De Hollanders slaan toe

Black Belt ChallengeNederlands Glorie, moeten we dat koesteren? Ik zeg: niet altijd. Zeker niet op het gebied van games. Natuurlijk zijn er titels als Jazz Jackrabbit en Killzone, die ook buiten Europa bekend zijn. Maar wat te denken van een obscure titel als Black Belt Challenge op de GameBoy Advance? Die ken je waarschijnlijk niet, met goede reden.

Black Belt Challenge is redelijk uniek, al was het maar vanwege het feit dat het een vechtgame van Nederlandse bodem is. De game volgt de tijdsgeest redelijk goed met cartooneske personages met grote hoofden en heeft zelfs een oer-Hollandse meid speelbaar, waarin alle voor de hand liggende clichés zijn verwerkt. Hulde voor dit chauvinisme, maar daar houdt het wel zo’n beetje bij op.

Want ik hoor je al denken: een Nederlandse vechtgame kan toch nooit goed zijn? En dat klopt ook. In de afgelopen jaren is er zowaar een redelijk ontwikkelde vechtscene ontstaan in Nederland, maar aan het begin van dit millennium waren het vooral alledaagse fans als jij, ik en de makers van Black Belt Challenge die dit soort games speelden. Met als gevolg dat ontwikkelaar Lost Boys Games toepasselijk verloren te werk ging.

Deze mannen hadden ongetwijfeld het hart op de goede plaats, maar de game voelt aan alsof je een alpha-versie zit te spelen. De besturing is matig, collission detection is waardeloos en de muziek en geluidseffecten hadden er net zo goed niet kunnen zijn. Als liefhebber van het genre wordt je er niet vrolijk van, en eigenlijk is het een wonder dan een handjevol exemplaren van de game in winkels is beland.

Ondanks het feit dat ik de game nooit aan iemand aan zou raden vind ik het wel enorm tof dat Lost Boys Games een vechtgame hebben gemaakt. Stiekem zou ik graag hetzelfde ooit nog doen, dus om deze reden alleen al heb ik groot respect voor wat deze heren wisten te realiseren – ook al is de game duidelijk nog niet helemaal af.

Want geslaagd eindproduct of niet, dit is toch wel mooi een vechtgame gemaakt door Nederlandse ontwikkelaars en die zowaar een commerciële release kreeg. Dit in een tijd dat de vechtscene in Nederland niet te vergelijken was met die van nu. Toch heb ik het idee dat het in het verkeerde tijdperk was geboren. Als een indietitel met de steun van de community in Nederland zou het eindproduct tegenwoordig in ieder geval veel beter voor de dag zijn gekomen.

Maar de makers moeten toch iets goed gedaan hebben, want samen met de studio achter Jazz Jackrabbit was Lost Boys Games in Guerrilla Games opgegaan en maakten ze het eerdergenoemde Killzone. Kijk, zo is de cirkel toch weer rond. Geen slecht einde voor een kleine studio die vooral b-games maakte. En hun oude output kan je ook maar beter snel vergeten, met Black Belt Challenge voorop.

[Black Belt Challenge | GameBoy Advance | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s