Tweede kansen

Castlevania - Legacy of DarknessDus je bent Konami en hebt in 1999 een enorme keutel in je handen. Wat doe je dan? Juist, dan pak je Castlevania 64, spoelt deze snel door en brengt een half jaar later Castlevania – Legacy of Darkness op de markt. Soms kan je problemen het beste oplossen door te doen alsof er nooit iets was.

Legacy of Darkness is in ieder geval een toepasselijk gekozen naam. De game draagt immers het bevlekte erfgoed van haar voorganger met zich mee. Toen het nog in ontwikkeling was ging het onder de naam Castlevania Special Edition. Geen sexy titel, maar het schetst wel een duidelijk beeld over wat je in huis haalt. Tegenwoordig zouden we zoiets Game of the Year Edition noemen.

Maar in 1999 waren er nog geen DLC praktijken, dus moest Konami Computer Entertainment Kobe hun fout op de ouderwetse manier herstellen. Vergeet niet dat Castlevania ooit een populaire reeks was. Symphony of the Night wordt tegenwoordig gezien als een meesterwerk, maar deze Playstation game was bedoeld als een opwarmertje voor het echte werk op de Nintendo 64.

Helaas was het echte werk nog niet helemaal af toen fans het in hun consoles stopten. Gelukkig hebben Japanners een groot plichtsbesef. Er zullen heel wat all-nighters aan te pas zijn gekomen, maar de programmeurs in Kobe wisten de Castlevania keutel uiteindelijk in iets respectabels te kneden. Verwacht geen meesterwerk, maar een degelijke actiegame in een Castlevania jasje.

Castlevania - Legacy of Darkness

Vanaf het opstarten is meteen duidelijk dat je met een andere game te maken hebt. Heb je een RAM uitbreiding in je N64? Mooi, dan kan je kiezen of je in lage of hoge resolutie wilt spelen. In de praktijk blijkt dit een schijnkeuze, want die hoge resolutie graphics gaan geheel ten koste van de framerate. Dan maar in die pauper lage resolutie. Het is niet alsof de graphics er veel blokkiger om worden.

Eenmaal in de game zien we een vrouw hard voor iets wegrennen. Je ziet niet wat het is, maar het hijgt hard. Laat je fantasie er maar op los. Later blijkt dat de onderdanen van Dracula flink hebben huisgehouden in een dorpje, op zoek naar geschikte offers voor hun leider. Die meid die je weg zag rennen is Ada, soort van zus van de mediterrane pretty boy Cornell.

Hij mag er met zijn zilveren haar dan wel uitzien alsof ie thuishoort in een Japanse popband, maar diep van binnen is het een beest. Een weerwolf welteverstaan! De onzichtbare hijger uit het intro heeft dan ook een grote fout gemaakt. Als de Taken films ons al iets hebben geleerd is dat je beter niet met familieleden van koelbloedige killers aan de haal kan gaan.

Cornell speelt in principe niet zo heel anders dan Reinhardt en Carrie in de vorige game. Hij haalt met zijn lange nagels uit naar vijanden, maar dit verschilt eigenlijk alleen cosmetisch met de aanvallen van Reinhardt. Beter is de besturing, want Cornell beweegt een stuk soepeler over je oude CRT dan het originele duo. Dat scheelt toch in een game vol platformobstakels.

Castlevania - Legacy of Darkness

Je verzamelt nog steeds rode kristallen om subwapens mee te gebruiken. Cornell kan echter ook een leuk trucje doen. Door de kristallen op te eten als een soort hondensnacks kan ie in een weerwolf veranderen. Hierdoor krijgen zijn aanvallen net wat meer oomph, en ziet hij er ook gewoon beter uit. Het is alsof de makers de geest van Altered Beast opnieuw tot leven hebben gebracht.

Op zoek naar je zus moet je zo’n dertien levels doorkruisen. Het gros hiervan komt natuurlijk uit de vorige game, maar er zijn ook een paar nieuwe. Hoewel de camera en besturing nog steeds veel te wensen over laten, zijn de oude levels in ieder geval flink gestroomlijnd. Alles is nou veel beter doordacht en veel kleine knelpunten zijn helemaal achterwege gelaten.

Verder zijn er legio van aanpassingen gemaakt waardoor Castlevania 64 helemaal buiten spel wordt gezet. Zo kan je hier meer van hetzelfde subwapen oprapen, waardoor het sterker wordt. Dit is niet alleen een nuttige verbetering, maar ook een directe verwijzing naar de oude Castlevania games. Daar kon je immers die rare II en III iconen vinden voor betere subwapen functionaliteit.

