Pijn aan je oren en vingers

Guilty Gear XX Accent Core Plus RZeg Guilty Gear X en ik zeg dolfijnen, transgender nonnen en heavy metal heksen. Zeg Guilty Gear XX Accent Core Plus R en ik zeg dat dit een verdomd vage naam is voor een verdomd goede vechtgame die ik op mijn Playstation Vita heb staan.

Voor wie niet bekend is met de serie slaat de combinatie woorden en letters in de titel letterlijk nergens op. En dat is niet vreemd, want de Guilty Gear games zijn maar moeilijk te doorgronden. Gelukkig is het enige wat je moet weten dat Guilty Gear XX garant staat voor wilde actie. De geest van Rock ‘n’ Roll gevangen in een vreemde Japanse vechtgame, die maar één X is verwijderd van iets heel ongebruikelijks.

Met de Guilty Gear games wist ontwikkelaar Ark System Works eind jaren 90 zowaar een subgenre te creëren, dat vaak denigrerend “anime fighters” wordt genoemd. Het is niet eens moeilijk om te zien waarom dit het geval is, want de personages komen bij vlagen wel degelijk een tikkeltje Japans op de verkeerde manier over en de actie op het beeldscherm is af en toe onnavolgbaar.

Maar laat je vooral niet door je vooroordelen intimideren. Guilty Gear is zowel speltechnisch als qua presentatie niet direct toegankelijk voor een groot publiek, maar onder een dikke laag schreeuwerige make-up gaat een soepele vechtgame schuil die zich makkelijk kan meten met de Marvel vs Capcom games van Capcom.

GGXXACRP

En hoe kan dat eigenlijk ook anders? Guilty Gear X kwam in 2000 uit in de Japanse speelhallen en is sindsdien beetje bij beetje vernieuwd en verbeterd. Ark System Works tilde iteratief design naar nog schandaligere hoogtes dan Capcom ooit durfde met Street Fighter II, met als resultaat een vechtgame die kan bouwen op zo’n dertien jaar aan ontwikkeling.

Het is dan ook geen verrassing dat Accent Core Plus R erg goed in elkaar zit en barst van de content. Om te beginnen is er een rooster bestaande uit 25 speelbare personages. Deze spelen in de regel allemaal erg verschillend en er is ook de mogelijkheid om met varianten met oudere movesets te spelen.

Alsof de verschillende speelstijlen van de personages al niet genoeg was dan is er ook het vechtsysteem zelf. De kern van de game is wellicht nog het minst toegankelijke van het hele pakket, want als virtuoze schilders heeft men hier laag op laag aan spelmechanica op elkaar gestapeld. Op het eerste gezicht lijkt de game op een wilde variant van Marvel vs Capcom, maar wie dieper graaft komt complexe systemen tegen die je niet één, twee, drie zal meesteren.

Mooi meegenomen dus dat de besturing erg lekker werkt op de Vita. De d-pad zal je geen moment in de steek laten en er is niet eens een noodzaak om het touchscreen te gebruiken, hoewel dit optioneel wel mogelijk is. Ik had er in ieder geval weinig moeite mee om allerlei flitsende combo’s op het scherm te toveren, hoewel ik wel moet bekennen dat na langere tijd intens spelen de vorm van de Vita zelf voor lichte kramp zorgde.

GGXXACRP

Wat voor veel spelers ongetwijfeld flink balen zal zijn is het gebrek om de game online te spelen. Dit is zelfs op de Vita tegenwoordig een standaard optie in multiplayer games, dus het gebrek hieraan valt wel degelijk op, des te meer omdat dit verder een ultieme versie van Guilty Gear XX is. Persoonlijk vind ik dit geen dealbreaker, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo coulant is.

Om dit gebrek een beetje op te vangen zijn er diverse extra speelmodi. Zo is ad-hoc multiplayer uiteraard wel mogelijk. Verder zijn er de gebruikelijke modi als Arcade Mode, Story Mode, Survival, Training en Mission. Ook het zogeheten M.O.M keert terug, waarin je tijdens gevechten zoveel mogelijk medailles uit je tegenstander moet zien te slaan.

Genoeg variatie dus om met je favoriete personages de tijd mee door te komen. Het enige wat men er nog bij had kunnen doen – behalve online multiplayer natuurlijk – is de beat ‘m up game Guilty Gear Judgment die op de Playstation Portable was uitgekomen. Wellicht dat dat nog achter de hand wordt gehouden voor een latere revisie.

Een mooie bijkomstigheid van Accent Core Plus R op de Vita spelen is dat het er echt geweldig uitziet. Het ontwerp van de personages zal niet naar ieders smaak zijn, maar ze spatten wel van het scherm af. Speel deze game op een OLED model en de game komt tot leven als nooit tevoren. En dat ook nog eens met minimale ghosting. Een beter huwelijk is waarschijnlijk niet te verzinnen.

GGXXACPR

Als er al een negatief puntje aan de presentatie zit dan is het dat de personages wel heel praatgraag en schreeuwerig zijn. Vooral May en haar dolfijnaanvallen zijn een aanslag op je cognitieve vermogen, dus wellicht dat het raadzaam is om niet met het volume op max te spelen. Maar aan de andere kant hoor je dan de geweldige soundtrack niet, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Ondanks de soms schreeuwerige presentatie is Accent Core Plus R een game voor de echte liefhebber. Voor iemand die gewoon een dijk van een vechtgame wilt spelen. Je hebt er niet eens een Vita voor nodig, aangezien het uiteraard ook op andere systemen is te verkrijgen. Het is het resultaat van dertien jaar polijsten aan een toch al goede game, met als voorspelbaar resultaat een heerlijk eindproduct.

[Guilty Gear XX Accent Core Plus R | Playstation Vita | Regio: Amerika]

GGXXACRP

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Pijn aan je oren en vingers

  1. Pingback: Terug in de ring | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s