Geheime film infiltreert bioscoop

Spooks - The Greater GoodHet jaar is nog niet voorbij, maar nu al staat vast dat een van de grootste mysteries van 2015 is hoe een verfilming van de Britse serie Spooks in de bioscoop kon verschijnen. Van een programma dat vooral mannen boven de 50 aanspreekt hoef je geen volle zalen te verwachten, hoewel dat de makers van Spooks – The Greater Good duidelijk niet tegenhield.

Tot grote teleurstelling van mijn vader was ik de film niet samen met hem gaan kijken in de bioscoop. Als groot fan van dit soort Britse series was hij maar al te graag met zoonlief naar de bios gegaan, maar helaas voor hem draaide de hele film überhaupt niet in de lokale bioscoop. Gelukkig duurde het niet al te lang voordat ie het ook gewoon thuis kon kijken.

En laten we eerlijk zijn, daar hoort Spooks waarschijnlijk ook thuis. Aan de ene kant is het natuurlijk een droomscenario voor de trouwe fans dat ze na tien seizoenen verwend werden met een film, maar aan de kant is het ook zo’n niche productie dat de gemiddelde bioscoopganger er niet warm voor zal lopen.

Maar laat ik je eens iets geks vertellen. Hoewel ik geen enkele aflevering van de serie heb gezien viel de film mij als leek totaal mee. Natuurlijk is er een meerwaarde die alleen maar door fans van de serie gewaardeerd kan worden, maar tijdens het kijken bekroop me nooit het gevoel dat ik naar een productie voor ingewijden zat te kijken.

De makers wisten dit voor de hand liggende probleem te omzeilen door oudgediende Peter Firth te koppelen aan Game of Thrones lieveling Kit Harington. Nou zou ik niemand aanraden om voor laatstgenoemde naar de bioscoop te gaan – flutproducties zijn zijn handelsmerk – maar hij doet het zo slecht nog niet als de voormalig MI5 agent Will Holloway.

De aanwezigheid van Harington biedt de film de gelegenheid om los van de serie te opereren. Harington probeert samen met Firth te achterhalen wie MI5 van binnenuit probeert te saboteren, terwijl ze allebei worden opgejaagd. De gedachte is dat het Britse MI5 in een kwaad daglicht wordt gesteld, zodat het noodgedwongen functies moet overhevelen naar de Amerikaanse CIA.

Men mocht wat mij betreft zeker dieper ingaan op de politieke intrige achter dit complot, maar de langzame actiefilm die we in plaats van dat krijgen gepresenteerd is verder prima uitgewerkt – zij het een beetje voorspelbaar. Het plot beweegt van A naar Z, met een paar matige twists en onnodige sterfscènes – ongetwijfeld om fans van de serie mee te kwellen.

Zoals je mag verwachten van een cast die deels al jaren op elkaar ingespeeld is is het acteerwerk prima. Harington voelt een beetje als een buitenbeentje aan, maar gezien zijn rol is dat verder niet zo erg. Wel jammer is het dat zijn range als acteur nog steeds niet veel dieper gaat dan Jon Snow kruipt in de huid van personage X, maar zoiets kan je van te voren verwachten.

Een aangename verrassing was Tim McInnerny, die als de baas van MI5 opdook. Tijdens het kijken had ik al het gevoel dat ik die markante kop ergens eerder had gezien, en natuurlijk was dat ook zo. Hij is nauwelijks herkenbaar, maar dit is toch echt dezelfde man die ooit Percy en Captain Darling in de legendarische komedie Black Adder speelde. Hij doet het best goed als keiharde eikel in Spooks, dus wat mij betreft is hij nog steeds een held.

Met een kijktijd van pak ‘m beet 100 minuten is de film ook geen seconde te lang. Sterker nog, voor fans is het waarschijnlijk aan de korte kant, want Firth en Harington slokken het gros van de screentime op. Ik kan me voorstellen dat die-hard fans liever wat meer ruimte voor hun favoriete personages hadden gezien, maar dat is natuurlijk het noodlot van een serie die als film een groter publiek moet aanspreken.

Maar goed, het is hoe dan ook geen verkeerde film. Verwacht geen Hollywood productie, maar gewoon een degelijke Britse thriller. Iets dat net zo goed een tv film had kunnen zijn eigenlijk, maar genoeg persoonlijk heeft om ook non-fans te kunnen vermaken. Vermoedelijk is het ook een geweldig Vaderdag cadeau.

[Spooks – The Greater Good | Blu-Ray | Regio: 2]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Cinematiek!

Geef een reactie

