Hij wil wel, maar de motor hapert

Nemesis II - Return of the HeroMet de GameBoy versie van Parodius had Konami de ideale blauwdruk voor meer shoot ‘m ups in hun bezit. En een nieuwe game liet ook niet lang op zich wachten, in de vorm van Nemesis II – Return of the Hero in 1991. Goed nieuws zou je denken, maar deze technologisch achterhaalde game had wellicht beter nog een jaartje in ontwikkeling kunnen blijven.

Nemesis II is een vreemde game. Aan de ene kant is het een ongebruikelijk sterk voorbeeld van verhaalvertelling door middel van gameplay, maar aan de andere kant voelt het aan als een stap terug ten opzichte van het eerder genoemde Parodius. Het is misschien een gewaagde uitspraak, maar Nemesis II is wellicht net zo overbodig als zijn subtitel.

Oké, dat is misschien net iets te kort door de bocht. De game biedt ondanks zijn beperkingen namelijk veel vernieuwingen voor de echte Gradius fans. Voordat je plaats neemt in de kosmische jet Vic Viper kan je kiezen wat voor een soort kogels, bommen en lasers je wilt gebruiken. Tijdens de game kunnen deze ook allemaal in vuurkracht opgewaardeerd worden. Dit systeem zou vele jaren later pas een echte doorbraak maken in de klassieker Gradius Gaiden, maar het was in deze “simpele” GameBoy game dus ook al mogelijk.

Verder is het zeer opmerkelijk dat de game het traditionele levelverloop uit Gradius games totaal loslaat. Normaal gesproken begin je elk level in de ruimte, waar je op een rustig tempo je eerste power-ups kan vergaren. Nemesis II gooit dit concept overboord en gebruikt in plaats daarvan verhaallijngebonden setpieces. In level 1 ben je op de vlucht voor een vijandig schip, in level 2 wordt je gevangen genomen door hetzelfde schip, aan het einde van level 3 daal je af naar een planeet, om daar vervolgens een vijandige stad in puin te leggen. Er komt geen letter aan te pas, maar de gebeurtenissen uit deze game spreken boekdelen.

Het levelontwerp is ook redelijk goed doordacht. Er zijn in totaal slechts vier levels, maar deze zijn in de regel een stuk langer dan die uit Nemesis. Level 1 alleen al bestaat uit twee delen die elk net zo lang zijn als twee normale levels uit de eerste game. Omdat de hitbox van Vic Viper nou iets groter is zal je ook een stuk vaker doodgaan, zodat de game in ieder geval niet meer zo makkelijk is. Mocht de uitdaging nou te groot zijn dan is er de mogelijkheid om de game op Easy te zetten. Die jongens van Konami dachten ook aan alles.

Bovenstaande is zonder meer positief, maar er zijn dus ook problemen. Of beter gezegd: er is één groot probleem. Nemesis draaide al niet zo indrukwekkend en dat is er in het vervolg niet beter op geworden. Dat is zeer vreemd, want met Parodius leek men eerder nog de gouden formule voor een soepel draaiende GameBoy game gevonden te hebben. Zo veel beter ziet Nemesis II er niet uit, dus ik vraag me oprecht af waarom de game slechter draait dan eentje die een jaar eerder uitkwam.

Nou is de game zeker speelbaar, maar de ietwat schokkerig bewegende sprites zijn een wezenlijk probleem. Je hitbox is al groter dan eerst, maar je hebt nou ook meer speed-ups nodig om een ideale snelheid te realiseren. Je bent in deze game dus een groter doelwit en moet sneller bewegen, maar dankzij de lagere refresh rate van de sprites zal je vaker ontploffen dan strikt nodig is. Dat is erg jammer, want een game die zoveel zaken anders doet verdient beter.

Ook de Konami GB Collection Vol. 4 variant van de game verandert helaas niks aan de frameskip. Wel maakt het slowdown deels ongedaan, dus het is wel een versie met meerwaarde. Met Castlevania II – Belmont’s Revenge op dezelfde cartridge moet je als GameBoy fan sowieso wel gek zijn om de originele release in huis te halen in plaats van deze collectie. Twee zeer progressieve games voor de prijs van één, wat wil je nog meer?

Nou ja, behalve dan dat Nemesis II gewoon op de Parodius engine draaide? Het is moeilijk om niet een beetje zeikerig over deze game te doen, want het is duidelijk dat de makers qua speldesign het juiste idee hadden. Helaas waren ze qua technologie minder vooruitstrevend. Een degelijke game, maar wel eentje die makkelijk veel beter kon zijn!

[Nemesis II – Return of the Hero | GameBoy | Regio: Europa]

 

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Hij wil wel, maar de motor hapert

  1. Pingback: Het beste komt als laatste | patraversus

  2. Pingback: Op stabiele wijze de ruimte in | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s