Steen zoekt nieuw baasje

CI PSCAls het op heruitgaven van oude games aankomt lijkt Capcom wellicht nog het meest op een hitsig konijn. Het zal hoe dan ook zijn genen overdragen op nietsvermoedende vrouwtjes. Aan een paringsdans doet dit bedrijf niet, waardoor er praktisch geen systeem is waarop je niet iets met hun logo zal aantreffen.

Net als een echt konijn gaat ook Capcom niet altijd even secuur aan het werk als het op voortplanten aankomt. Zo kan ik me heel goed Mega Man & Bass herinneren op de GameBoy Advance, een game die toch niet echt lekker speelt op zo’n klein schermpje. Aan de andere kant heb je echter hun output voor de Playstation Portable, dat in de regel erg solide was.

Nou moet hier wel de aantekening worden gemaakt dat dit ook mede aan Sony lag. Deze Japanse gigant hanteerde in het PSP tijdperk strenge regels met betrekking tot heruitgaven. Zodoende waren bedrijven als Capcom genoodzaakt enkele hordes te nemen voordat een release werd goedgekeurd. Oude games waren natuurlijk welkom, als er maar sprake was van meerwaarde voor de spelers.

Dit leidde tot opvallende remakes als Maverick Hunter X en Mega Man Powered Up, en tot verbeterde versies van titels als Breath of Fire III, Street Fighter Alpha 3 en Rockman Dash. Een favoriete tactiek van Capcom was echter het bundelen van games. Voor weinig geld kreeg je op deze manier onder andere Capcom Classics Collection Reloaded en diverse zogeheten Value Packs.

psc1

Eén van de meest opvallende verschijningen was de release van Power Stone Collection. De Power Stone games zijn toch een beetje onlosmakelijk verbonden met de gefaalde Dreamcast van Sega, maar gelukkig besloot iemand dat deze cultgames een tweede kans verdienden op een ander systeem. Niet alleen dat, maar ook nog eens twee voor de prijs van één!

De collectie is wellicht om die reden dan ook een redelijk no-nonsense product, met daarop alleen licht gemodificeerde versies van de Dreamcast releases van Power Stone en Power Stone 2. Maar dat is natuurlijk altijd nog veel beter dan helemaal geen nieuwe Power Stone games, dus dit gegeven paard moet je vooral niet al te lang in de bek kijken.

Wat het meest in het oog springt is dat beide games nou in widescreen gespeeld kunnen worden. Er is vreemd genoeg een optie om het originele 4:3 beeld op te rekken, maar de PSP heeft genoeg rekenkracht om het beeld ook correct in widescreen weer te geven. Dit is natuurlijk geen doorslaggevende reden om de collectie aan te schaffen als je de originele games nog hebt, maar het is mooi meegenomen.

Minder fraai is dat beide games hard zijn getroffen door nieuwe laadtijden. De UMD zal nergens de geschiedenisboeken ingaan als Sony’s meest heldere beslissing, en de Power Stone games hebben het maar moeilijk om data te laden van die compacte schijf. De speler heeft het daardoor moeilijk om zijn of haar aandacht erbij te houden, wat natuurlijk niet de bedoeling zal zijn geweest.

psc2

Maar goed, als je eenmaal in een gevecht zit is het wel duidelijk waarom deze games nog steeds een gepassioneerde groep fans hebben. De actie is snel en heel eenvoudig, terwijl de vormgeving dat kleurrijke Dreamcast gevoel uitstraalt. Mooi meegenomen is dat de PSP wel degelijk lekkerder in de hand ligt dan zo’n gare Dreamcast controller.

Om de collectie een beetje extra schwung te geven mag een galerij natuurlijk niet ontbreken. Ik word nooit echt warm van de mogelijkheid om plaatjes en dergelijke op een klein scherm te kijken, maar wie het wilt kan hier op zijn of haar gemak artwork bekijken, muziek beluisteren en de VMU minigames spelen. Echt leuk zijn die minigames niet, maar ergens is het wel een nostalgische extra.

De games zijn zelf ook nog lichtelijk aangepast. Zo zijn de nieuwe personages van Power Stone 2 hier ook speelbaar in de eerste game, en zijn de bazen uit Power Stone speelbaar in deel twee. Maar daar moet je natuurlijk wel de games eerst x aantal keer uitspelen om ze te unlocken. En daar komt een van mijn grootste irritaties in vechtgames weer eens om de hoek kijken.

psc3

Zijn er namelijk mensen die het leuk vinden om herhaaldelijk arcade mode uit te spelen om iets te unlocken dat vrij essentieel is als je de game tegen vrienden wilt spelen? Ik waardeer het dat er ook iets is voor de eenzame gamer om naartoe te werken, maar wat nou als je zoals ik helemaal geen interesse hebt in arcade mode, maar wel met die personages wilt spelen?

Ach ja. Dit is natuurlijk in het theoretische geval dat je andere mensen kent met een PSP die de game zelf ook hebben en het tegen je willen spelen. Tegenspelers vinden is toch een beetje de grootste achilleshiel van portable vechtgames. Zolang je een vriend in de buurt hebt wonen met dezelfde setup dan is er geen probleem, maar bij gebrek aan tegenstand is de glans er al snel af.

Des te meer bij een niche titels als Power Stone, waarbij de reële kans op multiplayer actie toch net wat lager is. Wat dit betreft was de PSP wellicht niet de beste keuze als gastheer voor deze collectie. Een game als Power Stone 2 moet het vooral hebben van vier vrienden die tegen elkaar spelen, maar zie zo’n groep maar eens samen te brengen voor een potje gamen op de PSP.

psc4

En zelfs dan speelt het kleine scherm de game parten, want de chaotische actie van Power Stone 2 is toch het beste te volgen op een televisie van redelijk formaat. En zo ontstaat er tijdens het spelen van deze games wellicht het gevoel dat Capcom – ondanks de beste bedoelingen – wellicht de verkeerde keuze heeft gemaakt wat betreft de nieuwe thuishaven van Power Stone.

Power Stone Collection biedt je op papier een ongelofelijk goede deal: je krijgt opgepoetste versies van twee geliefde vechtgames. Maar in de praktijk zullen de laadtijden en het waarschijnlijke gebrek aan multiplayer actie waarschijnlijk tegenvallen. Deze games komen het best tot hun recht op een groot scherm, waar je met je vrienden samen van kan genieten.

Aan de andere kant zal niet iedereen even zwaar aan mijn persoonlijke voorkeur wegen. Je kan de games natuurlijk altijd in je eentje spelen. In Power Stone heb je acht verhaallijnen in Arcade Mode, en Power Stone 2 heeft een Adventure Mode waarin je nieuwe wapens en items kan vrijspelen. Nostalgische types als ik zijn echter beter af met de Dreamcast versies, slechte controllers inclusief.

[Power Stone Collection | Playstation Portable]

psc5

Screenshots gesourced via Mobygames.com

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s