Een heerlijke ramp

AvalancheToen ik om 1 uur ’s nachts voor de televisie hing dacht ik eerlijk gezegd dat er niks meer te genieten viel. Maar ik had het mis. Net toen ik naar bed wilde gaan om een zware dag af te sluiten begon Avalanche (1969). Het landschap in de Alpen was dermate pittoresk dat ik nog even bleef hangen.

Als ik eerlijk ben was dat ook de enige reden om de film een kans te geven. Met een naam als Avalanche ligt een clichématige rampenfilm al snel voor de hand, maar dat is toch niet echt mijn favoriete genre. Nee, dan zie ik liever een paar mensen gewoon genieten van de sneeuw, begeleid door het soort opgewekte muziek dat je alleen in de jaren 60 hoorde.

Maar wacht, waarom zou een rampenfilm opgewekte muziek hebben? Achteraf gezien was dit een grote hint dat het wellicht geen normale film zou worden. De toon was letterlijk te vrolijk voor een duister avontuur in de sneeuw. Toen een groepje vervelende kinderen de focus van het verhaal opeiste viel het kwartje: ik zat in het midden van de nacht naar een low-budget kinderfilm te kijken.

Gelukkig was ik inmiddels te gaar om de film nog af te zetten. Er valt wat te zeggen voor assertiviteit, maar als je moe bent ben je moe. En de besneeuwde landschappen prikkelden ook een beetje mijn verlangen om te reizen – de vele stock footage van vallende sneeuwblokken even daargelaten. Niks had mij echter kunnen voorbereiden op de acteur Moustache, die in zijn eentje de film redde.

Met een naam als Moustache weet je in ieder geval dat deze man een snor heeft. En dat had ie ook. Hij speelt een station chef, die de inwoners van door-lawine-getroffen-dorpen opvangt op zijn station. Als blijkt dat een van de kinderen op eigen houtje naar huis is gegaan om haar hond te redden gaat de chef met de nodige tegenzin achter haar aan, samen met twee bejaarden.

Ik zou boeken vol kunnen schrijven over het gebrek aan kwaliteit in deze film, maar elke scène met Moustache staat in ieder geval garant voor extreem lompe slapstick humor. Wellicht dat het aan mijn slaapgebrek lag, maar tegen beter weten in moest ik enorm lachen om een achtervolging van de chef op een ouwe zuurpruim, die chocolaatjes had gepikt in de snoepautomaat op het station.

Het komische hoogtepunt volgde even later, toen deze twee het hadden bijgelegd en samen met een leraar van een groep internationale kinderen naar het dorp van het vermiste meisje afreisde. De manier waarop de reis in beeld wordt gebracht komt rechtstreeks uit een tekenfilm, want het drietal bedient afwisselend zo’n ouderwets pomp treinstel. Wel zo toepasselijk gezien de doelgroep.

Voor fans van slechte films valt er verder enorm te genieten van de montage, die redelijk waardeloos is. Scènes springen van de hak op de tak en de meeste personages zijn ook nog eens overduidelijk overgesproken. In het geval van het jongetje Paolo zelfs door twee verschillende mensen. De montage is minstens net zo erbarmelijk als de omstandigheden van de inwoners in de film.

En dat is goed! Met de juiste mindset – laten we zeggen met die van iemand die heel moe is – kan je echt genieten van een slechte film als deze. Jawel, Avalanche is zo slecht dat ie goed is. Het verhaal is stupide, de personages zijn karikaturen, de special effects zijn tragisch, stock footage vliegt je om de oren en iedereen is slecht overgesproken. Wat wil je nog meer?

Een goede film? Helaas, dat zit er niet in. Zelfs als kinderfilm kan dit eigenlijk niet. Maar het is eens zo effectief als reclame voor een reis naar de Alpen. Daaro wonen immer vriendelijke mensen en hoef je niet echt te vrezen voor lawines. Als je maar geen chocolaatjes steelt zal je niet snel in de problemen komen, hoewel die Oostenrijkers nog verrassend vergevingsgezind zijn.

[Avalanche  | TV]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Cinematiek!

Geef een reactie

