en er ook veel verkeer in de buurt was. Op dit soort momenten valt de framerate helemaal uit elkaar en trekt de Vita het duidelijk niet goed. Met soms een blackout als gevolg. Toch vond ik het ergens ook wel vet dat ik zo hard ging dat het systeem me niet kon bijhouden. Geeft de ervaring toch iets rauws.

Als laatste minpuntje moet ik helaas de soundtrack nog even aanstippen. Wellicht dat deze bagger in 2012 nog kon, maar ik was maar al te blij dat de game soms spontaan ophield met muziek spelen. Voor fans van foute popnummers en alternatieve rock valt hier in theorie nog iets te beleven, hoewel ik niet geloof dat de muziek in Most Wanted het beste van die genres representeert.

Maar goed, ik ben eigenlijk een beetje aan het mierenneuken. Voor een belachelijk weinige €3 kreeg ik een racegame als geen ander op de Vita. Het is niet alleen perfect speelbaar, maar op de wildste momenten ook erg vermakelijk. Van te voren dacht ik nog dat ik ‘m in het ergste geval altijd nog kon doorverkopen, maar ik denk dat Most Wanted nog een tijdje in mijn collectie geparkeerd blijft.

[Need for Speed – Most Wanted | Playstation Vita]

mw6

Screenshots op hoge snelheid gesourced via The Vita Lounge

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

