Spelen met de zwaartekracht

Wendy - Every Witch WayMet een titel als Wendy – Every Witch Way weet je van tevoren dat je waarschijnlijk met een game voor kleine meisjes te maken hebt. En dat is ook zo. Toch heeft de game een goede reputatie onder fijnproevers van GameBoy games. Ik ben redelijk ruimdenkend, dus plukte ik laatst deze kindergame van Marktplaats en ging ik er eens goed voor zitten.

Wie even door de licentie van een vergeten Amerikaanse cartoon heen prikt ziet een game die verdacht veel lijkt op de NES cultgame Metal Storm. Dat is een bikkelharde actiegame waarin je personage op elk gewenst moment de zwaartekracht kan omdraaien. Wendy steelt dit mechanisme zonder enige gêne en is op het eerste gezicht Metal Storm voor meisjes. Als de game verder ook echt als Metal Storm in elkaar zat dan was er niks aan de hand geweest. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Ontwikkelaar Wayforward Technologies maakte een game die er niet alleen uitziet alsof ie voor kleine meisjes is gemaakt, maar ook daadwerkelijk zo speelt. De focus van de game op een ongelofelijk sterk zwaartekracht mechanisme is eigenlijk geheel overbodig, want elke gamer kan de game zonder al te veel moeite uitspelen.

Dat is jammer, want het speelt in principe gewoon goed. Wendy kan op elk moment de zwaartekracht omdraaien en schieten met een toverstaf. Door sterren te verzamelen in de levels krijg je niet alleen meer levens, maar ook sterkere projectielen. Nou zal je de extra vuurkracht niet vaak nodig hebben – alle vijanden gaan met één hit dood – maar het is goed dat de game meer vet op de botten heeft dan alleen maar op het juiste moment met de zwaartekracht knoeien.

Voor de variatie zijn er ook nog drie shoot ‘m up levels, die sterk doen denken aan de obscure Cotton reeks. In die game speel je als een jonge heks die op haar bezemsteel vliegt en hordes monsters kapot knalt. Zo ook hier, hoewel dat de enige gelijkenis is. De shoot ‘m up levels in Wendy zijn zo makkelijk dat je moeite moet doen om dood te gaan. Ik snap dat het een kindergame is, maar de makers onderschatten hun doelgroep nogal volgens mij.

De game kwam in hetzelfde jaar als de GameBoy Advance uit (2001) en voor die gelegenheid is er ook een setje levels dat je alleen maar op de GBA kan spelen. Stop de cartridge in een GBA en de “Advance World” verschijnt op het hoofdmenu. Dit zijn verreweg de moeilijkste levels in de game, maar het zijn er slechts drie. Allerminst een spectaculaire extra dus, laat staan eentje die je “wereld” kan noemen.

Een punt waar de game er wel goed voor de dag komt zijn de sprites. Wendy is een directe voorloper van Wayforwards populaire Shantae games, iets wat je zeker terug kan zien in de sprites. Wendy en haar vijanden zijn aan de kleine kant, maar zeer goed geanimeerd. Ze zitten vol met karakter en het is zonde dat ze verloren zijn gegaan aan deze game, die maar weinig mensen gespeeld zullen hebben.

Vreemd genoeg staat de rest van het audiovisuele design in schril contrast met de sprites. Zo zien de achttien levels er dodelijk saai uit. Deze zijn opgebouwd uit grote blokken, zoals je vroeger vaak in NES games zag. In NES games wist men echter meestal wel een coherente wereld te maken in deze stijl – in denk bijvoorbeeld aan Castlevania – maar het kasteel waar Wendy zich in begeeft ziet er geen moment overtuigend uit. De muziek helpt ook niet echt. Sterker nog, ik vond het regelrecht vreselijk en speelde meestal met het geluid aan de lage kant.

Erg jammer dus dat men niet het meeste wist te halen uit een sterk mechanisme en uitstekend spritewerk. Een goed begin is het halve werk, maar veel verder dan dit zijn de makers niet gekomen. Het levelontwerp prikkelt zelden je fantasie en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Een kindergame hoeft natuurlijk niet super moeilijk te zijn, maar aan de andere kant brengt een gebrek aan uitdaging natuurlijk geen enkele voldoening met zich mee.

Ik vraag me dan ook af waar de goede reputatie van Wendy – Every Witch Way vandaan komt. Aan de game zelf kan het in ieder geval niet liggen. In tegenstelling tot Shantae hoef je voor Wendy geen klein fortuin neer te leggen. Wellicht dat sommige gamers in Wendy een pauperversie van Shantae zien? Dat is wellicht een cynische gedachte, maar ik zou het anders ook niet weten.

[Wendy – Every Witch Way | GameBoy Color | Regio: Europa]

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s