Op pad in je beste onderbroek

Ghosts 'n GoblinsKijk, er valt wat voor hoffelijkheid te zeggen. Natuurlijk moet je iemand helpen als die in de problemen zit. Maar om in je ondergoed door een duivel achterna gezeten te worden, dat is gewoon vernederend. En dus vraagt Ghosts ’n Goblins misschien een beetje teveel van zijn spelers.

De reputatie van deze keiharde arcadegame is alom bekend. Het verscheen in 1985 voor het eerst in Japanse speelhallen, waar het vreemd genoeg uitgroeide tot een geliefde game. Ik zeg vreemd, want de liefde is totaal niet wederzijds. Ghosts ’n Goblins grijpt elke gelegenheid aan om de speler een kopje kleiner te maken, met groot succes mag ik wel zeggen.

Typerend voor de tijdsgeest zijn er slechts zes levels. Toch is de kans klein dat je deze allemaal in een kort tijdsbestek zal zien. “Git gud” is een motto dat je tegenwoordig veel ziet bij fans van games als Dark Souls en Street Fighter V, maar ook in de jaren 80 moest je soms flink aanpoten om zoden aan de dijk te zetten. Dat, en vooral veel geld in de arcadekast pompen.

Want dat is natuurlijk wel de crux van dit soort games. De besturing van ridder Arthur is prima en de spelwereld ziet er charmant ouderwets uit, maar dat is schone schijn. Het enige wat Capcom wilde is dat je zo vaak mogelijk sterft en door blijft spelen. Nou zal je wel degelijk keer op keer sterven, maar het gevoel om door te willen spelen zal niet door iedereen gedeeld worden.

GnG1

Arthur is een simpele ridder, die een onuitputtelijke voorraad werplansen op zak heeft. Hij speelt een beetje als een prototype Mega Man, met een vaste jump arc a la Simon Belmont uit Castlevania. Tijdens het avontuur kan je nieuwe wapens oppikken, zoals werpmessen, fakkels en een schild. Sommige hiervan zijn goed, andere verschrikkelijk slecht.

Als je denkt ‘vreemd dat je ook slechte power-ups kan krijgen’, dan heb je gelijk. Meestal start je dit soort games op je zwakst, maar in Ghosts ’n Goblins kan je dus downgraden. Laat de bijl in ieder geval altijd liggen als je ‘m ziet, want daar heb je verder niks aan. De nieuwe wapens zijn permanent en verdwijnen zelfs niet na dood te gaan en te continue-en. Pas dus goed op waar je loopt.

Tot woede van vrijwel iedereen die de game speelt heb je het matige schild nodig om de game uit te kunnen spelen. Satan ziet je niet staan als je met de verkeerde uitrusting op zijn deur komt kloppen en stuurt je doodleuk een heel level terug om het opnieuw te proberen. Ha! Tegenwoordig zou een ontwikkelaar niet meer wegkomen met dit soort onzin, maar Capcom maakte het nog bonter.

Net als in de tijdgenoot Super Mario Bros. wordt je na het verslaan van Satan namelijk verteld dat je vriendin eigenlijk ergens anders is. Nou lekker dan. Als je een sukkel bent speel je vervolgens de hele game nog een keer uit op een hogere moeilijkheid. Als je slim bent prik je door die bullshit heen en hou je lekker je geld op zak. Nou ja, als je de game in een functionele speelhal aantreft natuurlijk.

Ghosts 'n Goblins

Omdat de game ook al een tijdje te spelen is zonder er elke keer een euro voor neer te hoeven leggen valt de geldklopperij des te meer op. Arthur kan maar twee keer geraakt worden eer hij een leven verliest. Nou heeft het zonder meer iets komisch dat zijn harnas na contact met een monster uit elkaar spat en hij in zijn onderbroek verder moet, maar een extra hit was niet overbodig geweest.

Verder heeft de game er een handje van om monsters op willekeurige wijze te laten verschijnen. Niks is zo dodelijk in een moeilijke game als onvoorspelbaarheid en reken maar dat monsters op de vreemdste plekken verschijnen om je in de problemen te brengen. De serie is berucht vanwege de Red Arremer monsters, maar dit zijn eigenlijk lieverdjes vergeleken met de kleinere, doch onvoorspelbare duiveltjes of zombies die je veel vaker tegenkomt.

En dan is er nog level 6, waarin je de kamer van Satan moet betreden. Niet alleen moet je hier het juiste wapen op zak hebben, ook moet je alle voorgaande bazen en een dodelijke setup vol reuzen en Red Arremers zien te overleven. Kans op sterven? Ongeveer 100%. Gelukkig kosten continues je op de thuisversies niks, dus wie echt het einde wilt zien heeft alleen maar lange adem nodig.

GNG3

Het lag voor de hand dat zo’n onredelijk moeilijke game als deze eenzaam zou sterven in de speelhal, maar tot mijn grote verbazing is het juist uitgegroeid tot een geliefde reeks. Een vervolg mocht niet uitblijven, er kwamen spin-offs op de GameBoy en Super NES en tegenwoordig kan je zelfs op je iPhone nieuwe Ghosts ’n Goblins games spelen. Aan populariteit in ieder geval geen gebrek.

Niet zo vreemd dan dat het ook een zeer invloedrijke game was. Wat te denken van de eerste Mega Man games, die in grote lijnen niet eens zo heel anders spelen dan Ghosts ’n Goblins. Ook Castlevania lijkt uit hetzelfde vaatje getapt te hebben, dat thematisch vergelijkbaar is en een even logge hoofdpersoon heeft. Om nog maar te zwijgen over andere arcade games, die vaak net zo genadeloos voor hun spelers waren.

Daarom zeg ik chapeau tegen Capcom. Het buitte een hele groep fans uit op schandalige wijze, die allemaal terugkwamen voor meer. Een duidelijk gevalletje Stockholmsyndroom als je het mij vraagt. Ik ben zelf in ieder geval blij dat ik de game ook kan uitspelen en genoeg verstand heb om na level 6 gewoon op te houden. Leuke game hoor, maar laat een andere gek het maar “echt” uitspelen.

[Ghosts ’n Goblins | Arcade]

Ghosts 'n Goblins

Screenshots gesourced via Mobygames.com

8 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

8 Reacties op “Op pad in je beste onderbroek

  1. Pingback: Een man als geen ander | patraversus

  2. Pingback: Het feest is begonnen | patraversus

  3. Pingback: Baarden in overvloed | patraversus

  4. Pingback: Tot het bittere einde | patraversus

  5. Pingback: Rennen en schieten | patraversus

  6. Pingback: Voor de liefhebber van oud | patraversus

  7. Pingback: Speklapjes vechten terug | patraversus

  8. Pingback: Ploeteren naar de top | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s