Ongewenste intimiteiten

Silent Hill HD CollectionEen tijdje terug liep ik nietsvermoedend de Media Markt binnen. Niks aan de hand, totdat ik een toren van Silent Hill HD Collection voor de Playstation 3 zag liggen. Vreemd, dacht ik. Wie zit hier anno 2016 nog op te wachten? Maar toen zag ik de prijs van €5. Als fan van het eerste uur moest ik wel een exemplaar meenemen, in de naam van wetenschappelijk onderzoek.

Er zijn ondertussen hele scripties geschreven over hoe slecht deze HD collectie zou zijn. Veel mensen maken terecht het punt dat de naam misleidend is, aangezien je twee titels nauwelijks een collectie kan noemen. Dat het originele Silent Hill ontbreekt kan ik nog inkomen. Die zou immers helemaal opnieuw gemaakt moeten worden om ‘m acceptabel te laten uitzien. Maar The Room had er toch wel bij gekund?

Maar goed, dan nog krijg je 720p “HD” versies van Silent Hill 2 en 3, toch klinkende namen in het genre. Als we het internet mogen geloven zou er echter veel mis zijn met deze release – en wie gelooft het internet nou niet? De nieuwe voice acting zou slecht zijn, de games zouden gebukt gaan onder bugs, evenals andere technische problemen. Pure geldverspilling dus, volgens fans.

Nou had ik sowieso de PC versies van deze games nog – grappig genoeg ook uit een toren met oude voorraad gevist – dus was er nooit noodzaak om mijn vingers te branden aan deze beruchte HD collectie. Tot kort geleden dus, want wat kan er misgaan voor €5? In het ergste geval zou ik twee geweldige games opnieuw spelen die niet helemaal geoptimaliseerd waren. Ik ben een optimist.

shhd01

Laten we met Silent Hill 2 beginnen – en eindigen. Dit is een gigant in het horrorgenre. Je speelt als James, die naar Silent Hill gaat omdat hij denkt dat zijn overleden vrouw daar op hem wacht. Grote onzin natuurlijk, maar gaandeweg krijg je als speler een paar onvergetelijke momenten mee in zijn verstoorde wereld. Het gaat slecht met James, iets dat hij langzaam maar zeker zelf ook inziet.

Omdat de game uit 2001 stamt is het op veel punten best verouderd. Het item menu is vreselijk omslachtig, de besturing is niet echt optimaal en de blauwdruk van Resident Evil waarop de game is gebouwd vertoont ook gebreken. Silent Hill 2 werd echter gemaakt door de tovenaars van Konami Computer Entertainment Tokyo (KCET), en kan zodoende buigen op een stijlvolle presentatie.

KCET wist namelijk van de gebreken van de Playstation 2 een deugd te maken. Silent Hill is een mistige plaats. Dit is niet alleen sfeervol, maar verbloemt ook een lage draw distance. Je begeeft je in een stad vol gesloten gebouwen en rare monsters, maar toch is er een gevoel van alledaagsheid. Stoplichten werken en links en rechts staan ook de nodige auto’s geparkeerd.

Gooi hier een duistere soundtrack overheen en je hebt een game die in 2001 iedereen verstelt deed staan van zijn kwaliteit. Ik was zelf zwaar onder de indruk en importeerde nog de soundtrack, gewoon om meer van de game te kunnen ervaren. Iedereen die de HD collectie speelde leek het er echter over eens te zijn dat juist de sterke audiovisuele presentatie een pijnlijke dood is gestorven.

Nou, dat valt wel mee… tot op zekere hoogte.

shhd02

Het verhaal gaat dat low-budget ontwikkelaar Hijinx Studios aan de slag moest om een incomplete beta versie van de Playstation 2 release HD ready te maken. Dat was wellicht iets teveel gevraagd voor deze matige ontwikkelaar, want behalve de graphics oppoetsen moesten ze dus ook oude bugs uit de code vissen, die nooit in eerdere releases zaten. Ah, ik zie al waar dit naartoe gaat.

Er zitten inderdaad een paar kleine bugs in de game, zoals monsters die soms op erratische wijze over het scherm teleporteren. Dit is bij mij twee keer gebeurd, bij andere mensen kan het anders zijn. Op hilarische, doch lugubere wijze heeft Maria op een gegeven moment ook een verkeerde texture in een oog, hoewel je goed moet opletten om dit freaky moment mee te krijgen.

Dit soort dingen getuigen natuurlijk niet van veel zorgvuldigheid aan de kant van de makers, maar voor €5 doe ik daar verder niet moeilijk over. Er is echter een probleem dat mij wel dwarszit, je zou het zelfs een dealbreaker kunnen noemen. Elke keer als je het menu verlaat blijft het scherm namelijk een seconde donker, terwijl de game niet meer is gepauzeerd.

