Kijk ze hard gaan

Sonic Advance 2Sonic Advance was een dermate groot succes dat het vervolg alweer een jaar later in de winkels lag. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd, maar speel de game even en je komt er al snel achter dat Sonic Advance 2 de meest vooruitstrevende van het drietal GameBoy Advance games is.

Zodra je een level start is het meteen duidelijk dat in deze game de nadruk echt op snelheid ligt. Een timer telt af naar nul, waarna Sonic letterlijk uit de startblokken rent. Het mag dan wel geen racegame zijn, maar alles wijst erop dat je vooral lekker hard moet gaan. Gelukkig zitten de levels goed doordacht in elkaar, zodat je meerdere opties hebt om alsmaar in beweging te blijven.

Ik kan me voorstellen dat sommige fans de nadruk op snelheid wellicht zien als een versimpeling van de game. De Sonic games van oudsher zijn immers echte platformgames, waarbij domweg naar rechts blijven rennen vaak contraproductief is. Natuurlijk kon je altijd bovengemiddeld snel door de levels bewegen, maar deze snelheid was vaak een enkeltje richting een bodemloze put of een setje stekels. Flinke memorisatie van de levels en geduld waren daarom een belangrijk onderdeel van elke Sonic game, inclusief de eerste Sonic Advance.

Toch is het imago van Sonic eentje van een bijzonder snelle egel. Hij heeft die gympies niet voor niets aan en wilt het liefste zo snel mogelijk het einde van een level zien. Mooi dus dat Sega en medeontwikkelaar Dimps eindelijk een game hebben gemaakt waarin je echt naar hartenlust kan rennen en zo roekeloos te werk kan gaan als je wilt.

Om dit te faciliteren hebben Sonic en zijn vier (!) vrienden flink wat nieuwe moves. Zo hebben ze net als in Sonic Advance een mêlee aanval en een move waarmee je een stukje door de lucht vliegt. Deze zijn aangevuld met een speciale aanval en een soort double jump, waarmee je in bepaalde situaties een extra sprongetje in de lucht kan maken. Sonic was nog nooit zo veelzijdig en je rent, springt en vliegt met het grootste gemak door de levels.

Niet alleen Sonic en co zijn flink gemoderniseerd, maar ook het leveldesign is aangepast. Een van mijn grootste ergernissen in de traditionele Sonic games zijn de bodemloze putten, zwevende blokken die je zonder pardon verpletteren en uit de grond schietende stekels. De eerste twee zaken zal je hier zelden tegen komen, zodat de incidentele perforerende stekel nou een stuk minder frustrerend is.

Men heeft de game verder gestroomlijnd door bumpers en power-up monitoren automatisch te activeren zodra je ze aanraakt. In het verleden moest je hier nog tegen aanspringen, wat je het nodige momentum kon kosten. Het is slechts een kleine aanpassing, maar wel eentje die de vaart in de game houdt. Een andere nieuwigheid is het feit dat je vanzelf supersonisch gaat rennen als je maar lang genoeg in beweging bent. Op deze momenten wil je nog wel eens het beeld uitschieten, waardoor je de indruk krijgt dat zelfs de Mega Drive games niet zo snel gingen.

Geheel in de stijl van de game worden baasgevechten rennend gedaan. Dr. Robotnik is uiteraard weer de antagonist en probeert Sonic nog steeds het level zuur te maken met zijn lompe machines. Omdat je nou moet rennen om überhaupt bij hem in de buurt te komen is de hele dynamiek vernieuwd. De gevechten zijn niet per se moeilijker of makkelijker hierdoor, maar ik kan het waarderen dat men iets nieuws probeerde.

Niet alles is overigens rozengeur en maneschijn. In de meeste levels zijn nou zeven speciale ringen verstopt. Deze moet je allemaal vinden om aan het einde van het level een bonus stage te activeren, waarin je een Chaos Emerald kan winnen. Aan de ene kant heb je deze niet nodig om van de game te genieten, maar aan de andere kant heb je ze wel nodig om zaken als het echte laatste level, een muziekspeler en Amy te unlocken.

Deze speciale ringen zijn in de regel goed verstopt, waardoor je eigenlijk het hele level moet uitkammen om ze te vinden. Dit staat haaks op de opzet van de game en je doet er goed aan om eerst een playthrough op Youtube te kijken zodat je precies weet waar je de ringen kan vinden. Maar dan nog is het een absurde uitdaging. Om Amy te unlocken moet je eerst alle Emeralds met de andere vier personages bemachtigen, wat een zinloze exercitie in herhaling is. Leuk dat ze weer speelbaar is, maar op deze manier hoeft het van mij ook niet.

Gelukkig introduceerde Sonic Team wel nog een ander vrouwelijk personage in de vorm van Cream the Rabbit – wie verzint deze namen? In mijn tekst over de vorige game merkte ik nog op dat spelen als Amy eerder een Hard Mode was dan de makkelijke route die vrouwelijke personages normaal gesproken representeren. Iemand moet dit als een probleem gezien hebben, want Cream is een van de ergste gevallen van een Easy Mode personage dat je ooit zal tegenkomen. Niet alleen kan ze vliegen als Tails, maar ze heeft ook een projectiel waarmee baasgevechten lachwekkend simpel zijn.

Maar er is natuurlijk niks mis mee dat er ook personages zijn voor minder behendige spelers. Spelen met Cream (en Tails en Knuckles) kan misschien nog het beste worden vergeleken met spelen als Cape Mario in Super Mario World. Met die power-up kan je probleemloos door een groot stuk van de game vliegen, maar het maakt de game er zeker niet minder briljant op. Nou is Sonic Advance 2 wellicht niet briljant, maar het is zeker een frisse uitvoering van het bekende Sonic concept.

Het is een game waarin je eindelijk niet met de handrem erop hoeft te spelen en je kan gewoon gas geven. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je roekeloos te werk moet gaan, want een Sonic zonder ringen op zak gaat nog net zo makkelijk dood als in de oude games. Het verschil met eerdere games zit hem echter in dat doodgaan hier met aanzienlijk minder frustratie gepaard gaat. Alleen al hierom is het mijn favoriet uit de Advance trilogie. Tel daarbij op een gelikte presentatie en je hebt een winnaar.

[Sonic Advance 2 | GameBoy Advance | Regio: Europa]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Kijk ze hard gaan

  1. Pingback: Terug bij af | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s