Nieuwe generatie van vampierjagers

Castlevania - The New GenerationCastlevania – The New Generation is de beste Castlevania game op de Mega Drive. Het is tevens de enige Castlevania game op de Mega Drive. Gelukkig zal je er ook niet meer nodig hebben, want het vergeten neefje van de serie omarmt zowel zijn Castlevania-heid als zijn Mega Drive-heid.

Het mooie aan The New Generation is dat men deze subtitel vrij letterlijk opvatte. De game speelt rond de Eerste Wereldoorlog af en tijdens het spelen verken je beetje bij beetje Europa. Tegelijkertijd introduceert het twee nieuwe speelbare personages, waarvan eentje een afstammeling is van een personage uit Bram Stokers Dracula boek.

Inderdaad, met deze game probeerde Konami zowaar hun eigen vampierserie – dat ooit begon als een videogame variant op oude monsterfilms – te koppelen aan het bekendste boek over Dracula. De hoofdpersoon is ditmaal geen lid van de Belmont clan, maar John Morris, zoon van vampierjager Quincy Morris uit het boek. Dat John verder net zo speelt als een typische Belmont is natuurlijk aan toeval te wijten.

De andere held is de grote onbekende Eric Lecarde. Waar John nog een stoïcijnse vampierjager is valt Eric al een stuk meer op. Zijn lange lokken wapperen vrij in de wind en hij gebruikt een ongebruikelijke speer als wapen. Beide figuren spelen redelijk verschillend, waardoor je meteen terug moet denken aan Castlevania III op de NES, waarin je maar liefst vier strijders tot je beschikking had.

Ondanks dat de Mega Drive game “slechts” twee personages heeft is het zeker geen halfbakken ervaring. The New Generation stamt uit een tijdperk waarin Konami flink experimenteerde met de Castlevania serie, en vrijwel elk systeem onder de zon trakteerde op zijn eigen vampiergame. Van het viertal uit deze fase – waar ook Super Castlevania IV, Rondo of Blood en Castlevania X68000 tot behoren – is geen één zo uniek als deze.

Zo hebben John en Eric nog de nodige onderscheidende manoeuvres. John kan zijn zweep tegen plafonds aanslaan en vervolgens als een echte Tarzan door de lucht swingen. Eric kan daarentegen zijn speer in meerdere richtingen steken, een spinnende aanval doen en een variant op polsstok hoogspringen doen waarmee hij een high-jump doet.

Omdat de heren hun eigen unieke manier van transport hebben kunnen ze ook unieke routes in de levels nemen. Wat dit betreft zijn er vage hints van Rondo of Blood herkenbaar, hoewel het concept van meerdere routes in één level in die game beter uitgewerkt zou zijn. Het is hoe dan ook van meerwaarde, want playthroughs hebben met elk personage iets anders te bieden.

Een meer cosmetische verandering is het feit dat de typische hartjes die uit de kaarsen vallen achterwege gelaten zijn. The New Generation draait op andere valuta, in de vorm van kristallen. Deze functioneren verder hetzelfde als de bekende hartjes, maar het is wel zo’n klein detail waaruit op te maken valt dat de makers de game waar mogelijk zo anders mogelijk wilden maken.

En hoewel er genoeg anders is, is er ook een heleboel helemaal niets veranderd. Want dat munitiedepot in Duitsland, is dat eigenlijk niet gewoon een clock tower level? Tuurlijk. En in Rome, als je lastig wordt gevallen door harpies, dat is toch precies waar Castlevania om bekend staat? Ondanks de literaire en historische inslag van de game is dit nog altijd op en top de monsterfilm videogame die je van de NES kent.

Wat overigens ook onmiskenbaar is zijn de vele technologische gimmicks die door de hele game worden gebruikt. Super Castlevania IV wordt vaak in de zeik genomen vanwege een handjevol levels waarin de unieke effecten van de Super NES worden gebruikt, maar The New Generation is in principe een aaneenschakeling van dergelijke setpieces.

Bazen zijn doorgaans opgemaakt uit losse sprites om zo vloeiende animatie te bewerkstellen, water scrolt omhoog en omlaag in level 2 met een reflectie effect, de toren van Pisa swingt rustig heen en weer, en het laatste level is letterlijk in stukjes opgeknipt. Ik vind dit overigens allemaal prima, want het geeft de game alleen maar meer karakter.

Grafisch ligt de stijl ergens tussen Super Castlevania IV en Rondo of Blood. De sprites zijn allemaal wat strakker ontworpen dan in de Super NES game, maar het ontbeert The New Generation wel aan het bonte kleurgebruik uit Rondo. De game heeft verder geen last van technische haperingen, waardoor slowdown en dergelijke nauwelijks voorkomen.

Minder indrukwekkend is de PAL conversie. Deze is technisch redelijk goed gelukt, maar gaat helaas gebukt onder zelfcensuur. In de Amerikaanse en Japanse varianten – respectievelijk genaamd Bloodlines en Vampire Killer – komt beduidend meer bloed voor, maar Konami of Europa dacht blijkbaar dat de tere kinderzieltjes in Europa dat niet aankonden.

Het is niet zo drastisch als wat ze met Probotector hadden gedaan, maar het is wel opvallend dat een game over een bloedzuigend monster wordt ontdaan van bloederige beelden. Een vreemde keuze, des te meer als je bedenkt dat de harpies en Medusa wel gewoon hun voorgevel laten zien. Preuts was men bij Konami niet, dus het zal wel weer met die Mortal Kombat controverse te maken hebben.

Door de censuur en het feit dat de PAL versie uiteindelijk wel de PAL versie is, is de Amerikaanse variant Bloodlines wat mij betreft met stip de beste manier om deze game te ervaren. Helaas is het door de jaren heen in marktwaarde gestegen, waardoor je nog de beurs moet trekken om een fysiek exemplaar in je Mega Drive te krijgen.

Voor zover ik weer is The New Generation nooit opnieuw uitgegeven op een digitale service, dus het kan nog wel eens lastig worden om emulatie te vermijden als je de game liever digitaal speelt. Probeer het echter zeker te spelen, want het is een reuze vermakelijke actiegame. Het mist wellicht het strakke design uit Rondo of Blood, of de toegankelijkheid van Super Castlevania IV, maar als je er aan begonnen bent laat je pas los tot de laatste vleermuis op de grond ligt.

[Castlevania – The New Generation | Mega Drive | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s