Denk aan je vingers

Ultimate Marvel vs Capcom 3En hier zit ik dan met Ultimate Marvel vs Capcom 3 in mijn Playstation Vita. Het is een indrukwekkende overzetting. Op een paar grafische details en langere laadtijden na is het dezelfde game als op consoles. Vechtgames op handhelds zijn echt ver gekomen sinds de eerste zwart-wit miskleunen op de GameBoy. Dat is mooi, maar om een of andere reden voel ik deze game niet.

Ik heb ondertussen al een goede twintig uur in de game gestoken. Het verhaal in Story Mode kent weinig geheimen voor me en ik ben aardig op weg om alle combo opdrachten uit te spelen. Maar ik heb niet echt plezier tijdens het spelen. De reden is simpel: ik ken niemand anders met de game op de Vita. Vechtgames ontlenen hun bestaansrecht voor een groot deel aan het competitieve aspect. Zodra je gedwongen bent om ze in je eentje te spelen is de lol er al snel vanaf.

Nou is de Vita een modern systeem dat ook online spelen ondersteunt. Hier kan ik echter mijn draai niet vinden. De game eist dat je constant reageert op je tegenstander. Als het even kan zou het ook fijn zin als je complexe combo’s uit je vingers tovert. De online ervaring is dermate brak dat de game dankzij lag niet goed uit de verf komt.

Die complexe combo’s die je uit je hoofd hebt geleerd spatten uit elkaar als de verbinding weer eens een boer laat. Ook het lezen van je tegenstander is hierdoor lastig, omdat deze wel eens spontaan van locatie wil veranderen. Zonder lokale tegenstander en degelijke online ervaring valt er dus weinig te beleven met de game. Rest eigenlijk alleen de Training Mode, de rots in de branding voor elke solo speler.

Ik kan me voorstellen dat de grootste fans graag even voor het slapen gaan of tijdens het poepen hun nieuwste combo’s oefenen. Die gedachte is begrijpelijk, maar de ervaring leert dat de vorm van de Vita roet in het eten gooit. Ik merkte eerder al op in mijn artikel over de Vita versie van Street Fighter x Tekken dat een Dual Shock 3 controller toch echt beter werkt met vechtgames dan de Vita. Die vlieger gaat ook hier op.

UMvC3 eist immers dat je vingers tot het uiterste gaan om complexe combo’s uit te voeren. Hier komt het ontwerp van het systeem om de hoek kijken. Nou zijn de vier facebuttons sowieso een beetje aan de kleine kant, maar daar weet mijn dikke duim nog wel raad mee. Problematischer is de L knop. Mijn linker triggerfinger staat altijd paraat om zijn ding te doen, maar ondervindt hevige concurrentie van een dominante duim. Het sturen van je personage heeft immers voorrang op bijzaken als het activeren van een Assist aanval.

Omdat je het systeem moet tilten om ook iets te zien ervaar je al snel dat die L knop alleen maar in de weg zit. Een tweede R knop was dus fijn geweest. Om het gebrek hieraan op te vangen kan je gebruik maken van het touchvlak aan de achterkant van het systeem. Ik kan de gedachte hierachter waarderen, maar het werkt niet. In een vechtgame is precisie immers heilig. Blindelings de achterkant van je systeem vingeren werkt toch net niet.

Feit is dat als je de game op een console speelt je geen last zal hebben van deze zaken. Niet alleen hebben controllers meer en grotere knoppen, als het moet kan je ook een arcade stick gebruiken. De Vita versie promoot het gebruik van de touchfuncties nog als de “ultimate controller”, maar dat is gebakken lucht. En dus zijn we op een vreemd punt beland waar handhelds krachtig genoeg zijn om complexe games perfect te draaien, maar dat hun ontwerp de ervaring tegenwerkt.

Het is duidelijk geen ideale situatie, hoewel de game zeker speelbaar is. De L knop is in UMvC3 immers vergeven aan een Assist aanval, dus de schade is beperkt. Sterker nog, mocht je iemand kennen om mee samen te spelen dan is dit een van de beste games die je in je Vita kan steken. Ken je die persoon echter niet, dan doe je er wellicht beter aan om de PSP game Street Fighter Alpha 3 Max te downloaden. Dat is ook een puike game, maar met genoeg content om ook solisten bezig te houden.

[Ultimate Marvel vs Capcom 3 | Playstation Vita | Regio: Europa]

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Denk aan je vingers

  1. Pingback: Andere tijden herleven | patraversus

  2. Pingback: Terug in de ring | patraversus

Geef een reactie

