Op pad met wilde apen

Donkey Kong Country ReturnsIk ben niet het type die alles wat nieuw is meteen wilt hebben. Noem me gerust geduldig, of wellicht zelfs niet geïnteresseerd. Toch kon ik het in 2010 niet laten om de Wii game Donkey Kong Country Returns uit de schappen te plukken. Waarom deze game wel en al die andere niet?

Feit is dat ik nooit een al te hoge dunk over de Donkey Kong Country games had. De modernisering van Nintendo’s oeraap was een heus fenomeen in de jaren 90, maar het enige wat de tand des tijds goed heeft doorstaan is de muziek van David Wise. Hij leverde echter geen bijdrage aan Returns, dus dat kan de reden van mijn enthousiasme niet zijn geweest.

Belangrijker was het feit dat het bejubelde Retro Studios de game had gemaakt. Deze kunstenaars brachten eerder al Metroid Prime op de Gamecube uit, een game waar ik heel wat uurtjes in heb gestoken. Resultaten behaald in het verleden zijn natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar ik heb nooit spijt gehad om Returns destijds voor de volle mep mee naar huis te nemen. Want ja, de moderne versie van Donkey Kong is minstens net zo goed gelukt als Metroid Prime.

In grote lijnen is er niet eens zo heel veel veranderd ten opzichte van de Super NES games. Je speelt als een harige aap die koste wat het kost zoveel mogelijk bananen wilt verzamelen. De opzet had niet simpeler kunnen zijn, iets waar ik erg dankbaar voor ben.

Donkey Kong en Diddy Kong keren allebei terug, evenals de scherpgebekte Cranky Kong. Je speelt nou in principe altijd als Donkey Kong, maar kan Diddy op je rug meedragen. Dit heeft een groot voordeel, want Diddy is voorzien van een jetpack waarmee je even in de lucht kan zweven. Alle levels zijn ook zonder jetpack uit te spelen, maar na verloop van tijd ga je het wel waarderen dat je een kleine foutmarge hebt.

Nieuw is het feit dat een tweede speler de besturing van Diddy kan overnemen. Dit verandert de hele dynamiek van de game, aangezien de twee apen nogal anders spelen. Donkey Kong kan een rollende aanval doen en als een wild beest op de grond slaan, terwijl Diddy stukjes kan zweven en zelfs met een bananenpistool kan schieten. De kleine Diddy is duidelijk de slimmere van de twee.

Minder slim is de besturing. Nintendo had er helaas een handje van om de degelijke Classic Controller (Pro) niet te ondersteunen en dat doet nergens zoveel pijn als hier. De rollende aanval van Donkey Kong voer je namelijk uit door naar voren te bewegen en met de Wiimote te schudden. Een onbegrijpelijke keuze, want deze move heb je altijd nodig.

Andere moves zoals het slaan op de grond en lucht blazen zijn ook naar de Wiimote gemapt. Al deze functies hadden ook makkelijk met een traditionele controller uitgevoerd kunnen worden. Wat zeg ik, dat had gemoeten. De besturing is helaas niet altijd even betrouwbaar, maar gelukkig zit de game verder zo goed in elkaar dat je dit uiteindelijk op de koop toe neemt.

Fans van de oude games horen dit wellicht niet graag, maar Returns is wat de Super NES games hadden moeten zijn. De besturing van Donkey Kong en Diddy is een stuk strakker en omdat het beeld uit kan zoomen heb je een veel groter speelveld en dus een beter overzicht. Ook waren de makers niet bang om het nodige spektakel in de levels in te bouwen, wat in de regel erg goed uitpakt.

Verdeeld over acht werelden kom je in de gekste situaties terecht. Soms moet je schuilen voor hoge golven, soms wordt je zicht beperkt door rookwolken en soms moet je rennen voor je leven als een gigantisch object achter je aanrolt. In mijn favoriete level bewegen gevaarlijke objecten zelfs mee op het ritme van de muziek. Dergelijke gimmicks zijn in de regel beperkt tot één level, waardoor ze nooit gaan vervelen.

Het enige smetje op de invulling van de levels is dat er misschien toch wel veel mijnwagen levels zijn. Deze zijn een stuk beter te pruimen dan voorheen dankzij de uitgezoomde camera, maar toch. Nieuw zijn raket levels, waarin je op een gammel raketje onwaarschijnlijk gevaarlijke ruimtes moet zien te ontsnappen. Net zoals de normale levels zijn deze stukjes aan de korte kant, en worden ze nooit irritant.

Uiteraard liggen de levels bezaaid met allerhande prullaria, van bananen en KONG letters tot gouden munten en puzzelstukken. Er is geen enkele verplichting om alles bij elkaar te harken, hoewel attente apen op deze manier wel nog een uitdagende negende wereld kunnen unlocken. Meer levels zijn natuurlijk nooit een slecht idee, zeker niet als ze zo goed zijn als hier.

Voor een Wii game moet trouwens worden gezegd dat het er nog behoorlijk fraai uitziet. Natuurlijk is 480p tegenwoordig een achterhaalde resolutie, maar de game heeft duidelijk zijn eigen visuele stijl. De pre-rendered look uit het 16-bit tijdperk is verleden tijd en ingeruild voor iets simpelers en kleurrijkers. Speel het op een breedbeeld CRT televisie en je hebt een tijdloze game.

Helaas komt het geluid minder goed voor de dag. Nintendo liet haar eigen muzikanten los op de soundtrack, die er wijselijk voor kozen om voornamelijk bestaande nummers te remixen. Helaas zijn er net zoveel goede nummers wel als niet gebruikt, en klinken de aanwezige deuntjes ook niet allemaal even levendig. De game heeft ook de vervelende eigenschap om veel geluiden via de Wiimote af te spelen, wat helemaal niet goed klinkt.

Het is jammer, maar een minpunt dat ik voor lief kan nemen – evenals de besturing. Returns is echt zo’n game waarvan je van te voren aanneemt dat het nooit kan opleven aan de herinnering van de oude games, maar in de praktijk blijk het veel beter in elkaar te zitten. En het mooie is, er is een vervolg! Ik heb Tropical Freeze vooralsnog niet gespeeld, maar kenners zijn het er over eens dat die game nog beter is dan Returns.

Nou kan ik me niet voorstellen dat het Returns totaal overbodig maakt, maar ik sta te popelen om er zelf achter te komen. Hoe dan ook zal het niks afdoen aan het feit dat Returns een van de echte pareltjes is op de Wii, en dat ondanks de geforceerde Wiimote besturing. Het is een platformgame zoals het hoort, maar zoals je ze maar zelden ziet.

[Donkey Kong Country Returns | Wii | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s