Tijd om te bouwen

CI SuMaMaDie 100+ uur die ik in Super Mario Maker heb gestoken krijg ik nooit meer terug. Dat moet ik accepteren. Achteruit kijken heeft geen zin, dus dan maar de blik vooruit. Maar wat zie ik in de toekomst? Oneindig veel nieuwe Super Mario levels, waarvan een boel door mijzelf gemaakt.

Met Super Mario Maker heeft Nintendo mij eindelijk overtuigd van het bestaansrecht van de Wii U. Tot voor kort zou je me hooguit aantreffen met zo’n tablet controller als iemand Game & Wario had opgezet, maar de boys in Japan wisten met Mario Maker mijn gevoelige snaar te raken. En hoe! Ik doe al weken niks anders dan hopeloos Shigeru Miyamoto imiteren.

Nou ben ik hier natuurlijk niet bijzonder goed in. Ik heb zijn Aziatische looks niet, het ontbeert me ook wel eens aan zijn eeuwige opgewektheid en ik kan ook niet zeggen dat ik voor een beursgenoteerd Japans bedrijf werk. Duidelijk een gevalletje van een off-brand Miyamoto, maar ik deel wel zijn enthousiasme als het op Mario aankomt. En dat is toch het belangrijkste.

Ik ben ondertussen de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik die stomme tablet in het stopcontact heb moeten steken omdat ie weer eens helemaal leeg was. Echt onder de indruk van de accu in dat ding ben ik niet, maar het faciliteert wel mijn allerjongste wens om ooit zelf een Mario game te maken. En dus accepteer ik het als een noodzakelijk kwaad.

Mario Maker1

En ergens is die unit ook wel handig, want het komt uit het tijdperk dat stylussen (styli?) nog werden gebruikt. Zelf een level in elkaar flatsen via het touch screen is nog best priegelwerk, dus zo’n stylus werkt beter dan dikke mensenvingers. Gewapend met deze plastic prikker kan je aan de slag om levels naar eigen inzicht in te richten, en alleen je fantasie en de software beperkingen houden je hierbij tegen.

Ik heb uiteraard al een paar meesterlijke levels gemaakt, variërend van simpele wereld 1-1 introlevels tot labyrintachtige gangenstelsels en gemene baaslevels. Ik heb zelfs een level opgedragen aan Shinobi III, simpelweg omdat de skillset van New Super Mario Bros. acrobatische praktijken makkelijk mogelijk maakt.

Maar ik ben niet alleen in de wereld. Met mij heeft ook een hele schare andere Mario fans de Wii U ontdekt, waardoor er een levendige community is ontstaan. In de zogeheten Course World kan je je eigen levels delen en die van andere mensen spelen. Hier leeft een verslavende metagame, want andere mensen kunnen jouw levels van sterren en commentaar voorzien.

Elke dag kijk ik even of mensen mijn levels nog hebben gespeeld, hopend op positieve feedback. Hoe meer sterren je hebt hoe meer levels je zelf kan uploaden, dus er is zowaar een mechanisme dat kwaliteit waarborgt. Tenminste, in theorie. Feit is dat niet iedereen een begenadigd level ontwerper is, en soms vraag je je af waarom die sadisten ooit de game hebben gekocht.

Mario Maker2

Gelukkig kom je zo nu en dan ook een level tegen van een getalenteerde ontwerper. Momenteel is mijn favoriet niemand minder dan Koji Igarashi, die in zijn vrije tijd nog zeer bedreven is in het omzetten van Castlevania levels naar Mario levels. Je vraagt je af waarom deze gast niet bezig is met de ontwikkeling van zijn nieuwe game Bloodstained, maar ik klaag niet.

Nintendo heeft ook op het fenomeen van bekende makers ingesprongen door Event Courses te introduceren. Hier worden levels van specifieke “beroemdheden” geupload, compleet met een promopraatje. Echt indrukwekkend zijn deze levels vooralsnog niet, maar het is natuurlijk slechts een kwestie van tijd totdat je een Miyamoto level o.i.d. tegenkomt.

Tot die tijd is het echter aan mij om mijn eigen plekje in de geschiedenis van Super Mario te veroveren. Ik heb het ondertussen zo vaak gespeeld dat ik het design gedeelte graag van de tablet los zou willen koppelen. Hoe lekker zou het niet zijn om levels te ontwerpen op een smartphone, en ze dan later op de Wii U los te laten in het wild?

Mario Maker3

Ik geloof dat ik op de muziek vooruitloop, maar Mario Maker is zo’n flexibele software dat ik het een lang leven zie hebben na de Wii U. De interface is geschikt voor elk systeem met een touch screen of muis en de Mario ervaring is zo tijdloos dat het nog een paar decennia mee kan gaan. Vooral als Nintendo de software update om het nog completer te maken.

Want waar is het Super Mario Bros. 2 thema? Of vijanden als Charging Chuck, Boom Boom en de Koopa Kids? Er ontbreken zoveel klassieke Mario elementen dat de software eerlijk gezegd een beetje incompleet aanvoelt. Wat er wel is werkt uitstekend, maar het is niet zo dat dit nu al de ultieme Mario Maker software is.

Ach ja, ik moest maar eens verder gaan met een nieuw level maken. Al die tijd die ik op de PC doorbreng om dit verhaal te typen is regelrecht onproductief te noemen! De tablet zit lekker in het stopcontact, dus die zal het zeker doen. Dat wordt weer genieten…

[Super Mario Maker | Wii U | Regio: Europa]

Mario Maker4

Screenshots gesourced via Nintendolife.com

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

