Wie zullen we eens opbellen?

Ghostbusters IIWie op zoek is naar een echte curiositeit op de GameBoy hoeft niet verder te kijken dan Ghostbusters II. Uitgegeven door Activision en gemaakt door HAL Laboratory kruip je in de huid van een van de ghostbusters en mag je spoken vangen. Een game die Bill Murray en de makers van Kirby samenbrengt, dat klinkt goed.

Dit is echter een GameBoy game, met een filmlicentie nog wel, dus je weet van te voren dat je er eigenlijk niet heel veel van mag verwachten. Hoewel het feit dat het door HAL Laboratory was gemaakt natuurlijk in zijn voordeel spreekt. En zo’n Japanse blik op een Amerikaanse film kan natuurlijk verrassend uitpakken.

Dat maakte ik mezelf in ieder geval wijs toen ik de game op een willekeurige dag op Marktplaats zag staan. In de praktijk blijkt het een veel te simpele game te zijn om lang je aandacht erbij te houden – hoewel het ook erger had gekund, niet in de laatste plaats omdat het bronmateriaal zelf ook niet heel bijzonder was.

Je bestuurt in de game niet een, maar twee ghostbusters. Ernie Hudson hing er in de films maar altijd een beetje bij, dus ik nam het op me om hem ter compensatie altijd in mijn team te stoppen, vaak met Bill Murray als zijn partner. De ghostbuster die je direct stuurt schiet de typerende plasma straal en de naloper kan de spookval activeren.

GBII1 GBII2

Er zit geen multiplayer in de game, dus deze set-up is eigenlijk een beetje onnodig. Je partner kan immers ook geraakt worden door spoken, en wilt ook nog wel eens in achtergrondobjecten blijven hangen. Als je niet strak de regie neemt over je favoriete acteurs loop je dus al snel achter de feiten aan.

Gelukkig is de game allerminst complex qua opzet. Je begeeft je op drie locaties die losjes op de film zijn geïnspireerd en moet op verschillende verdiepingen alle spoken verwijderen. De actie is topdown en is goed te volgen op het kleine scherm. De achtergronden zijn verrassend gedetailleerd, maar omdat alle personages en monsters duidelijk getekend zijn vallen ze goed op in de drukte.

Tijdens het (korte) avontuur kom je ook nog je collega’s tegen, die je af en toe een health item geven of een nieuw wapen. Denk hierbij aan vlammenwerpers en spookvangers die de monsters in één keer opzuigen. Je vraagt je af waarom de ghostbusters deze items niet gebruikten in de gelijknamige film, want de Vigo en co verdwijnen als sneeuw voor de zon als ze in contact komen met de extra wapens.

De game wordt tegen het einde nog best venijnig en vereist zelfs wat goede ouderwetse memorisatie. Of je daar tegenwoordig nog geduld voor hebt is nog maar de vraag, want het einde van de game mag best een anticlimax genoemd worden. Net zoals de carrière van Rick Moranis – die overigens niet speelbaar is hier.

GBII3 GBII4

Wie toch de onverklaarbare drang heeft om in de huid van Rick Moranis te kruipen doet er goed aan om de NES versie van deze game eens te checken. De titel New Ghostbusters II is niet alleen handig om het te onderscheiden van de andere Ghostbusters II game op de NES, maar het toont ook aan dat het een nieuwe versie van deze game is – met meer speelbare personages, meer levels en een iets andere structuur.

Het maakt de GameBoy versie een beetje overbodig, hoewel het uiteindelijk wel twee verschillende games zijn. Maar overbodig of niet, dit zijn nou het soort curiositeiten die de oude GameBoy catalogus interessant houden. Een game gebaseerd op een Amerikaanse film, ontworpen door hetzelfde Japanse bedrijf dat niet veel later Kirby’s Dream Land zou uitbrengen. De achtergrond is minstens net zo interessant als de game zelf.

[Ghostbusters II | GameBoy | Regio: Europa]

GBII6 GBII5

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s