Belletje trekken in de lucht

Pop'n TwinBeeEen van de redenen waarom ik het oude Konami enorm waardeer is omdat dit bedrijf nooit bang was om tegen de stroom in te zwemmen. Neem bijvoorbeeld hun kansloze poging om in Europa van TwinBee een populaire serie te maken. In een kort tijdsbestek verschenen er twee TwinBee games op de Super NES, aangevuld met Pop’n TwinBee op de GameBoy.

Laatstgenoemde is interessant, aangezien het pas in 1994 uitkwam. Tegen die tijd lag het alweer zo’n vier jaar in de Japanse schappen. Blijkbaar had men al die tijd geen vertrouwen in de game, totdat de Europese tak van Konami meende dat het tijd was voor een grote TwinBee push. En gelukkig maar, want deze verticale shoot ‘m up is zo verkeerd nog niet.

De game deelt zijn naam en box-art met Pop’n TwinBee op de Super NES, maar doet verder zijn eigen ding. Het is opvallend genoeg een totaal nieuw deel in de serie, net zoals Nemesis in 1990 ook al een unieke Gradius game bleek te zijn. In tegenstelling tot Nemesis heeft het echter wat meer spek op de botten. Met name de toevoeging van multiplayer is welkom, alsmede de mogelijkheid om je schietsnelheid aan te passen.

Aan de TwinBee formule is gelukkig niet noemenswaardig gesleuteld, wat betekent dat je vrij over het scherm kan vliegen om vijanden neer te schieten en bommen te droppen. Power-ups verzamel je door vliegende bellen op te pikken, die vrijkomen nadat je op een wolk hebt geschoten. Afhankelijk van hoe vaak je vervolgens tegen zo’n bel aanschiet zal je of punten of een power-up ervoor krijgen. Het is een redelijk belachelijk systeem, hoewel het in de praktijk prima werkt.

In het verlengde van Nemesis is de moeilijkheid wel aan de lage kant. Binnen de kortste keren heb je alle power-ups verzameld en wordt de game pas een beetje uitdagend in levels 4 en 5. Om dit te compenseren zijn er hier continues, zodat Game Over ook echt einde oefening betekent. Het zou echter geen goede handheld game zijn als er niet rekening was gehouden met tijdelijke speelbaarheid, dus is er een levelselect waarin je een startpunt kan kiezen. Wie rechtstreeks naar level 4 gaat stuit natuurlijk wel al snel op het bekende probleem in shoot ‘m ups waarin het gebrek aan power-ups meestal resulteert in een snelle dood in latere levels.

Wat overigens ook nog wel eens tot een doodje of twee kan lijden is het volle beeldscherm. TwinBee is een uiterst kleurrijke en visueel bonte serie, wat in de handheld versie vooral vertaalde naar gedetailleerde achtergronden en hordes aan vreemde vijanden. Met name de monsters die op de grond zijn gepositioneerd zijn soms moeilijk te onderscheiden van de rest van de achtergrond, wat tot een oneerlijke dood kan leiden.

Toch speelt het voor een verticaal scrollende game nog verrassend goed op het vierkante beeldscherm van de GameBoy. Zo heb je zelden last van slowdown. Zelfs als je jezelf niet meer kan onderscheiden van een horde vijanden die kogels op je schiet weet de nederige processor van de GameBoy het hoofd koel te houden. Een knappe prestatie, die het team later zou evenaren met de GameBoy versie van Parodius.

Pop’n TwinBee zou in 2000 ook nog (samen met Mystical Ninja) de kar trekken voor Konami GB Collection Vol. 3. Net zoals de andere games in deze reeks is de toevoeging van kleur niet echt doorslaggevend, hoewel de andere games op de collectie een mooie bonus zijn. Voor de hardcore TwinBee fan is er ook nog de TwinBee Collection op de Playstation Portable, die aanzienlijk meer waar voor je geld oplevert. Probleem is wel dat je deze exclusieve Japanse collectie eerst ergens moet zien te vinden.

De PSP collectie is overigens ook het enige teken van leven dat we de afgelopen jaren van de serie hebben vernomen. De beste bedoelingen van Konami Europa in de jaren 90 waren geheel ten spijt, want hun campagne lijkt niet voor aanhoudende populariteit te hebben gezorgd. Behalve onder verzamelaars misschien, aangezien Pop’n TwinBee op de GameBoy en Rainbow Bell Adventures op de Super NES redelijk obscuur zijn. Een groter teken van een flop is er waarschijnlijk niet, maar het maakt deze games er niet minder leuk op.

[Pop’n TwinBee | GameBoy | Regio: Europa]

 

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Belletje trekken in de lucht

  1. Pingback: De gulle gever slaat weer toe | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s