Terug op het oude nest

FlickyJe zou maar jarig zijn geweest in 1991 en van je ouders Flicky voor de Mega Drive cadeau krijgen. Sonic maakte het pad vrij voor allerlei andere beestjes, maar dat betekende natuurlijk niet dat je als fan op zomaar elk ander huisdier zat te wachten. Nee, je feestje zou goed verpest zijn als je Flicky had gekregen.

Gelukkig was bovenstaand scenario mij altijd bespaard gebleven. Het domste wat ik ooit heb gedaan in de zoektocht naar een leuke mascotte game was Bubsy huren in de videotheek. Niet het beste weekend uit mijn jonge leven, maar zeker ook niet het slechtste. Met Flicky maakte ik pas dit jaar echt kennis, hoewel het aanvoelde alsof ik ‘m al jaren kende.

Het ding met dit blauwe vogeltje is namelijk dat de gelijknamige game ook in 1991 al hopeloos verouderd was. Het voelt aan als iets dat op de MSX of als launchtitel van de NES had moeten uitkomen, en met goede reden. Het is namelijk een port van een oeroude arcadegame, alleen maar opnieuw uitgebracht zodat Sega hun catalogus een beetje kon spekken.

Wie destijds een moderne consolegame verwachte kwam dan ook behoorlijk bedrogen uit. Flicky stamt uit het tijdperk van voor Super Mario Bros. en heeft zodoende een onoverbrugbare achterstand op zijn tijdgenoten op de Mega Drive. Wellicht dat het daarom eerlijker is om het te beoordelen op wat het wel is, in plaats van wat het niet is.

Flicky

In 48 levels moet je als het vogeltje Flicky een aantal kuikens redden door deze naar een uitgang te loodsen. Je waant je moeder de gans als je een kuiken aanraakt, want deze pluizige beestjes zullen je overal volgen. Hoe meer je er in één keer naar de uitgang brengt hoe meer punten je krijgt. Dit is belangrijk, want alleen met punten scoren kan je extra levens krijgen.

Om het je lastig te maken is elk level voorzien van twee kattenmanden, waaruit speelse poezen en een hagedis komen. Deze kunnen je kuikens loskoppelen van de groep en, nog vervelender, bij contact met Flicky zelf verlies je een leven. Rustig maar kinderen, de poezen willen alleen maar spelen met hun vriendjes en niet de lieve vogeltjes opeten.

De actie vind plaats op een enkel scherm, dat oneindig naar links en rechts kan scrollen. Het is een heel eenvoudige opzet, hoewel het best lastig is om de game uit te spelen. Vroeg of laat zal zo’n kat je toch te pakken krijgen, en omdat er geen continues zijn is elke verloren Flicky er eigenlijk eentje teveel. Extra levens heb je ook niet snel bij elkaar gescoord, dus verwacht een game vol ouderwetse arbeid en frustratie.

Grafisch stelt het natuurlijk niet veel voor, met eentonige achtergronden en simpele platforms. Kuikens met een zonnebril geven de game nog een beetje karakter, maar dit zijn niet het soort graphics waarvoor je een Mega Drive in huis haalde. Hoewel ik dat jaren 80 arcadegame gevoel dat de game uitstraalt ergens ook weer wel kan waarderen.

Flicky

De vraag die de game vooral bij me oproept is waar Sega zo lang wachtte met het porten ervan. Het had niet misstaan als een launchtitel, hoewel je het eerder op het Master System zou verwachten. De originele arcade release kwam immers in 1984 uit, en was in 1991 als losstaand product eigenlijk niet te rechtvaardigen. Had het op z’n minst gebundeld met Columns o.i.d.

Maar verouderd of niet, iemand heeft het vogeltje bij Sega duidelijk in het hart gesloten. Flicky was een graag geziene gast in Sonic games, en kreeg een prominente rol in Sonic 3D: Flickies’ Island. Hij wist uiteindelijk zijn weg ook naar andere games te vinden, en deze Flicky game zou een vaste gast op Sega ROM compilaties worden.

In die laatste rol doet de game het een stuk beter dan als losstaande release, hoewel de leeftijd het meer dan ooit parten speelt. Zo interessant is Flicky nou ook weer niet, en als ik een toffe arcadegame wil spelen dan heb ik altijd nog mijn Taito collecties. Wel kan ik weer een curiositeit van mijn Sega lijstje afvinken zonder dat het me al te veel ellende bezorgde. Laat ik daar dan maar dankbaar voor zijn.

[Flicky | Genesis | Regio: Amerika]

Flicky

Screenshots gesourced via Mobygames.com

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

