Zesjescultuur slaat weer toe

Mega Man - Maverick Hunter XBij het spelen van een game als Mega Man – Maverick Hunter X bekruipt me altijd het gevoel dat ik dom bezig ben. De game is in grote lijnen niks meer dan een polygonale remake van een oude Super NES game, dus waarom bestaat het als er niks mis is met het origineel? Het antwoord op die vraag heeft waarschijnlijk iets met hebzucht te maken, wat betekent dat ik in een of andere financiële valstrik ben getrapt.

Dom of niet, gelukkig is de game ook in 3D nog goed te pruimen. Het is immers gebaseerd op Mega Man X, een game die nauwelijks is verouderd. Hoewel Capcom meestal meer dan een poging nodig heeft om een gameconcept perfect uit te voeren was het met Mega Man X meteen raak. De game borduurde voort op de beste elementen uit de NES Mega Man games, aangevuld met betere mobiliteit voor Mega Man en een iets donkere vormgeving.

Maverick Hunter X is in principe de Super NES game in een 3D jasje, met links en rechts een paar aanpassingen. Om de game een beetje te verversen zitten sommige armor upgrades nou op andere plaatsen en is ook de level lay-out een beetje aangepast. Dat laatste was sowieso nodig, aangezien het beeldscherm van de PSP een widescreen oriëntatie heeft en de actie noodgedwongen een beetje is ingezoomd.

Deze aanpassingen zijn echter niet groot genoeg om je het gevoel te geven dat je een verbeterde game speelt. Sterker nog, omdat de 3D graphics nogal slecht zijn bekruipt je soms het gevoel dat de game nauwelijks meerwaarde heeft. De kwaliteit van de graphics ligt ergens tussen PS1 en PS2, maar zien er echt low budget uit. De sprites uit de Super NES game zien er in ieder geval veel strakker uit, wat eigenlijk niet zou mogen gezien het grote verschil in hardwarekracht tussen beide systemen.

Om de presentatie toch een beetje kracht bij te zetten wordt er veel gebruik gemaakt van voice acting. Hoewel personages als X, Vile en Sigma redelijk worden ingesproken is het script van de game vaak tenenkrommend slecht. Niet dat de dialogen in het origineel veel beter waren, maar zonder voice acting komt zo’n generiek sci-fi verhaal toch minder slecht voor de dag.

Voor de goede orde krijg je ook The Day of Sigma bij de game, een korte animatiefilm waarin de motieven van eindbaas Sigma een beetje worden belicht. De animatie is nog verrassend goed voor een extraatje, hoewel het verhaal ook hier niet echt goed in elkaar zit. Toch is het een leuke extra, die een beetje terug doet denken aan de animaties uit Mega Man X4.

De belangrijkste toevoeging aan de game is zonder meer Vile als speelbaar personage. Als je de game met X uitspeelt kan je alles nog een keer dunnetjes over doen met de mysterieuze Vile. Hoewel mysterieus… Het verhaal in deze extra modus reduceert dit voorheen imponerende personage tot een boos kind. Vile wilt op zijn eigen manier rebelleren tegen Sigma, maar heeft eigenlijk geen idee waarmee hij bezig is. Zolang hij X maar kan verslaan is ie al tevreden. Ik geloof dat karaktermoord het juiste woord is om te omschrijven wat Capcom hier heeft gedaan.

Toch is deze modus wel degelijk interessant. Door bazen te verslaan krijg je verschillende upgrades tot je beschikking. Je hebt een beperkt aantal punten om deze mee aan Vile toe te wijzen, waardoor je constant moet experimenteren met de beste set-up. Je krijgt gaandeweg meer punten om te verdelen, waardoor de game wel progressief makkelijker wordt. Omdat de stages zijn geremixed als je als Vile speelt voelt de game in deze modus wel degelijk als iets nieuws aan. Het is dan ook de voornaamste reden om aan de slag te gaan met Maverick Hunter X.

En zo is de game toch niet geheel zonder meerwaarde. Grafisch ziet het er regelrecht amateuristisch uit, maar het speelt gelukkig goed. Er heerste duidelijk een zesjescultuur bij Capcom als het op nieuwe content voor de PSP aankwam, maar ook een zes is nog steeds voldoende. Een beetje meer ambitie was echter wel op zijn plaats geweest, want een klassieker als Mega Man X verdient beter.

[Mega Man – Maverick Hunter X | Playstation Portable | Regio: Amerika]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Zesjescultuur slaat weer toe

  1. Pingback: Steen zoekt nieuw baasje | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s