Opscheppen en afrekenen

CI ShKEnigszins verdwaald stond ik laatst in de Media Markt voor het Playstation 4 rek. De ene game nog minder aantrekkelijk dan de ander. Toch wist Shovel Knight mijn aandacht te trekken. Het leek me altijd een leuke game voor op de Vita, maar voor €15 kon ik het troetelkind van de Kickstarter beweging ook direct meenemen op de PS4.

Wat kan ik zeggen? Ik koop nog zelden een game voor de volle prijs, aangezien ik bij voorbaat weet dat ik waarschijnlijk niet genoeg tijd kan vrijmaken om het te spelen. Maar in het geval van een 2D actiegame als Shovel Knight ligt het net iets anders. Ik ken dat soort games en weet dat je ze in een paar uur kan uitspelen. Als de prijs dan ook nog eens goed is ben ik meestal snel overstag.

Nou zijn het meestal oude games voor de Super NES of GameBoy die deze prikkel stimuleren, maar Shovel Knight heeft het voordeel dat ontwikkelaar Yacht Club Games hun game naar bewezen klassiekers heeft gemodelleerd. De makers pasten een soort stamcel klonen toe op games als Link’s Adventure, DuckTales en Mega Man, en maakten zo hun eigen retro Frankenstein creatie.

Met de kanttekening dat Shovel Knight zeker geen gedrocht is geworden. In tegendeel. De passie, voorkennis en liefde voor oudere games van de makers is al duidelijk als je de verpakking in de hand hebt. De cover pronkt met kleurrijke artwork die niet had misstaan op de verpakking van een NES titel. Draai het doosje om en je ziet screenshots die meteen herkenbaar zijn als een 8-bit actiegame.

SK1

Deze lijn is zelfs doorgetrokken naar de handleiding. Nou is het tegenwoordig al opmerkelijk te noemen als je bij je game nog een simpele flyer krijgt met daarop wat standaardinformatie, maar de handleiding van Shovel Knight is gevuld met kleurrijke plaatjes en artwork. Dit boekje doet denken aan oude Nintendo handleidingen, wat toch als een groot compliment gezien mag worden.

Bij het opstarten is ook meteen duidelijk dat je met een ouderwetse titel te maken hebt. Het logo van Yacht Club Games verdwijnt even snel als het verschijnt, waarna je op een menu belandt dat rechtstreeks uit een Mega Man game lijkt te komen. Een goed begin is zeker het halve werk, en Shovel Knight draait gelukkig geen doekjes om zijn intenties.

Als een compilatie CD van je favoriete zomerhits van weleer weet de game vervolgens alle nostalgische noten te raken. Eenmaal in de game kan je op een overworld map bewegen die sterk aan Super Mario Bros. 3 doet denken, hoewel het functioneel dichter bij Mega Man & Bass staat. Bepaalde routes zijn afgesloten toch je bazen verslaat, maar je bent altijd welkom in de stad.

Deze stad is duidelijk geïnspireerd door Link’s Adventure, compleet met NPCs die maar wat rondlopen en diverse inwoners die je hun diensten aanbieden. Denk aan een alchemist die je magie kan verhogen of een kok die je levens kan vergroten. Een handelaar in muziek mag ook niet ontbreken, die maar al te graag de muziekstukken van je overneemt die in de levels slingeren.

SK2

Later kom je ook nog een handelspost tegen, waarin je tegen betaling onder andere nieuwe armor kan kopen. De game heeft door bovenstaande zaken een duidelijke RPG invloeden, hoewel je gelukkig nooit voor XP hoeft te grinden. Waar je wel iets voor moet doen is juwelen verzamelen. Shovel Knight heeft niet voor niks zo’n schep in z’n handen, dus gebruiken zal ie ‘m ook.

Nou is de mogelijkheid om ook bepaalde stukjes aarde op te graven gelukkig een bijzaak. Shovel Knight is in eerste instantie een ridder die vecht voor volk en vaderland, en dat doet hij nou eenmaal met een schep in plaats van een zwaard. Dat is zijn goed recht, en je komt er na even spelen al snel achter dat dit gereedschap ook best goed als wapen werkt.

Je standaardaanval is vooruit slaan met de schep. Dit ding heeft een beetje lullig bereik vergeleken met melee wapens als de zweep in Castlevania, maar de game is hier natuurlijk op aangepast. Beter is de mogelijkheid om tijdens het springen een neerwaartse duik te doen, die duidelijk is geïnspireerd door de pogostok aanval uit DuckTales. Ja, die Dagobert Duck was toch een trendsetter.

