Een pijnlijke steek

ci-exexBijen. Van die geel-zwarte, met vleugels. We hebben allemaal wel eens een prikje van ze gehad. De bij is zo loyaal aan zijn groep dat ie het ultieme offer maakt voor zijn kameraden. Ik vind het prima; van mij mogen ze al het stuifmeel in de wereld hebben. Toch is er één soort waar ik me mateloos aan erger: de Savage Bees van Capcom.

Savage Bees is een beetje een vergeten titel. En dat bedoel ik letterlijk. In Japan ging de derde shoot ‘em up van Capcom door het leven als Exed Exes, en die naam is uiteindelijk blijven hangen. Maar dat is een absurde naam. In het beste geval zou je denken dat je met exen te maken hebt die alweer gefaald zijn in de liefde. Niks is echter minder waar, want deze game draait om boze bijen.

In navolging van SonSon en 1942 is ook deze shoot ‘em up ontsprongen aan het geniale hoofd van Yoshiki Okamoto. Exed Exes is echter het bewijs dat ook de beste geesten wel eens een mindere dag hebben. Het valt in ieder geval flink uit de toon vergeleken met zijn eerdere titels als Time Pilot en Gyruss. Is het toeval dat hij het ooit gekscherend zijn grootste schande noemde? Ik denk het niet.

Zo nietszeggend als Exed Exes is, zo accuraat is Savage Bees. Het is een game waarin ook bijen voorkomen, die allemaal als wilde beesten tekeer gaan. Als je 1942 hebt gespeeld weet je ongeveer wat je te wachten staat, dus maak je borst maar nat. In 1985 hoefde je in ieder geval niet in de speelhal te verschijnen zonder een flinke lading geld, want de game prikt je beurs helemaal leeg.

Exed Exes begint verraderlijk makkelijk. Het eerste level is goed te doen en met wat oefening kom je de volgende twee ook nog wel levend door. Koester die momenten vooral, want de overige 13 levels zullen beduidend pijnlijker zijn. De game innoveerde nog door 2 speler co-op mogelijk te maken, maar deze vernieuwing lijkt meer bedoeld te zijn om operators twee keer zoveel geld te laten verdienen. Ook met z’n tweeën ga je hier namelijk om de haverklap naar de kloten.

In je eentje of met een vriend aan je zijde moet je het met maar drie levens zien te redden tegen vijandige bijen en ander gespuis. Zoals gebruikelijk is kan je extra levens verdienen door punten te verzamelen, maar de lat hiervoor ligt redelijk hoog. Mij lukt het in ieder geval niet om consistent genoeg punten te vergaren om “gratis” door te kunnen spelen.

Zelfs de relatief kleine hitbox van je schip en het feit dat je zogeheten crashes hebt helpen niet echt. Sowieso is de crash raar, want in Exed Exes wis je slechts alle kogels van het scherm in plaats van alle vijanden. Dat is natuurlijk beter dan niks, maar de bron van die kogels is dan nog steeds op het scherm. Typisch zo’n gimmick van Capcom om spelers meer geld af te troggelen.

In navolging van 1942 is ook Exed Exes een credit feeder. Ik kan me niet voorstellen dat veel spelers afstand deden van hun geld om nieuwe continues te kopen, maar Capcom was als ontwikkelaar min of meer verplicht om dit soort innovaties in hun games te stoppen. Tegenwoordig is er veel te doen over free to play games, maar dat heikele wiel werd eigenlijk al lang geleden in de speelhal uitgevonden.

Om de ervaring net wat pijnlijker te maken is de achtergrondmuziek ook tergend slecht. Geloof me als ik zeg dat een verroeste speakerset van een antieke ijscowagen op een bijna lege accu nog betere deuntjes produceert dan de herrie in Exed Exes. Net zoals in Vulgus wordt deze ellende eindeloos geloopt, waardoor je na een uur spelen mentaal helemaal gebroken bent.

Waarom zou je een uur willen spelen hoor ik je denken. Nou, je moet wel! De 16 levels gaan veel te lang door en recyclen ook dezelfde bazen om je de meest acute cognitieve dissonantie te geven die je ooit zal voelen. In het laatste level moet je zelfs alle voorgaande bazen achter elkaar neerhalen. Het is een milde vorm van marteling en de makers mogen zich terecht een beetje schamen.

De games die hieraan vooraf gingen waren zeker niet zonder hun fouten, maar je zag een gestage lijn van verbetering. Nou zal ik persoonlijk 1942 aan niemand aanraden, maar het speelt ondanks alle frustraties een stuk plezieriger dan Exed Exes. Laatstgenoemde neemt 1942 als de basis, voegt hier eventueel een tweede speler aan toe en gaat vervolgens helemaal los qua moeilijkheid.

Ook de verschillende ports naar consoles bieden weinig soelaas. De NES versie is lachwekkend overbodig op een systeem waarop je ook titels als Life Force en Parodius kan spelen, en de arcade overzettingen op de verschillende collecties en digitale stores voegen niet genoeg toe om de pijn te verzachten. Met oneindige continues kan iedereen natuurlijk het laatste level verslaan, maar het maar de ervaring niet wezenlijk beter.

En daar zit ‘m het probleem. Exed Exes is simpelweg te moeilijk, te lang, te vervelend om echt te vermaken. Het is zo middelmatig als het maar kan, iets dat je niet zou verwachten van de maker van de innovatieve Time Pilot en Gyruss. Die games maakte Okamoto echter voor Konami en niet voor Capcom. Wellicht dat ie toentertijd zijn plaats nog moest vinden bij zijn nieuwe werkgever.

Gelukkig stond Capcom in 1985 op het punt om flink te diversifiëren. Als bijtjes die planten bevruchten met stuifmeel, zo ook waaiden er allerlei goede ideeën door het Capcom gebouw. Exed Exes was een blunder, maar het had verder geen gevolgen. Shoot ‘em ups bleven gemaakt worden, evenals een groeiend aantal games in andere genres. Genoeg materiaal om over te schrijven nog in ieder geval.

[Exed Exes | Arcade]

Screenshots gesourced via Mobygames.com en The Arcade Museum

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Een pijnlijke steek

  1. Pingback: Sterven tussen de outlaws | patraversus

  2. Pingback: Voor de liefhebber van oud | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s