High op sterrenstof

CI SMGaIk mag dan wel hopeloos achterlopen op de laatste gametrends, maar dat betekent niet dat ik af en toe geen goede games meepik. Zo probeer ik nog steeds met kunst en vliegwerk door mijn Wii backlog heen te werken. Niet alles in mijn kast blijkt even leuk, maar soms kom je ook een parel als Super Mario Galaxy tegen.

Toen de Wii nog een actueel modeverschijnsel was nam ik de populariteit van Galaxy altijd voor lief. Ik had in die tijd nauwelijks tijd voor console games vanwege een drukke baan, en het hele idee van een 3D Mario game sprak me ook niet echt aan. Super Mario 64 was wel leuk en aardig, maar ik miste bij deze klassieker altijd de finesse waar de 2D games bekend om stonden.

Toch had ik Galaxy ooit uit een budgetbak in Duitsland gevist, met de achterliggende gedachte dat al die Game of the Year nominaties wellicht niet geheel zonder reden zouden zijn. En nou blijkt dat ik een enorme sukkel ben geweest, want deze game maakt de hype helemaal waar. Dit is het soort ervaring waarvoor je eigenlijk tijd vrij zou moeten maken.

Uiteraard neem je weer controle over Mario, die als zwartklusser nog zeer bedreven is in het terugvinden van ontvoerde vrouwen. Bowser is er weer eens met Mario’s meisje Peach vandoor gegaan, maar deze keer krijg je hulp uit onverwachte hoek. Een andere blondine genaamd Rosalina nodigt Mario namelijk uit om een ritje te maken op haar ruimteschip, wat hij wel ziet zitten.

Super Mario Galaxy1

De zon gaat natuurlijk niet voor niks op, en Mario krijgt van Rosalina de opdracht alle verloren sterren van het universum terug te vinden. Vrouwen, sterren, het zal Mario om het even zijn; dit is een klus die hij kan klaren. High op testosteron free-divet hij vervolgens van de ene planeet naar de andere, zonder zich zorgen te maken om een ruimtepak ofzo.

Ach ja, wat heeft realisme ook te zoeken in dit soort games? Nintendo heeft haar roots als speelgoedmaker nooit echt verloochent, wat je keer op keer terug ziet in hun games. Mario en zijn vijanden hebben iets aaibaars, en ook de manier van spelen is meer gericht op plezier hebben dan een serieus of betekenisvol verhaal vertellen. Voor deze aanpak valt zeker wat te zeggen, des te meer als het zo heerlijk is uitgevoerd als hier.

Elke wereld die je bezoekt is een minuscule planeet, en je bent vrij om deze in alle richtingen te verkennen. Galaxy is hierdoor een van de weinige echte 3D games, want Mario is niet gebonden aan een specifieke as van beweging. Dit zorgt voor de nodige ongebruikelijke camerastanden, maar na een korte periode van wennen zal Mario precies doen wat jij van ‘m verlangt.

De game introduceert behalve een echte 3D wereld ook nog een aantal andere nieuwe elementen, zoals unieke power-ups, creatieve bazen, een nieuwe wereldstructuur en de meest gelikte besturing die ik in jaren heb ervaren. Een traditionele actiegame op de Wii met goede besturing, bestaan die ook dan? Blijkbaar wel, hoewel de Classic Controller Pro alweer buiten spel wordt gezet.

Super Mario Galaxy2

Gelukkig ligt de Nunchuck controller heerlijk in de hand en bestuur je Mario zonder problemen. Hij gaat moeiteloos van uitdaging naar uitdaging en je hebt geen moment het idee dat je slechts een halve controller in de hand hebt. De Wiimote voegt hier de mogelijkheid aan toe om op het scherm te richten en sterretjes te schieten, of om snel te schudden voor een spin aanval.

Ergens zijn de mogelijkheden die de afstandsbediening mogelijk maakt een erg transparant excuus om dit apparaat door je strot te drukken, maar feit is dat de Wiimote functies vrijwel nooit mislukten als ik ze nodig had. Toch voelt het een beetje geforceerd aan, zoals in wel meer games op het systeem waar traditionele besturing achterwege is gelaten.

Maar dit is slechts een klein puntje van kritiek, want de game staat verder als een huis. En niet zomaar een rijtjeshuis ergens naast een industrieel gebied. Dit is het penthouse bovenop een luxe wolkenkrabber in de rijkste wijk van de stad, verheven boven middelmaat. Een game van deze status verdiende dan ook iets extra’s, wat het kreeg in de vorm van een georkestreerde soundtrack.

Kosten nog moeite zijn bespaard op de muziek, zodat elk level wordt begeleid door een geïnspireerd orkest. De ene keer krijg je een Star Trek vibe, de andere keer waan je je in een klassieke Mario game. De muziek is een genot om naar te luisteren en geeft de game een toepasselijk gevoel van grandeur.

Super Mario Galaxy4

Minstens net zo rijk als de muziek is de omvang van het avontuur. Per level kan je een ster verzamelen, en hoe meer je er verzamelt hoe meer plekken je opent in Rosalina’s ruimteschip. Dit heeft al snel een opstapelend effect, zodat er altijd wel een nieuw leveltje is om te spelen, of een uitdaging die je nog niet hebt gedaan. In totaal zijn er 120 sterren om te verzamelen, waarna je de mogelijkheid krijgt om alles met Luigi nog een dunnetjes over te doen.

Zodoende biedt Galaxy niet alleen kwaliteit, maar ook de nodige kwantiteit. Ik deed er zelf in ieder geval meerdere maanden over voordat ik een beetje verzadigd raakte en de knoop doorhakte om het definitief “uit te spelen”. Dat kon natuurlijk ook veel sneller, maar voor mensen met wat minder vrije tijd is dit een ideale game om elke dag twee a drie sterren te halen en het dan weer uit te zetten.

Tijdens het spelen betrapte ik me er trouwens vaak op dat ik dacht: “wow, dat ze dit in de game hebben gestopt.” Dit waren momenten van onverwachte creativiteit of simpelweg gave special effects als Mario weer eens van planeet naar planeet vloog. Ik kan je garanderen dat ik die gedachte de laatste jaren niet vaak heb gehad als het op games aankomt.

Wat mij betreft kan Galaxy zich dan ook meten met klassiekers als Super Mario World en Yoshi’s Island. Het is een moderne blauwdruk voor 3D platformgames en onttroont makkelijk Mario 64 als de beste 3D Mario game. Dit is het soort ervaring waar je graag even tijd voor maakt, zodat je toch nog die ene ster extra kan winnen.

Weet je wat, dit is niet alleen een goede game, dit is een meesterwerk. Zo, ik heb het gezegd. Het grappige is dat het vervolg minstens net zo geliefd lijkt te zijn. Het zal nog wel even duren voordat ik daar aan begonnen ben – laat staan heb uitgespeeld – maar ik heb het voorgevoel dat ik weer ga genieten als het zover is.

[Super Mario Galaxy | Wii | Regio: Europa]

Super Mario Galaxy3

Screenshots gesourced via Mobygames.com

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

