Een vliegende schroothoop

Super Thunder BladeVroeger, toen waren helikopters de shit. Geen televisieserie was compleet zonder een helikopter verschijning, met als hoogtepunt natuurlijk die goede oude Airwolf. Videogames konden niet achterblijven en Sega trakteerde ons bij de lancering van de Mega Drive nog op Super Thunder Blade, dat een ongelofelijke schijtgame was.

Oké, dat zijn misschien harde woorden, maar laten we eerlijk zijn, soms pakt een game nou eenmaal niet zou uit als gehoopt. Super Thunder Blade is een rail shooter in dezelfde stijl als games als Space Harrier, alleen speel je hier als een helikopter die wel heel gemakkelijk uit de lucht wordt geschoten.

Nou is Super Thunder Blade een beetje een ironisch gekozen naam, want deze game komt bij lange na niet in de buurt van Thunder Blade, de arcade game waar het losjes is op gebaseerd. De originele game kwam in 1987 uit in de speelhallen en wist nog het nodige zakgeld van kinderen te ontfutselen met zijn gelikte presentatie en helikopter stick als besturing.

Nou ging die stick bij voorbaat een beetje moeilijk worden op de Mega Drive voor slechts één game, maar ook van de presentatie is weinig overgebleven. Beide versies maken gebruik van dezelfde techniek om met sprites een 3D wereld te creëren, maar de console ontbeert het duidelijk aan de oomph om dit overtuigend te doen – waar is blast processing als je het nodig hebt denk je dan.

Het beeld beweegt redelijk schokkerig, waardoor het soms nog best lastig is om in te schatten hoe dichtbij of ver weg het vijandig vuur van je is. Nou moet je sowieso geen moment stil hangen in deze game, maar tijdens het ontwijken van raketten en spervuur laat de visuele diepgang je af en toe in de steek. Wat dit betreft zou het mooi zijn geweest als je continues kon gebruiken, maar iemand moet gedacht hebben dat dit te coulant was geweest.

Des te meer omdat er slechts vier levels zijn, dus ergens is het ook begrijpelijk dat Sega op deze manier de levensduur een beetje probeerde te rekken. Een ideale oplossing was het echter niet, want je helikopter ligt bij de eerste de beste scheet al in de kreukels en zodoende zal je net zo lang vanaf level 1 opnieuw moeten proberen totdat je de hele game hebt gememoriseerd.

Dat was mij te veel moeite, dus heb ik de game uiteindelijk maar met de hulp van savestates in de Sega Genesis Collection uitgespeeld. Zelfs dat ging gepaard met de nodige frustratie, want de game is echt zo ontworpen dat de hand altijd in jouw nadeel is geschud.

Ondanks dat het eigenlijk een aanfluiting van een shooter is moet iemand bij Sega de game hoog hebben zitten, want het wil nog wel eens in compilaties opduiken. Je vraagt je echter wel af waarom, want het mist de bekendheid die andere matige Sega games als Altered Beast en Golden Axe wel genieten.

Interessanter is de Nintendo 3DS versie van het originele Thunder Blade, dat op dat systeem een tweede leven kreeg dankzij een soepele framerate gekoppeld aan een 3D effect. Voor mensen die nog steeds plaats in hun hart hebben voor stoere helikopter actie is dat dan ook bij uitstek een aanrader. Super Thunder Blade kan echter naar het schroot verwezen worden.

[Super Thunder Blade | Genesis | Regio: Amerika]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Een vliegende schroothoop

  1. Pingback: Het hoeft niks te kosten | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s