Voor nieuwe spelers lijkt me dit een fataal probleem. Een seconde lijkt weinig, maar in de claustrofobische wereld van Silent Hill kan dit al snel leiden tot onnodig contact met monsters. Nou zijn deze in de regel niet al te sterk, maar je zal net ziet dat eentje je een fatale klap uitdeelt nadat je net een key item uit je broekzak hebt getoverd.

shhd03

Maar ook al ga je niet dood, het is gewoon irritant om letterlijk in het duister te tasten na zoiets basaals als een menu verlaten. Het maakt de game niet onspeelbaar, maar dit is precies het soort quality of life probleem waaruit blijkt dat Konami deze collectie geen moment serieus nam. En dus hoef jij als speler dat ook niet te doen. Des te meer als we de grote trekpleister onder de loep leggen.

Misschien wel het meest wezenlijke aspect van de HD versie is de nieuwe audiovisuele presentatie. De makers gingen voor een 720p, 60fps makeover en zijn hier redelijk goed in geslaagd. De framerate wilt wel eens dippen, maar dit neemt nooit problematische vormen aan. De hoge resolutie ziet er ook aardig uit, en is een flinke verbetering voor iedereen die de PC versie niet heeft.

Ironisch genoeg werken deze verbeteringen ook slechte zaken in de hand. Zo kon men op de Playstation 2 enkele gebreken verhullen dankzij de lage resolutie en het gebruik van mist. Helaas zijn op de Playstation 3 een heleboel onwenselijke zaken juist goed zichtbaar. Zo zien alle scenes met water er vrij rampzalig uit, wat enorm afbreuk doet aan de algehele sfeer in de game.

En dan is er ook het heikele punt van de nieuwe voice acting. Voorafgaand aan de release had menig fan al een kleine mental breakdown toen bekend werd dat de originele voice track in de prullenbak was gemikt om plaats te maken voor nieuwe stemmen. Net zoals oude films ook niet opnieuw worden gesynchroniseerd is het inderdaad een beetje vreemd dat Konami hiertoe besloot.

shhd04

Na het nodige onrust op social media kwam er echter een compromis uit de bus rollen. De originele voice actors waren bereid om hun recht op compensatie weg te wuiven, zodat ook hun stemwerk behouden kon blijven. Ik kan nog steeds niet geloven dat die mensen uit de goedheid van hun hart hun compensatie lieten vliegen, maar deze barmhartige geste wordt wel gewaardeerd.

De nieuwe stemmen zijn namelijk verre van ideaal, ondanks het inhuren van professionele steminsprekers als Troy Baker. James en Maria hebben hier flink lagere stemmen, wat even wennen is als je bekend bent met de originele stemmen. Nou waren die niet allemaal even overtuigend ingesproken, maar de nieuwe, zwoelere Maria is wat mij betreft zwaar ondermaats.

Aan de andere kant klinkt de nieuwe Angela een stuk overtuigender en is de nieuwe James niet geheel zonder zijn momenten. Het was echter verspilde moeite, want de nieuwe stemmen lopen totaal niet synchroon met de monden van de personages. Het is alsof je naar een Duitse aflevering van The A-Team zit te kijken, zo slecht ziet de nieuwe nasynchronisatie er uit.

De combinatie van nieuwe voice acting en de visuele aanpassingen zorgden ervoor dat ik de game in ieder geval opnieuw heb ervaren zoals nooit te voren. Ergens is het natuurlijk leuk om een frisse spin op een bekende formule te zien, maar ik vrees dat ik er niet echt van heb genoten. De stemmen waren het probleem niet – die kon ik veranderen – maar een groot deel van de beklemmende sfeer is in de HD versie helemaal weg dankzij de verse verflaag.

Silent Hill HD Collection

Als remaster gezien is het nog redelijk eenvoudig, maar een klassieker als Silent Hill 2 verdient beter. Voor de authentieke ervaring kon men net zo goed de PC versie porten en hoefde ze verder niet moeilijk te doen. Maar een titel van deze statuur verdient niet alleen een grondige remake, het heeft het ook nodig. Want de onderliggende game is wel degelijk verouderd qua interface en besturing.

Maar op een volwaardige remake hoeven we niet te hopen, want Konami zal nooit het budget vrijmaken dat nodig is voor zo’n project. Wie het per se in HD wilt ervaren is zodoende beter af met de PC versie, die er nog steeds redelijk goed uitziet dankzij diverse mods. Voor €5 kan je natuurlijk net als ik de HD collectie overwegen, maar geloof me als ik zeg dat het geen optimale ervaring is.

Wat heet. Lange tijd zat ik het spelen van Silent Hill 3 HD vooruit te schuiven. Tot een paar dagen geleden, toen ik besloot dat ik daar eigenlijk helemaal geen zin in had. Ik had op Youtube even de nieuwe stemmen geluisterd en knapte meteen af op de nieuwe Heather. Zodoende was de volgende site die ik bezocht Marktplaats. Deze keer niet om iets te kopen, maar om te verkopen.

En zo heb voor €5 niet alleen de mislukte HD versie van een van mijn favoriete games kunnen ervaren, maar er ook een verhaal over kunnen schrijven. Dat ik er ook nog eens winst op heb gemaakt had ik aan de kassa van de Media Markt niet durven dromen. Kijk, dan is dit fiasco toch nog ergens goed voor geweest. Goed gedaan Konami!

[Silent Hill HD Collection | Playstation 3]

shhd06

Screenshots gesourced via Konami en Mobygames.com

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

