Terug bij af

Sonic Advance 3Na het succes van Sonic Advance 2 vond Sega het nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Of in ieder geval het wiel opnieuw in elkaar te zetten. Dat vernieuwing omwille van vernieuwing ook wel eens verkeerd uitpakt bewijst Sonic Advance 3.

Tja, Sega blijft een raar bedrijf. Eerder hadden ze nog alle obstakels verwijderd zodat Sonic echt hard kon gaan in Sonic Advance 2. Iemand moet gedacht hebben dat dat te coulant was voor de spelers. In het derde deel had Sonic namelijk beter een parachute en stalen schoenen mee kunnen nemen. Bodemloze putten en irritant geplaatste stekels belemmeren je voortgang meer dan ooit tevoren.

Ik kan slechts gissen naar de reden hiervoor. Ging Sonic soms te snel in zijn vorige game? Waren de levels te makkelijk omdat je niet om de haverklap doodging? Was het soms geen “echte” Sonic game omdat je het ook zonder flinke memorisatie kon uitspelen? Het is mij een raadsel, maar wat ik wel weet is dat SA3 flink teleurstelt.

De game probeert je constant te naaien met zaken waar je verder niks aan kan doen. Niks nieuws voor Sonic, want al sinds Sonic the Hedgehog probeert Dr. Robotnik hem al een kopje kleiner te maken met dodelijke afgronden en stekels. De oude games bewogen echter niet zo snel als deze. (Tevens hadden ze een hogere resolutie, waardoor de actie overzichtelijker was.) Om de levels te overleven moet je ze daarom eerst memoriseren. Dat is jammer, want memorisatiegames zijn in de regel niet goed voor je bloeddruk.

Een oud element dat hier zijn kop opsteekt is de aanwezigheid van drie acts per wereld. In de vorige games was dit wijselijk teruggebracht naar twee per wereld. Ik zeg wijselijk omdat er nooit veel verschil zit tussen deze acts. Zo ook in deze game. Je krijgt drie variaties op hetzelfde idee, waardoor de game kampt met het nodige overbodig vet. Prima dat de makers je meer waar voor je geld wilden geven, maar dit was niet de juiste manier.

Bovenstaande klinkt erg negatief, maar er is ook goed nieuws. Zo neem je nou altijd een partner mee de levels in. In het verleden vloog Tails braaf achter je aan, maar hier kan je zelf een tweetal samenstellen. Afhankelijk van je partner veranderen je aanvallen en bewegingsmogelijkheden. Je kan ook een speciale move met je partner uitvoeren, wat in de regel neerkomt op heel hoog springen of uit stand wegdashen. Het is een natuurlijke evolutie van Tails en het zorgt voor een beetje variatie in speelstijl.

Grafisch gesproken ziet de game er erg goed uit. SA3 barst van kleur en de achtergronden zitten vol parallax scrolling en animaties. Het speelt wellicht niet zo, maar het oogt in ieder geval wel als een vrolijke game. Sterker nog, dit is een van de fraaiste games op het systeem. Sega en medeontwikkelaar Dimps mogen dan ook trots zijn op het feit dat ze het meeste uit de hardware hebben gehaald. Maar dat is dan ook het enige waar ze tevreden over mogen zijn.

Dit is allerminst de gedroomde opvolger van SA2. Alle vooruitgang in die game is hier overboord gegooid ten faveure van het slechte levelontwerp uit de traditionele Sonic games. Het ergste is dat de makers niet van hun fouten hebben geleerd. Sonic Rush op de Nintendo DS is een nog vreselijkere game dan deze. Volgens mij is Sega dan ook oostindisch doof voor kritiek.

[Sonic Advance 3 | GameBoy Advance | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s