Westwaards op je wolk

CI SoSoEn zo begon de kleine SonSon in 1984 aan zijn reis naar het westen. Op een kleine wolk vloog ie er vandoor met zijn makker TonTon, in de hoop zijn drie vrienden terug te vinden. Capcom hoopte ook het een en ander, want deze shooter / platformer moest natuurlijk wel het nodige geld binnenhalen.

Ah ja, een platformgame combineren met een shoot ‘m up en er dan ook een vage verwijzing naar de Chinese literatuurklassieker Journey to the West in verwerken. Dat is precies het soort willekeurigheid dat je van een oude arcadegame kan verwachten. En waarom ook niet? In die tijd waren er nauwelijks spelregels en werden goede ideeën van slechte gescheiden door te experimenteren.

In het geval van SonSon pakt het niet eens zo verkeerd uit. De game draait om een aapje dat continue op een van zes platformen beweegt. Het beeld scrollt automatisch van links naar rechts, waardoor je altijd attent moet zijn op gaten in de platforms en stukjes fruit die her en der voor het oprapen liggen. Het zou immers geen arcadegame zijn als je niet fruit voor punten kon verzamelen.

Maar focus je daar vooral niet op. Niet alleen krijg je meer punten voor het verslaan van vijanden, het is natuurlijk ook slimmer om deze in de gaten te houden omdat ze je kunnen doden door je simpelweg aan te raken. De vijanden verschijnen in specifieke setjes op beeld, en elke groep die je terug naar het oosten stuurt levert extra punten op. Da’s toch handig voor de highscore.

SonSon moet uiteraard meer moeite doen om met zijn belagers af te rekenen dan omgedraaid. Met de actieknop schiet je een projectiel met het bereik van een half scherm. Deze kan je niet upgraden, dus je begint de game op je sterkst. Of slapst, het is maar net hoe je dit ziet. De enige power-up die je kan vinden is een fruitige power bomb, waarmee alles op het scherm in zeldzaam eten verandert.

De grootste hulp die je kan krijgen komt echter in de vorm van speler 2. Ja, je dacht toch niet dat TonTon voor spek en bonen was meegekomen? Samen schiet het in ieder geval lekker op, en heb je in de latere stages minder kans dat je onder de voet wordt gelopen door gemene combinaties met vijanden. Zo zie je maar dat samenwerken resultaat levert. Toch is er nog een andere oplossing.

SonSon is namelijk een zogeheten credit feeder. Als je al je levens hebt verloren krijg je de keuze om je punten te behouden en je naam in de hall of fame bij te schrijven, of om door te spelen in ruil voor je cash. In de speelhal nog best een lastige keuze, maar als je een port van de game in je woonkamer speelt wordt het opeens wel heel verleidelijk om te cheaten en zonder highscore door te spelen.

Toch heeft de game de laatste lach. Wie na 19 stages kennis heeft gemaakt met Boeddha, mag opnieuw beginnen aan de reis, die een stuk moeilijker is opeens. Ah ja, nog zo’n dingetje uit de jaren 80. Na de eerste loop is er nog eentje voor de echte liefhebber. Maar zijn er eigenlijk wel liefhebbers van SonSon? De game is niet slecht voor wat het is, maar na één keer spelen is de glans er wel vanaf.

Beter start je Marvel vs Capcom 2 weer eens op. Voor die game dook Capcom namelijk diep in het archief en maakten ze een nichtje van SonSon, liefkozend genaamd SonSon. En die game is wel in de harten gesloten van fans, dat weet ik toevallig. Je zou kunnen zeggen dat SonSon hierdoor via een omweg alsnog in het westen in beland, aangezien MvC2 hier veel populairder is dan in Japan.

En zo zit er wel degelijk een gouden randje aan het wolkje waarop SonSon zijn eigen game komt binnengevlogen. Als arcadegame die platformactie aan een shoot ‘m up koppelt is het een interessante game, maar de echte meerwaarde komt in een verwijzing in een legendarische vechtgame. Het een werkt niet zonder het ander, dus dat heeft men bij Capcom toch goed gedaan.

[SonSon | Arcade]

Screenshots van armoedige kwaliteit gesourced via Mobygames en The International Arcade Museum

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Westwaards op je wolk

  1. Pingback: Een pijnlijke steek | patraversus

  2. Pingback: Voor de liefhebber van oud | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s