Schieten richting de hemel

QuarthTetris inspireerde niet alleen een heleboel mensen om een GameBoy te kopen, maar ook een heleboel ontwikkelaars om de volgende Tetris te maken. Konami had in 1989 al de blokjes shooter Quarth in speelhallen uitgebracht en deze game leende zich uitstekend voor een handheld variant. Een GameBoy release kon dan ook niet uitblijven.

Quarth onderscheidt zich van andere Tetris-achtigen door in eerste instantie een shoot ‘m up te zijn. Je bestuurt een klein schip onderaan het scherm dat vierkantjes naar boven kan schieten. Deze schiet je echter niet om de inkomende blokformaties kapot te schieten, maar om ze te vullen. De truck is om een vierkant of rechthoek te maken, zodat deze automatisch verdwijnt. Makkelijk qua opzet, maar in de praktijk nog best lastig.

Voordat je begint kan je de moeilijkheid selecteren, waarna je vrij bent om een startlevel en een schip te kiezen. Dat is mooi meegenomen, want een potje Quarth van begin tot eind spelen kan wel even duren. Handig dus dat je in een later level kan beginnen. Eenmaal aan de game begonnen wordt je al snel geconfronteerd met vallende vormen. Voor elke vorm die je verwijdert krijg je punten, die van een teller afgaan. Zodra de teller nul bereikt ga je door naar het volgende level.

In tegenstelling tot een game als Tetris volgt deze game vaste patronen als het aankomt op de vallende vormen, dus met een beetje memorisatie zijn uiteindelijk ook de moeilijkere levels uit te spelen. Door grote vormen te vernietigen kan je ook nog power-ups verdienen. Denk hierbij aan een power-up die de vallende vormen stilzet, of zelfs eentje die alles van het scherm vaagt. Het is erg handig om deze achter de hand te hebben, voor als je geheugen je even in de steek laat.

Voor wie de standaard modus heeft gemeesterd is er ook nog Random en een multiplayer mogelijkheid. In Random vallen vormen eindeloos naar beneden totdat je of geen zin meer hebt of dood gaat. Multiplayer mag in dit soort games natuurlijk niet ontbreken, hoewel het hier een beetje aan de fantasieloze kant is. Het komt er in feite op neer dat de snelste speler wint. Mja, een medespeler vinden met deze game zou zomaar moeilijker kunnen zijn dan hem of haar verslaan.

Voor een game waarin je grote vormen moet zien te maken om te overleven ziet het er overigens niet spectaculair uit. Alleen de schepen stralen iets van identiteit uit, maar voor de rest is zelfs Tetris expressiever. Het gebrek aan visuele charme wordt echter goedgemaakt door een typische Konami soundtrack, die lekker opbeurend is. (Voor Norio Hanzawa zou het de laatste game zijn die hij in dienst van Konami componeerde, terwijl Hidehiro Funauchi juist bezig was om een indrukwekkende reeks GameBoy soundtracks neer te zetten.)

Hoewel Quarth nooit echt een grote groep fans aan zich wist te binden werd het door de jaren heen een aantal keer opnieuw tot leven gewekt. Zo was de game onderdeel van Konami GB Collection Vol. 2 op de GameBoy Color in 2000, onder de cryptische naam “Block Game.” Deze versie voegt kleur toe, maar maakt multiplayer helaas onmogelijk. Ook dook het op als een minigame in Ganbare Goemon op de Nintendo DS, een game die maar weinig mensen buiten Japan gespeeld zullen hebben. Iets recenter werd het ook uitgebracht op de Japanse en Amerikaanse 3DS Virtual Console.

De moderne versies getuigen van een zekere aanhoudende populariteit, hoewel niemand zal betwisten dat Tetris uiteindelijk een veel betere game is. Het zullen met name fans van obscure Konami games zijn die hier interesse in hebben. Voor die fans is het jammer dat juist de Konami GB Collection versie geen multiplayer mogelijkheid heeft, dus dan maar de originele zwart-witte versie op de kop tikken. Die kost gelukkig bijna niks, want het grote publiek is de game duidelijk vergeten.

[Quarth | GameBoy | Regio: Europa]

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Schieten richting de hemel

  1. Pingback: Pauzeren in de pitstop | patraversus

  2. Pingback: Penguins en kikkers strijden om je tijd | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s