Avontuur wordt lijdensweg

Castlevania - The AdventureCastlevania – The Adventure is zonder twijfel het zwarte schaap van de Castlevania reeks. Deze game had het misfortuin dat het pas de tweede game was die Konami op de GameBoy uitbracht. De makers worstelden duidelijk met de hardware, alsmede hoe ze invulling moesten geven aan het Castlevania concept.

Want wat was Castlevania nou eigenlijk in 1989? Niet veel meer dan Castlevania en Simon’s Quest, twee games op de NES die nogal van elkaar verschilden. Uiteraard waren er ook nog de obscure games Vampire Killer op de MSX en Haunted Castle in de arcadehal, maar ook deze zorgden niet voor meer samenhang. Het team achter The Adventure was dus in grote lijnen vrij om zelf te experimenteren met een game waarin iemand met een zweep Dracula moet verslaan. Helaas liep hun experiment op niks uit.

Op het eerste gezicht lijkt er niet zo veel aan de hand. Je speelt als Christopher Belmont en gaat in vier levels de strijd aan met allerlei monsters. Christopher heeft uiteraard een zweep en kan deze met power-ups twee keer sterker maken. De eerste upgrade maakt de zweep langer en sterker en met de tweede schiet je zelfs een vuurbal uit de punt van je zweep. Dat laatste zou een grote verbetering zijn geweest ten opzichte van de zweep van Simon Belmont uit de NES games, ware het niet dat The Adventure door sadisten werd gemaakt en je deze vuurbal binnen de kortste keren kan verliezen.

Christopher is namelijk zo traag als dikke stront en heeft veel problemen om zijn vijanden bij te houden. Dat is jammer, want zodra hij wordt geraakt door iets verliest hij een upgrade van zijn zweep. Upgrades liggen niet bepaald rijkelijk bezaaid door de levels, dus de kans is zeer reëel dat je met een lullig zweepje jezelf moet zien te redden in een wereld waarin alles je lijkt te haten.

Opvallend is dat geen enkel standaardmonster uit de eerdere Castlevania games hier opduikt. Christopher heeft zijn eigen demonen, bestaande uit boze vogels, rollende oogballen, mannen met sikkels en het smerige monster Punaguchi. Laatstgenoemde zal je leven tot een hel maken, want dit vreemde wezen spuugt stuiterende ballen. Christopher is te traag om ze op reactievermogen te ontwijken, dus je moet van te voren rekening houden met het traject van de bal. Het monster spuugt ze echter willekeurig omhoog of omlaag, waardoor elke ontmoeting met hem problematisch is.

Het zou natuurlijk geen Castlevania game zijn als ook het leveldesign je niet actief tegenwerkte. Wat dit betreft is de game simpelweg genadeloos voor de speler. In level 1 wordt je al klaargestoomd voor een game waarin het maken van pixel perfecte sprongen de normaalste zaak van de wereld is. Level 2 doet hier nog een schepje bovenop en voegt hier gammele bruggen en misleidende routes aan toe.

De eerste twee levels zijn echter kinderspel vergeleken met de laatste twee. Zo moet je in level 3 vluchten voor een stekelmuur die je constant volgt, terwijl het beeld automatisch vooruit scrollt. Mocht je het laatste level bereiken dan wachten je de sterkste vijanden uit de game en moet je ook nog eens op stekelige platforms springen. Het is allemaal zo sadistisch ontworpen dat de niet te missen power-ups vlak voor Dracula’s kamer als onkarakteristiek genadig overkomen.

Helaas is de game niet alleen gemeen voor de speler, maar ook nog eens slecht ontworpen. Christopher beweegt al met de snelheid van iemand die beide enkels in het gips heeft – vermoedelijk om de game speelbaar te maken op het wazige LCD scherm van de GameBoy – maar zodra er een monster of item in beeld is wordt de game merkbaar langzamer. Deze slowdown is zelfs voor een GameBoy game ongekend en doet je verlangen naar trage actiegames als Shadow Warriors.

Het is moeilijk te zeggen wat de reden voor deze slowdown is. Grafisch is The Adventure namelijk niet bijzonder. De levels zijn redelijk gedetailleerd voor een eerste generatie GameBoy game, maar de sprites zijn allemaal van bescheiden formaat. Wellicht dat het komt omdat er drie tellers in beeld staan en er stiekem dus meer sprites actief zijn dan het lijkt? Vermoedelijk heeft het meer met de onervarenheid van ontwikkelingsteam te maken. Het was pas de tweede game die Konami op de GameBoy uitbracht en zodoende was de ontwikkeling van games voor dit zwakke systeem iets nieuws.

Grappig genoeg was de rampzalige kwaliteit van de game niet van invloed op de carrières van de makers. Wie de credits even doorbladert ziet bijvoorbeeld dat de oprichter van Treasure, Masato Maegawa, hier een programmeur was. Kouichi Kimura en Norio Hanzawa zouden hem volgen en respectievelijk designer en muzikant voor Treasure worden. Designer Nobuya Nakazato bleef Konami trouw en verbond zich aan de Contra reeks. Voor Hidehiro Funauchi was het niet de eerste Konami game waarvoor hij de muziek verzorgde en ook zeker niet de laatste.

Dat de meeste stafleden later goed terecht zouden komen verbloemt echter niet dat men hier collectief faalde. Castlevania – The Adventure is een echte aanfluiting en je moet wel gek zijn om zo’n mislukte game te spelen. Gelukkig betekende het niet het einde van de reeks op de GameBoy. Een microteam van vier man zou Castlevania II – Belmont’s Revenge maken en daarmee de pijnlijke gedachte aan The Adventure uitwissen. Dracula is dood, lang leve Dracula!

[Castlevania – The Adventure | GameBoy | Regio: Europa]

 

7 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

7 Reacties op “Avontuur wordt lijdensweg

  1. Pingback: Op weg naar de kern | patraversus

  2. Pingback: Skaten of sterven, makkelijke keuze | patraversus

  3. Pingback: Laat het maar aan de robots over | patraversus

  4. Pingback: Ploeteren was nog nooit zo leuk | patraversus

  5. Pingback: Konami heeft er zin in | patraversus

  6. Pingback: De gulle gever slaat weer toe | patraversus

  7. Pingback: Het beste komt als laatste | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s