Een verwijzing naar Mega Man komt in de vorm van de acht andere Knights. Dit zijn de voormalige collega’s van Shovel Knight, die nou voor de Sorceress werken. In tegenstelling tot in Mega Man kan je hun speciale wapens niet stelen. Toch vind je in elk van hun levels – als je goed zoekt – een nieuw wapen, waardoor je de game toch nog in de geest van Mega Man speelt.

SK3

Twee andere zaken die ook sterk overeenkomen met Mega Man zijn de graphics en muziek. Qua kleurgebruik doet Shovel Knight zeker denken aan de Capcom titels van weleer, hoewel de game ook veelvuldig gebruik maakt van zaken als parallax scrolling. Hierdoor ziet het er in beweging eerder uit als een verloren PC Engine game, wat op zich natuurlijk helemaal geen slecht zaak is.

Waar het ook wel snor mee zit is de muziek. Deze is op en top geïnspireerd door klassiekers als Mega Man qua sound, hoewel het qua compositie gelukkig veel complexer is. Verwacht hier geen deuntjes van hooguit 30 seconden die dan weer loopen, maar “echte” muziek van een paar minuten lang. Dat is dan weer het voordeel van een game die op een modern medium staat in plaats van een cartridge.

De moeilijkheid is ook best nostalgisch, wat betekent dat het bij vlagen pittig is. Elk level is opgedeeld in meerdere secties, met daarin steeds lastigere uitdagingen. Maak je borst maar nat voor acrobatische toeren waarbij je over meerdere vijanden moet stuiteren, terwijl bodemloze putten natuurlijk ook niet mogen ontbreken in een game die bewust moeilijk is gemaakt.

SK4

Als concessie aan de tijdgeest verlies je geen levens als je doodgaat, maar een deel van je geld. Niks raakt een ridder zo hard als een financiële afrekening, dus je doet er goed aan om geen gewoonte te maken van sterven. Mijn strategie om dit tegen te gaan was in ieder geval om tussen de levels door altijd flink veel geld uit te geven in de stad. Wat je niet hebt kan je ook niet verliezen.

Ondanks de ouderwetse moeilijkheid zal je de game waarschijnlijk toch in een uur of vier uitspelen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen hierover is te spreken, maar voor mij was het wel een ideale lengte. Je kan het altijd eventjes tussendoor spelen en een beetje voortgang maken, of er echt voor gaan zitten en dan de helft in één ruk uitspelen. Het is maar net waar je tijd voor hebt.

En als het eenmaal uitgespeeld toch naar meer smaakt dan is er altijd nog de DLC, die je er gratis bij krijgt. Ten tijde van schrijven was alleen de Plague Knight DLC beschikbaar, waarin je de hele game nog een dunnetjes kan overdoen als Plague Knight. Dit is meer dan alleen een cosmetische verandering, want deze gemaskerde alchemist speelt totaal anders dan Shovel Knight.

SK5

Zo gooit hij met projectielen, heeft ie een double jump en kan hij een extra hoge sprong opladen. Aan al deze moves kleven een paar eigenaardigheden, waardoor je de game met een totaal andere mindset moet spelen. Wie het slim aanpakt doet bazen als sneeuw voor de zon verdwijnen, maar de levels zelf zijn in mijn beleving veel lastiger om heelhuids doorheen te komen.

Ook de verhaallijn is voor deze DLC helemaal aangepast, evenals de eindbaas. Voor een gratis upgrade is deze “Plague of Shadows” DLC een prachtige bonus, en het zegt veel over de makers dat ze zoveel tijd en geld in de game willen steken nadat het al lang en breed verkrijgbaar is. In de toekomst volgt er nog meer DLC, dus de game kan er alleen maar beter op worden.

Maar, dat hoeft eigenlijk niet eens. Yacht Club Games heeft met Shovel Knight een zeer solide actiegame afgeleverd, in een 2D jasje dat je niet al te vaak ziet. Voor mijn gevoel overstijgt het de games niet waar het zoveel inspiratie uithaalt, maar tegelijkertijd is het zeer competent gemaakt. Voor €15 heb ik in ieder geval een regelrecht koopje gescoord. En dat is alleen maar toe te juichen.

[Shovel Knight | Playstation 4]

SK6

Screenshots gesourced via Yacht Club Games

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s