Met zoveel verbeteringen is het slechts een kwestie van tijd eer Ada weer gezellig op de koffie komt. Toch begint de game pas echt na het uitspelen van Cornells queeste. In een korte cutscene zie je hoe de gebeurtenissen in Castlevania 64 worden voorbereidt en kan je met het personage Henry aan de slag. Dit is een sympathieke kerel met een shotgun, die in zes levels op zoek gaat naar vermiste kids.

Castlevania - Legacy of Darkness

Michael Jackson zou sowieso trots zijn geweest op hem en deze modus heeft dan ook een beetje dat Moonwalker gevoel over zich. Het is aan te raden dat je die kinderen niet laat creperen, want als Henry kan je ook Reinhardt en Carrie vrijspelen. Je moet er even moeite voor doen, maar wie er zin in heeft kan Castlevania 64 dunnetjes overdoen in Legacy of Darkness.

Om dit een beetje spannend te maken voor eigenaren van de vorige game hebben alle oude levels nieuwe layouts. Dit zijn in de regel dezelfde levels die je ook als Cornell speelt, hoewel beide terugkerende personages ook een paar unieke levels doorkruisen. Tevens kom je ook een paar nieuwe bazen en vijanden tegen, zodat deze modi echt op zichzelf kunnen staan.

Vier speelbare personages, nieuwe levels, een dikke soundtrack en kleine verbeteringen alom; ik kan me voorstellen dat het ontwikkelteam hard toe was aan vakantie na het repareren van Castlevania 64 in recordtijd. Er is geen twijfel mogelijk over welke versie je liever in huis wilt halen. Vergeet echter niet dat alles op hetzelfde fundament als de eerdere game is gebouwd.

Castlevania - Legacy of Darkness

Dat betekent dat de camera nog steeds erg poepie is. Je kan deze zelf besturen als het moet, maar dit is slechts een doekje voor het bloeden. Het targetting systeem werkt ook niet echt lekker en doet je snakken naar moderne alternatieven. De grootste misdaad komt echter uit onverwachte hoek: de gesproken beledigingen van Dracula zijn uit de game gehaald. Helaas, de cartridge ruimte was op!

De PAL conversie is haast vanzelfsprekend ook niet optimaal. Met een ontwikkeltijd van ongeveer een half jaar moest er toch ergens op beknibbeld worden, dus dan maar op de Europeanen. Ach ja, als je toch al een bedenkelijke game als deze wilt spelen dan neem je een matige PAL conversie waarschijnlijk wel op de koop toe.

Tenminste, als je het überhaupt kan kopen. Feit is dat je tegenwoordig een heftige Nintendo tax moet neerleggen om een compleet exemplaar te bemachtigen. De game is niet digitaal verkrijgbaar, dus je zal een verzamelaar een goede honderd euro cadeau moeten doen voor het twijfelachtige privilege om de game te spelen. Dat is aan de hoge kant voor wat je ervoor terug krijgt.

Castlevania - Legacy of Darkness

Legacy of Darkness is daarom misschien wel het meest geschikt voor de echte die-hard Castlevania fan. Voor de mainstream ervaring kom je veel beter aan je trekken met games als Symphony of the Night en Super Castlevania IV. Legacy is meer iets voor mensen die de smaak van verbeterd falen willen proeven. Daar is niks mis mee, maar het is niet voor iedereen weggelegd.

KCE Kobe mocht ondanks hun strubbelingen op de N64 doorgaan met Castlevania games maken. In 2001 resulteerde dit in Circle of the Moon voor de GameBoy Advance, wat een aardige imitatie van de Symphony of the Night speelstijl realiseerde. Niet veel later zou het doek voor deze studio vallen en gingen de Castlevania verplichtingen terug richting Tokio, waar IGA het stokje overnam.

Erg rouwig hoeven we echter niet te zijn over het vroegtijdige sluiten van de Kobe studio. Veel van deze lui werken tegenwoordig voor Good-Feel, waar ze ouderwets-getinte actiegames maken voor Nintendo. Gezien hun output op de N64 zal het zal niemand verbazen dat dit voornamelijk 2D games zijn. Allemaal beter dan hun games voor Konami overigens, dus men heeft goed geleerd van het verleden.

[Castlevania – Legacy of Darkness | Nintendo 64 | Regio: Europa]

Castlevania - Legacy of Darkness

Screenshots gesourced via Gamefaqs.com

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s